روز قدس چرا، چگونه و توسط چه کسی پایه ‏گذاری گردید، فلسفه و نتایج آن چیست؟

چهار شنبه 16 خرداد 1397 - 13:56:47
روز قدس چرا، چگونه و توسط چه کسی پایه ‏گذاری گردید، فلسفه و نتایج آن چیست؟

تهران - الکوثر: اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره) و گسترش این مسأله به سایر کشورهای اسلامی، فلسطین را از مسأله‌‏ای داخلی بودن، خارج و آن را به عنوان یکی از مهم‏‌ترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) – که از ابتدای قیام علیه رژیم پهلوی و آمریکا از آزادی فلسطین و مردمش دفاع می‌‏کردند –  آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان در این روز ندای آزادی قدس را علیه مستکبران سر دهند و با تظاهرات و راهپیمایی و هرگونه اقدام ممکن، به جهاد برخیزند.

این اقدام مهم و تاریخی حضرت امام(ره) اولاً برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و جلب توجه مسلمین و دولت‌‏های اسلامی به خطر صهیونیسم بود و ثانیاً عکس‌ العمل ناشی از بصیرت و غیرت اسلامی در برابر خیانت‌‏های سازشکارانه برخی دولت‏‌های عربی مانند انور سادات بود.

دولت مصر یکی از کشورهای پشتیبان فلسطین بود و به همراهی سوریه، سالیان سال به جنگ و ستیز با صهیونیست‌‏ها می‌پرداخت، اما بعد به ابتکار و حمایت آمریکا در سال ۱۹۷۸ به انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر به طور یک‌جانبه در «کمپ دیوید» آمریکا صلحی را با صهیونیست‏‌ها به امضاء رساند و نه تنها عملاً مصر را از گردونه درگیری با دشمن صهیونیستی خارج کرد، بلکه بهانه خوبی برای سایر دولت‌‏های کشورهای اسلامی در سستی و بی تفاوتی نسبت به مسئله مردم مظلوم فلسطین شد. خداوند سبحان خروج مصر را به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) جبران فرمودند. امام در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در پیام مهمی برای اعلام روز قدس، فرمود:

 «من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را به مسلمین گوشزد  نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطیی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‏‌کند.من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌های اسلامی، می‏‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را – که از ایام قدر است و می‌‏تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد – به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‏‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر را خواستارم».صحیفه نور، ج ۸، ص ۲۲۹٫

 و در پیام دیگری می‌‏فرماید: 

«روز قدس یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‏‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند … روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند … روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیاء کرد و احیاء بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود.

روز قدس، روزی است که باید به همه ابر قدرت‌‏ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما – به واسطه عمال خبیث شما – واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند، قدرت‌‏های مادی، قدرت‌‏های معنوی مسلمین – که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی که دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ایمان پشتوانه آنهاست – از چه باید بترسند؟ … اسلام دین خدا است و باید در همه اقطار، اسلام پیشروی کند.

روز قدس، اعلام یک همچون مطلبی است. اعلام این مطلب است که مسلمین به پیش، برای پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سرتاسر کشورها، بیرقش افراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‏‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‌‏توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‏‌دانم. روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند …»همان، ج ۵، ص ۲۸۶٫٫

 دستاوردها

 اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره) و گسترش این مسئله به سایر کشورهای اسلامی، فلسطین را از مسئله‌ داخلی بودن خارج و آن را به عنوان یکی از مهم‏‌ترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرد. این مسئله باعث آگاهی، بیداری و اتحاد جهان اسلام، در قبال اهداف شوم آمریکا و صهیونیسم بین‌‏الملل شد و افکار عمومی جهان اسلام را به کانون این توطئه‏ها، سوق داد.

 این موضوع و اهتمام حضرت امام(ره) به موضوع فلسطین، در داخل آن کشور نیز دارای تأثیرات بسیار ارزنده‌‏ای بود، پس از دهه‌‏های ۵۰ تا ۷۰ – که اسلام از صحنه فلسطین خارج بود – مجدداً مسئله فلسطین به مرکزیت نهضت اسلامی معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدید، به مقابله با پدیده اسرائیل رفت. شقاقی، فتحی ابراهیم، انتفاضه و طرح اسلامی معاصر، تهران، انتشارات بین‌‏المللی الهدی، ۱۳۷۱، ص ۴٫

 از این به بعد اصول جهاد، شهادت و فداکاری در راه هدف – که نمادهای شیعیان و شعارهای انقلاب ایران بود – به عنوان اصول اساسی جهاد اسلامی فلسطین مطرح شد. شیخ عبدالعزیز عوده می‏‌گوید: «انقلاب خمینی(ره) مهم‏ترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازی اسلامی، برای اتحاد ملت‌‏های مسلمان بود». او می‏‌گوید: «ایران تنها کشوری بود که واقعاً بر روی مسئله فلسطین متمرکز شد».کدیور، جمیله، رویارویی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۱۴٫

 جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی است، نه یک مسئله ملی که تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا یک مسئله عربی که فقط به اعراب ارتباط داشته باشد. این مسئله، مسئله جهان اسلام است».همان.

 احیای اسلام اصیل و اقبال مردم فلسطین به طرف آن، شکل‌‌گیری گروه‌‏های مبارز فلسطین با تکیه بر آموزه‌‏های اصیل اسلامی، گسترش روز افزون انتفاضه و در پی آن ایجاد وحشت و ناامنی برای اشغالگران متجاوز، به چالش کشاندن سیاست‏‌های رژیم صهیونیستی و … از دیگر نتایج این موضوع مهم است.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 16 خرداد 1397 - 13:56:18