سلامت انتخابات پارلمانی عراق تایید شد

جمعه 11 خرداد 1397 - 16:29:14
سلامت انتخابات پارلمانی عراق تایید شد

بغداد- الکوثر: رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، سلامت انتخابات پارلمانی این کشور را تائید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «ریاض بدران» رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در کنفرانس خبری، رأی‌گیری و شمارش آرای الکترونیکی را یک ابزار موفق اعلام کرد که با نتایج بدست آمده مطابقت دارد.

وی تاکید کرد که انتخابات پارلمانی عراق با نظارت‌های محلی و بین المللی انجام شده است و باید به رأی و نظر مردم احترام گذاشته شود.

رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، با اشاره به دریافت بیش از هزار و هشتصد مورد شکایت و اعتراض به نتایج انتخابات اخیر، افزود، کمیسیون‌های تخصصی و تحقیقی برای بررسی کوتاهی احتمالی مجریان مراکز انتخاباتی تشکیل شده است و رسیدگی به شکایت طی 10 روز آینده از سوی کمیته قضایی این کمیسیون انجام خواهد شد.

بدران، با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر ضرورت شمارش دستی آرا در 10 درصد از مراکز رای گیری برای اطمینان از میزان سلامت انتخابات تصریح کرد، انجام این کار، نیاز به مجوز قانونی دارد؛ چرا که قانون انتخابات بر الزام شمارش آرا به صورت الکترونیکی تاکید کرده است.

پارلمان عراق با اکثریت آرا، موافقت خود را با طرح لغو نتایج انتخابات خارج از کشور و شمارش دستی 10 درصد کل آرا انتخابات پارلمانی اخیر این کشور اعلام کرده است.

انتخابات اخیر پارلمان عراق، بصورت ثبت و شمارش الکترونیکی انجام و برگه‌های رأی پس از ثبت در صندوق رای انداخته شد.

انتخابات پارلمانی عراق، 12 مه 2018 با حضور حدود 11 میلیون عراقی و با مشارکت بیش از 44 درصد برگزار شد؛ در این انتخابات ائتلاف سائرون 54 کرسی و النصر 43 کرسی  پارلمان را کسب کردند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل: دولت جدید عراق نماینده همه گروه ها و مردم باشد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، انتخابات پارلمانی این کشور را انتخاباتی با ثبات و آرام دانست و گفت: دولت جدید عراق باید نماینده همه مردم باشد..

«یان کوبیش» در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع عراق برگزار شد، گزارشی از روند برگزاری انتخابات پارلمانی و شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور ارائه و تاکید کرد که انتخابات پارلمانی این کشوردر یک محیط آرام و و مطلوب برگزار شد.

وی  از رهبران سیاسی عراق خواست به مشارکت کامل زنان در فرایند شکل گیری مجلس و دولت آینده توجه کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق با بیان اینکه به همه احزاب عراقی توصیه کرده که دولت این کشور باید نماینده همه مردم باشد گفت: دولت بغداد برای نیازهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر پایه برابری حقوق اقوام و شهروندان، عدالت و فرصت ها کار کند.

وی تاکید کرد، دولت جدید عراق آینده این کشوربا ثبات، موفق، یکپارچه، دمکراتیک با حاکمیت کامل و مستقل را تضمین خواهد کرد و با همه همسایگان بر اساس اصول احترام متقابل و منافع مشترک به عنوان عوامل ثبات، همکاری و کامیابی در عراق و منطقه همکاری می کند.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 11 خرداد 1397 - 15:41:39