آیا کویت در پاسخ به فشارهای سعودی به ایران نزدیک می شود؟

یک شنبه 10 تیر 1397 - 8:41:28
آیا کویت در پاسخ به فشارهای سعودی به ایران نزدیک می شود؟

تهران- الکوثر: نماینده سابق پارلمان کویت به مقامات این کشور توصیه کرد برای مقابله با فشارهایی که عربستان سعودی بر کویت وارد می کنند و ممکن است تمامیت ارضی این کشور را به خطر بیندازد، به ایران نزدیک شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منابع سیاسی و رسانه ای در کویت اعلام کردند سخنان تحریک آمیز مقامات سعودی درباره اختلافات مرزی با کویت علت سیاسی دارد و ناشی از مخالفت مقامات کویت با معامله توطئه آمیز رئیس جمهور آمریکا درباره مناقشه فلسطین است.

سخنان خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی درباره گفتگو بر سر منطقه بیطرف بین کویت و عربستان موجب خشم کویتی ها شد و برخی کارشناسان از این مسئله ابراز نگرانی کردند که رژیم سعودی به دنبال هدف قرار دادن کویت مانند قطر است. مطالبه منتشر شده در رسانه های سعودی و سخنان تهدید آمیز و اتهامات سربسته برخی مقامات سعودی به این نگرانی ها دامن زده است.

صفحه اینترنتی مشهور «بدون سایه» فشار مقامات سعودی بر کویت را ناشی از مخالفت کویت با معامله قرن علیه ملت فلسطین دانست. کویت پیش از این نیز از اعزام نیرو به بحرین در سال 2011 خودداری کرده و حاضر به مشارکت نظامی در جنگ یمن نشد و به رغم همه فشارها با عربستان برای تحریم قطر همراه نشد.

این مسئله موجب شد برخی شخصیت های کویتی از جمله ناصر الدویله نماینده سابق پارلمان کویت خواستار روابط نزدیک با ایران شوند. این شخصیت ها اعلام کردند عربستان تاکنون سه بار کویت را اشغال کرده است در حالی که ایران هیچگاه به کویت تجاوز نکرده است.

عبدالله الغیلانی سیاستمدار و استاد دانشگاه عمانی درباره نیرنگ عربستان و متحدانش امارات و بحرین هشدار داد و گفت این کشورها مترصد فرصتی هستند تا آنچه با قطر کردند را با کویت و سلطان نشین عمان تکرار کنند. وی تاکید کرد مقاومت کویت و عمان موجب خنثی شدن توطئه ها علیه قطر از جمله اشغال نظامی این کشور شد . الغیلانی افزود طرح سرنگونی حکومت دوحه بخشی از طرح منطقه ای با هدایت عربستان و امارات برای تغییر ساختار قدرت نه فقط در منطقه خلیج فارس بلکه در سایر مناطق از جمله شاخ آفریقا و مصر است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 تیر 1397 - 8:41:21