علت گسترش اسرائیلیات در میراث اسلامی از دیدگاه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب

پنج شنبه 10 خرداد 1397 - 11:28:56
علت گسترش اسرائیلیات در میراث اسلامی از دیدگاه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب

تهران- الکوثر: آیت الله محسن اراکی فعالیت قصاصون (قصه گویان) در دوره اموی را از عوامل اصلی گسترش احادیث جعلی موسوم به «اسرائیلیات» در بین امت اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آیت الله شیخ اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: بخش عمده ورود احادیث جعلی موسوم به «اسرائیلیات» به میراث اسلامی در زمانی صورت گرفت که قصاصون (قصه گویان) در سرزمین های اسلامی به ویژه در دوره حکومت امویان به فعالیت پرداختند.

آیت الله اراکی گفت: در آن زمان مردم ساعتها قبل از آغاز نماز جمعه در مساجد جمع می شدند. حاکمان بنی امیه برای آن که مردم را سرگرم کنند قصه گویانی را پرورش دادند و اکثر این قصه گویان، به جعل و اختراع احادیث پرداختند و به ویژه داستان هایی ساختند که در ستایش از بنی امیه و فضائل آنها و صفات نیک آنها بود.

این استاد ارشد پژوهش های اسلامی افزود: اما داستان های این افراد محدود بود و نمی توانستند به طور مداوم داستان بگویند و سوژه داشته باشند. به همین علت آنها مجبور شدند برای داستان سر هم کردن به منابع اسرائیلی که در آن زمان وجود داشت مراجعه کنند به ویژه که برخی علمای بنی اسرائیل به ترویج داستان هایی پرداختند که در کتابهای خودشان غیر از تورات بود. این داستان ها به تورات و انجیل محدود نمی شد بلکه در دیگر کتابهای آنها وجود داشت. قصه گویان به سراغ علمای یهودی رفتند تا از آنها داستان بیاموزند و آن را در مساجد مسلمانان بازگو کنند. کار به جایی رسید که برخی علما و افراد باتقوا و حتی برخی حاکمان اسلامی با این قصه گویان برخورد و آنها را طرد می کردند. به نظر من بزرگترین مشکلی که موجب شد اسرائیلیات وارد کتاب های مسلمانان اعم از کتاب های احادیث و تفاسیر شود همین فعالیت قصه گویان بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 خرداد 1397 - 11:27:0