دبیرکل مجمع تقریب مذاهب : اختلافی درباره شاخصهای ارزیابی حدیث وجود ندارد

پنج شنبه 31 خرداد 1397 - 13:44:44
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب : اختلافی درباره شاخصهای ارزیابی حدیث وجود ندارد

الکوثر : آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت هیچ اختلافی در خصوص شاخصهای ارزیابی تشخیص احادیث صحیح و جعلی در بین مذاهب اسلامی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آیت الله شیخ محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر تاکید کرد با تطبیق شاخصهای مورد توافق مذاهب اسلامی  که همان قرآن و سنت پیامبر صلوات الله علیه است ، بر روایات و احادیث می توان آنها را مورد ارزیابی و نقد قرار داد و حتی برخی از آنها را رد کرد. 

آیت الله اراکی گفت :« میراث و احادیث اسلامی باید به شاخصهای صحیح ارائه شود ، برخی از این شاخصها ، شاخصهای عقلی است و برخی دیگر شاخصهای نقلی است و این شاخصهای نقلی باید مطابق با قرآن و سنت پیامبر باشد. بنابراین ، این شاخصها بین همه مذاهب یکسان است و این نکته ای اساسی است. هیچ اختلافی بین مسلمانان و مذاهب مختلف اسلام در خصوص این مسئله اساسی که بر اساس آن می توان احادیث را مورد ارزیابی ، تصحیح و نقد قرار داد و در برخی موارد حتی آن رد کرد وجود ندارد. بنابراین کسانی که علم کتاب و سنت و همچنین شاخصهای عقلی موجود در کتاب و سنت را کسب کرده اند شایسته ارزیابی و نقد حدیث هستند و هر کسی که علم فقه و اصول و حتی علم حدیث را کسب کرده باشد شایسته این جایگاه نیست چرا که ارزیابی حدیث به علمی کامل و آگاهی و مهارت درباره این شاخصها نیاز دارد. حتی علم کامل نیز کافی نیست بلکه به تلاش عملی و میدانی نیاز دارد تا بتواند این شاخصها را بر مصادیق آن اجرا کند چرا که ممکن است کسی که از این شاخصها اطلاع دارد در انطباق آن بر مصادیق آن دچار اشتباه شود و چنین شخصی باید از استادید بزرگ و برجسته نحوه و مهارت و قدرت تطبیق این شاخصها را بر مصادیق آن کسب کرده باشد.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 31 خرداد 1397 - 13:2:26