آمریکا نگران پروژه‌های همگرایی روسیه و چین در آسیای مرکزی

پنج شنبه 14 تیر 1397 - 16:11:33
آمریکا نگران پروژه‌های همگرایی روسیه و چین در آسیای مرکزی

فرآیندهای همگرایی در فضای پساشوری از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت توجه ویژه وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد و برای رصد این تحولات، سازمان مذکور انستیتوهای تحلیلی و سازمان‌های غیردولتی جدید تأسیس کرده است.

تهران- الکوثر:  فرآیندهای همگرایی در فضای پساشوروی از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت توجه ویژه وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد که برای رصد این تحولات، سازمان مذکور انستیتوهای تحلیلی و سازمان‌های غیردولتی جدید را تأسیس کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نظر پروژه‌های ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک یکی از رقبای اصلی آمریکا و برنامه‌های همگرایی «واشنگتن» از جمله اتحادیه اروپا، ناتو و غیره است که  چنین دیدگاهی از نگرانی نهادهای آمریکایی خبر می‌دهد و شاهد اصلی آن نیز تأمین مالی سازمان‌های غیردولتی در منطقه می‌باشد.

قرار است در «بیشکک» کنفرانس بین‌المللی با موضوع «پرسه‌های همگرایی اوراسیا» با حمایت مالی «USAID» و دیگر مؤسسه‌های آمریکایی برگزار شود.

در این نشست تحلیلی کارشناسان آمریکا، اروپا، روسیه، قرقیزستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی شرکت می‌کنند که دلائل و اهداف فعال شدن فرآیندهای همگرایی در اوراسیا به عنوان موضوع‌های اصلی معرفی شده است.

بی شک غرب که دارای منافع استراتژیک در منطقه است نسبت به 2 پروژه مذکور دیدگاه مثبتی ندارد.

اینگونه نشست‌ها در قرقیزستان برای اولین بار برگزار می‌شود و از علاقمندی غرب برای نظارت بر فرایندهای همگرایی چین و روسیه از طریق مؤسسات تحت حمایت خود خبر می‌دهد.

شایان ذکر است که اجرای برنامه‌های اطلاعاتی همزمان با پروسه پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا رخ می‌دهد.

«شیرعادل بختیگولاف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در میزگردی با موضوع «اوراسیای بزرگ: همگرایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و یک کمربند یک مسیر» با اشاره به تلاش‌های غرب برای سیاه‌نمایی این پروژه‌ها اظهار داشت: آمریکا در سال 2018 بیش از 15 میلیون دلار برای تأمین مالی منابع اطلاعاتی خود در آسیای مرکزی اختصاص داده است.

وی گفت: تأمین امنیت اطلاعاتی برای فعالیت مؤثر اوراسیای بزرگ به عامل کلیدی تبدیل شده است که همراه با تقویت قدرت نرم و گسترش عقائد افراطی و تهدیدات تروریستی بین‌المللی انجام می‌شود و منابع اطلاعاتی غربی از آن عامل استفاده خواهند کرد.

علاوه بر این برگزار کنندگان نشست آتی خواهان انتشار نتایج آن مراسم هستند و دولت قرقیزستان را مجبور به حداقل بررسی و حداکثر پذیرش آن مطالب می‌کنند.

رسانه‌های طرفدار غرب نیز دیگر ابزارها برای توسعه آسیای مرکزی را معرفی می‌کنند و مطالبی با محتوای ضد چینی و ضد روسی برای متقاعد کردن افکار عمومی به بی‌نتیجه بودن همکاری با همسایگان منتشر می‌کنند. 

 


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


پنج شنبه 14 تیر 1397 - 16:11:20