کارشناس امور منطقه در گفتگو با پايگاه اینترنتی الكوثر: نبرد الحدیده سرنوشت ساز است

دو شنبه 4 تیر 1397 - 12:40:48
کارشناس امور منطقه در گفتگو با پايگاه اینترنتی الكوثر: نبرد الحدیده سرنوشت ساز است

تهران- الکوثر: صباح زنگنه دیپلمات سابق ایرانی و کارشناس امور خاورمیانه نبرد در الحدیده را برای تعیین مسیر جنگ در یمن «سرنوشت ساز» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، زنگنه در گفتگوی اختصاصی با شبکه جهانی الکوثر درباره آینده یمن و حل بحران پس از منصوب شدن مارتین گریفیتس به عنوان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن گفت: «بحران یمن با مداخله مستقیم عربستان و امارات و در زمانی آغاز شد که اوضاع به سمت حل مشکلات از طریق گفتگوی ملی بین یمنی ها در سطح احزاب و جریان ها و قبایل و عشایر یمنی پیش می رفت. مداخله عربستان پس از آن صورت گرفت که توطئه سعودی ها برای قیمومیت بر یمن با شکست مواجه شد. امارات نیز در یمن به دنبال طرح ها و برنامه هایی است که شاید فراتر از رویاهای سعودی ها باشد به طوری که امارات در صدد اشغال بخش هایی از یمن است تا دسترسی آسانتری به اقیانوس ها و آبهای آزاد پیدا کند و از زیر فشار جریان های اسلامی موجود در برخی استان های یمن خلاص شود... این تجاوزات با مقاومت جانانه ارتش و کمیته های مردمی و قبایل یمن مواجه شد. اخیرا نیز شاهد هستیم متجاوزان سعودی و اماراتی با جمع آوری مزدورانی از کشورهای ساحل غربی دریای سرخ مانند سودان و سومالی و اریتره و با مشارکت مستقیم نیروهای فرانسوی و یگان های دریایی مصر و آمریکا تلاش کردند شهر الحدیده را اشغال کنند ولی نتوانستند به پیروزی مورد نظر خود دست یابند».

این دیپلمات سابق ایرانی درباره حمایت ایران از مردم یمن در بحران کنونی و موضع متجاوزان به یمن در این خصوص گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و حتی پیش از این تجاوز، طرحی را برای حل سیاسی و دیپلماتیک بحران یمن ارائه کرد. محور این طرح را گفتگوی یمنی ها با یکدیگر و خودداری متجاوزان از مسلط کردن یک گروه یمنی بر گروه های دیگر تشکیل می داد... ایران همچنین آغاز عملیات گسترده امدادرسانی را در یمن خواستار شد تا به فاجعه انسانی در این کشور پایان داده شود... حل بحران سیاسی در یمن باید با ارسال سریع کمک های بشردوستانه زیر نظر سازمان ملل متحد و بدون مداخله نیروهای اماراتی یا سعودی آغاز شود. سازمان ملل نیز باید با صدور قطعنامه ای تجاوز به یمن را محکوم کند و از متجاوزان بخواهد عملیات نظامی خود را متوقف کنند و گفتگو بین یمنی ها زیر نظر سازمان ملل و با مشارکت کشورهایی که مایل به کمک به حل بحران هستند آغاز شود. پس از دستیابی به راه حلی که برای همه طرف ها راضی کننده باشد باید برنامه بازسازی یمن تدوین و آغاز شود».

زنگنه افزود: «ایران از ملت یمن در برابر متجاوزان حمایت سیاسی و بشردوستانه کرده و دارو و مواد غذایی به این کشور فرستاده و در محافل بین المللی از موضع ملت یمن دفاع کرده است. متجاوزان سعودی و اماراتی این حمایت ها را به شکل دیگری تفسیر کردند در حالی که محاصره زمینی و دریایی و هوایی یمن مجالی برای کمک نظامی به یمنی ها باقی نگذاشته است. تلاش ها برای متهم کردن ایران به حمایت تسلیحاتی از نیروهای مقاومت یمن نشان می دهد متجاوزان در برابر مقاومت ملت یمن احساس ضعف و شکست می کنند».

به گفته این کارشناس امور منطقه، عربستان و امارات صرفا با درخواست دیگران به تجاوز به یمن پایان نخواهند داد به همین علت لازم است در برابر تجاوز آنان ایستاد و در این صورت است که آنها با دیدن مقاومت ملت یمن به خودشان می آیند و به راه حل های سیاسی فکر می کنند.

زنگنه جامعه بین المللی را فاقد اراده لازم برای متوقف کردن تجاوز به یمن دانست و گفت: «آمریکا از تجاوز عربستان به یمن حمایت می کند و دیگر کشورهای بزرگ نیز متوقف کردن تجاوز به یمن را به نفع راهبردها و منافع خود نمی دانند... ایران رایزنی هایی با چهار کشور اروپایی برای دستیابی به راه حل صلح آمیز برای بحران یمن انجام داد و وزیر امور خارجه ایران با همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی خود در این زمینه رایزنی کرد ولی ظاهرا سعودی ها این راه حل را نپذیرفتند و بر آغاز نبرد الحدیده اصرار کردند با این تصور که این نبرد سرنوشت ساز است اما می بینیم جنگ در الحدیده به بن بست رسیده است... از سوی دیگر شاهد رشوه دادن سعودی ها به برخی مسئولان سازمان های بین المللی هستیم تا گزارش های مربوط به نقض حقوق بشر و جنایات ضدانسانی ائتلاف سعودی در یمن را منتشر نکنند. این رشوه ها موجب تاخیر در مطرح شدن پرونده جنایت های ائتلاف سعودی در شورای امنیت شده است».

زنگنه اعلام پیروزی متجاوزان در الحدیده را صرفا ادعایی رسانه ای دانست و گفت: «متجاوزان سعودی و اماراتی کنترل طیف وسیعی از رسانه ها و شبکه ها را در اختیار دارند و همین رسانه ها هستند که از پیروزی در الحدیده دَم می زنند در حالی که مردم یمن در الحدیده همچنان مقاومت می کنند و متجاوزان نتوانسته اند هیچ مدرک یا فیلمی درباره دستیابی به پیروزی در الحدیده ارائه کنند... الحدیده ریه تنفس میلیون ها یمنی است مواد غذایی و دارو و همه مایحتاج مردم یمن از طریق این بندر تامین می شود».

این دیپلمات سابق ایرانی در پایان تاکید کرد: تجاوز به یمن باید متوقف و راه حلی سیاسی برای بحران در این کشور پیدا شود و باید به مردم اجازه داده شود سرنوشت خود را بدون مداخله آشکار و بیشرمانه کشورهای همسایه در امور یمن رقم بزنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 4 تیر 1397 - 12:40:33