یک بام و دو هوای ترکیه در عفرین

پنج شنبه 14 تیر 1397 - 18:14:55
یک بام و دو هوای ترکیه در عفرین

درحالی که بیش از سه ماه از اشغال شهر عفرین در شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه می گذرد، یکی از مقامات این کشور اعلام کرده که ارتش ترکیه طی هفته آینده از این شهر خارج می شود، سخنانی که باور آن برای کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه سخت است.

تهران- الکوثر: مجید جعفری  ، کارشناس رسانه در یاداشتی می نویسد : 'حامی آکسوی' سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ادعا کرده که اوضاع در شهر عفرین (شمال غرب حلب) پس از حضور نیروهای ترکیه به حالت عادی بازگشته و تا مدتی دیگر اداره این شهر به مردم آن واگذار خواهد شد. 
آکسوی روز دوشنبه (دو روز پیش) در مراسم بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی مقیم ترکیه از شهر عفرین، اعلام کرد که ترکیه 32 نماینده از 16 کشور جهان را به عفرین آورده تا از نزدیک با شرایط موجود در این شهر آشنا شده و اقدامات آنکارا در پاکسازی تروریست ها از عفرین را مشاهده کنند، چرا که از مدت ها قبل، تبلیغات منفی علیه ترکیه در خصوص این شهر آغاز شده است. 
وی بدون اشاره به اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، مدعی شد: نمایندگان رسانه های خارجی شاهد بودند که اوضاع شهر عفرین به حالت عادی بازگشته است به طوری که زنان، مردان و کودکان مشغول خرید و فروش هستند و فضایی پویا بر شهر حاکم شده و دیگر خبری از تخریب و ناامنی نیست. 
آکسوی تاکید کرد: مردم عفرین شهرداری ها را تاسیس کرده اند و در این اماکن ها کُردها، اعراب و ترکمن ها مشغول به کار هستند و همچنین ساختارهای امنیتی ـ نظامی نیز مرحله به مرحله از سوی ارتش ترکیه به مردم این شهر واگذار می شود و طبیعی است که تعدادی از نیروهای ما تا مدتی در اینجا خواهند ماند که زمان دقیق آن مشخص نیست. 
ادعای آکسوی به گونه ای مطرح شده که گویی تا پیش از اشغال عفرین این شهر دارای شهرداری، پلیس و دیگر ادارات نبوده است. 
محمد آکارجا مدیرکل مطبوعات و رسانه های گروهی نخست وزیری ترکیه نیز در جریان این بازدید اعلام کرد که نیروهای ارتش ترکیه تا یک هفته آینده از شهر عفرین خارج خواهند شد. 
وی ادعا کرد: از هفته آینده نیروهای ترکیه به تدریج از عفرین خارج می شوند و تنها تعداد کمی از نیروهای این کشور در منطقه حضور خواهند داشت. 
وی افزود: پس از خروج نیروهای ارتش ترکیه، تامین امنیت منطقه به دست نیروهای پلیس و امنیت محلی عفرین سپرده خواهد شد. 
مدیرکل مطبوعات نخست وزیری ترکیه مدعی شد: ترکیه چشمداشتی به خاک سوریه ندارد و به رغم ادعای برخی کشورها، اداره شهر عفرین به نیروهای محلی و شورا و مجلس متشکل از جمعیت کرد، عرب و ترکمن سپرده شده است. 
عملیات نظامی ارتش ترکیه برای اشغال شهر عفرین در شمال غرب سوریه با نام 'شاخه زیتون' از 20 ژانویه 2018 (30 دی1396) و با ادعای نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش آغاز شد و در تاریخ چهارم فروردین 1397 با اشغال شهر عفرین تکمیل گردید؛ گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه ارتش ترکیه را در اشغال عفرین همراهی کردند. 
نکته قابل تامل در دلایل و اهداف مطرح شده از سوی مقامات آنکارا برای توجیه اشغال عفرین این که بر خلاف یکی از اهداف مطرح شده یعنی مقابله با گروه تروریستی داعش در این شهر، هیچ نیرویی داعشی در عفرین حضور نداشته و ندارد. 
از همان زمان آغاز عملیات اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، دولت دمشق عملیات در این شهر و سایر مناطق شمال سوریه از سوی ارتش ترکیه را اشغالگری دانسته و خواستار خروج نیروهای ارتش آنکارا از خاک سوریه شد. 
از شواهدی که می توان بر ادامه اشغال گری عفرین توسط نظامیان ترکیه به آن تاکید نمود، اعلام دریافت کارت شناسایی ترکیه ای از سوی شهروندان عفرین می باشد. 
بنا به گزارش رسانه های کردی، گروه تروریستی ارتش آزاد مورد حمایت ترکیه اعلام کرده که ساکنان عفرین باید کارت شناسایی ترکی که به 'کیملیک' معروف است، دریافت کنند و در صورت خودداری خانه هایشان به آتش کشیده می شود که این موضوع نشان می دهد، تمامی نظامیان ترک دستکم به این زودی ها عفرین را ترک نخواهند کرد. 
در این کارت ها حتی برای اهالی اصلی عفرین، کلمه ' آواره ' قید شده و استفاده از کارت ملی سوریه در این شهر و مناطق اطراف آن نیز ممنوع است. 
بر اساس اعلام این رسانه ها، تروریست های مورد حمایت ترکیه با ایجاد مراکزی در ورودی ها و خروجی های شهر عفرین، ساکنان کرد و عرب این منطقه را مجبور به ارائه اطلاعات شخصی و انگشت نگاری از 10 انگشت دو دست و گرفتن تصویر شخصی آنان می کنند. 
به گفته خبرنگاران،  شهر عفرین این روزها بر خلاف آن چیزی که در رسانه های ترکیه گفته می شود، از وضعیت خوبی برخوردار نیست و سرنوشتی جدا از کل کشور سوریه ندارد و همه مردم نگران، مضطرب و خسته از جنگ هستند. 
تحلیلگران و کارشناسان مسایل سیاسی منطقه با استناد به شواهد موجود اعتقاد دارند که ادعای مقامات ترکیه در خصوص خروج نیروهای نظامی این کشور از عفرین طی هفته آینده مبهم و نامعلوم است و نظامیان ترک این شهر را همچنان در اشغال خود نگاه خواهند داشت. 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 13 تیر 1397 - 17:12:36