استاد دانشگاه لندن:

ثبات در عربستان با زور شمشیر برقرار است!

دو شنبه 11 تیر 1397 - 22:31:2
ثبات در عربستان با زور شمشیر برقرار است!

تهران- الکوثر: استاد دانشگاه لندن گفت رژیم سعودی گروه ها و شخصیت های زیادی از جمله شخصیت های دینی را به حاشیه رانده است و خفقان شدید در عربستان سبب شده است مردم از بیم زندانی شدن سکوت اختیار کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مضاوی الرشید، ستون نویس المانیتور و استاد بخش خاورمیانه در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن گفت: رژیم سعودی گروههای زیادی را به علاوه شخصیت های دینی به حاشیه رانده است. خفقان شدید در عربستان سبب شده است مردم از بیم زندانی شدن سکوت اختیار کنند.
وی افزود: استانبول به اقامتگاه شخصیت های اسلامی معارض سعودی تبدیل شده است تا به آنجا بروند و پناهندگی سیاسی بگیرند. کسانی که در خارج از کشور به سر می‌برند از بیم زندانی شدن پس از انتشار توییت هایشان می ترسند که به عربستان بازگردند.
الرشید تاکید کرد: بن سلمان هر موفقیت را به خود نسبت می دهد و هر شکستی را با ملت عربستان مرتبط می سازد. درباره طرح 2030 از ملت نظری خواسته نشد بر این چشم اندازه بر ملت از سوی شرکت های خارجی تحمیل شد.
این استاد دانشگاه افزود: ثبات در عربستان با شمشیر برقرار شده و زندانهای عربستان مملو از همه طیف های جامعه است. هر که با رژیم مخالفت کند سرنوشتش زندان است خواه لیبرال باشد یا اسلام گرا یا حتی جزء فعالان زن باشد.
وی افزود: خالد العمیر چندبار به زندان افتاده است آنهم فقط به این خاطر که خواستار حمایت از فلسطینی ها در عربستان شده است. در حال حاضر منافع سیاسی مشترک آمریکا و عربستان در اشباع کردن بازار نفت است. بیش از 70 درصد اقتصاد عربستان برپایه نفت استوار است. بحثی درباره ذخایر نفتی باقیمانده در عربستان نمی شود و درباره استفاده کننده از درآمدهای حاصل از نفت سخنی به میان نمی آید.
الرشید بیان کرد: عربستان از نفت به عنوان سلاحی ضد ایران و کشورهای غیر دوست از زمان فروپاشی قیمت ها در سال 2014 بهره می برد.
وی با اشاره به روابط و همکاری سعودی-اسرائیلی اعلام کرد: رسانه ها، نویسندگان و متفکران سعودی  اینگونه وانمود می کنند که همکاری با اسرائیل به نفع عربستان است. عربستان ضعیف از نظر نظامی به حمایت قدرت نظامی منطقه ای نیاز دارد که مصر قبلا این نیاز را برآورده می کرد.
الرشید گفت: موسسه دینی وهابی با فتواهای خود در راستای حمایت از رژیم سعودی گام بر می دارد. سیاست های بن سلمان شورای همکاری خلیج فارس را به سوی فروپاشی سوق داده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 11 تیر 1397 - 22:30:56