عطوان: ترامپ اولین گلوله را برای محاصره ایران شلیک کرد

یک شنبه 10 تیر 1397 - 11:45:26
عطوان: ترامپ اولین گلوله را برای محاصره ایران شلیک کرد

تهران – الکوثر: عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی به تبعات درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش سقف تولید روزانه نفت خام این کشور پرداخت و نوشت: ترامپ با درخواست افزایش تولید نفت عربستان در ازای کاهش ناشی از تحریم ایران و ونزوئلا، و موافقت فوری سلمان بن عبدالعزیز با این درخواست، اولین گلوله را در محاصره ای که خواهان آن علیه ایران است، شلیک کرد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از رای الیوم، عطوان افزود: موافقت عربستان با درخواست ترامپ برای افزایش سقف تولید روزانه به این معناست که سقف تولید این کشور به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که خلاف توافق اوپک است. این در حالی است که در توافق اوپک تاکید شده بود که نباید سقف تولید از یک میلیون بشکه در روز فراتر رود؛ موضوعی که چه بسا به فروپاشی اوپک و یا دست کم دو دستگی در آن منجر شود.

 

تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد: رئیس جمهور آمریکا پس از مکالمه تلفنی ترامپ با پادشاه سعودی، از طریق نفوذ و دیکته های خود به عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس، به دبیرکل کل اوپک و تصمیم گیرنده اول و آخر این سازمان تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه عربستان بهای این تصمیم خطرناک را خواهد پرداخت، نوشت: کسی نمی داند واکنش روسیه و دیگر کشورهای عضو اوپک نظیر الجزایر به این نقض قوانین از سوی عربستان چه خواهد بود؛ الجزایری که نقش بارزی را درآشتی میان روسیه واوپک ایفا کرد اما بدون شک ما در برابر مرحله هرج و مرج در بازهای جهانی و تحولات سیاسی و اقتصادی هستیم که به احتمال زیاد به قطب بندی ها و ائتلاف هایی منجر بدل شود که به نفع آمریکا و متحدان عرب آنها نظیر عربستان نخواهد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

 

 


یک شنبه 10 تیر 1397 - 11:45:19