دیدار ملک عبدالله دوم و ترامپ برای بررسی معامله قرن

دو شنبه 4 تیر 1397 - 10:24:16
دیدار ملک عبدالله دوم و ترامپ برای بررسی معامله قرن

تهران- الکوثر: پادشاه اردن روز دوشنبه به منظور بررسی توطئه جدید آمریکا علیه فلسطین، با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از هاآرتص، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اردن امروز دوشنبه قرار است با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کند.

روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به سفر پادشاه اردن به واشنگتن نوشته است: دیدار ملک عبدالله با ترامپ آخرین تلاشهای پادشاه اردن برای تأثیرگذاری بر محتوای طرح صلح خاورمیانه آمریکا (معامله قرن) است.

سفر پادشاه اردن به واشنگتن تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که وی در هفته گذشته درباره همین موضوع (معامله قرن آمریکا) میزبان «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد ترامپ بود.

ملک عبدالله همچنین هفته گذشته برای بررسی محتوای طرح آمریکایی برای پایان مناقشه فلسطینی-اسرائیلی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار و گفتگو کرد.

هاآرتص با اشاره به اینکه  طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن طی هفته‌های آینده اعلام خواهد شد، می‌نویسد:  پادشاه اردن بیش از یک سال پیش از دولت ترامپ خواسته بود برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین طرحی را بپذیرد و به رسمیت شناختن دولت فلسطین نیز بخشی از طرح صلح آمریکا باشد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا دولت آمریکا این موضع پادشاه اردن را پذیرفته  و استقلال فلسطین بخشی از طرح خواهد بود یا نه.

با این حال هاآرتص روز گذشته  بر اساس آنچه اطلاعات موثق درباره معامله قرن خواند، فاش کرد  طرح مورد نظر آمریکا به فلسطینی‌ها پیشنهاد می‌کند اعلام شهرک «ابودیس» به عنوان پایتخت کشور فلسطین به جای قدس را بپذیرند. بر اساس این طرح، اسرائیل باید از سه محله در شمال و جنوب قدس عقب‌نشینی کند، اما بخش قدیمی شهر قدس و مسجدالاقصی در کنترل کامل اسرائیل باقی خواهند ماند.

به نوشته «هاآرتص» ملک عبدالله در دیدار با «جرد کوشنر» و «جیسون گرین‌بلات»، نماینده ویژه ترامپ در روند صلح خاورمیانه بر راه‌حل تشکیل کشوری منطق بر مرزهای 1967 تأکید کرده و به فرستادگان ترامپ گفته که راه‌حل تشکیل دو «کشور» تنها راه مشروع برای دست‌یابی به صلح در منطقه است.

ملک عبدالله روز جمعه به واشنگتن سفر کرده و تاکنون با مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزری خزانه‌داری آمریکا دیدار و گفتگو کرده است.

هاآرتص در خصوص نگرانی اردن از محتوای طرح صلح آمریکا می‌افزاید: از آنجایی که بخش زیادی از جمعیت اردن، تبار فلسطینی دارند، طرح صلح دونالد ترامپ احتمالاً چالشهای جدیدی برای کشور اردن ایجاد کند. اردن نگران است که طرح دولت آمریکا شامل استقرار دولت فلسطینی و ارائه راه‌حلی برای مسئله پناهندگان فلسطینی نشود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 4 تیر 1397 - 10:24:9