مهلت دوماهه ایران به شرکت توتال

پنج شنبه 10 خرداد 1397 - 5:25:59
مهلت دوماهه ایران به شرکت توتال

تهران- الکوثر: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز چهارشنبه گفت شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای دو ماه وقت دارد تا به دنبال دریافت معافیت از تحریم ها علیه ایران برود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، زنگنه افزود ناکامی این شرکت در کسب معافیت به معنای آن خواهد بود که شرکت ملی نفت چین (CNPC) جای توتال را در پروژه گازی پارس جنوبی خواهد گرفت و این شرکت چینی سهم خود را در این پروژه از سی درصد به هشتاد درصد افزایش خواهد داد.

آمریکا این ماه اعلام کرد تحریم های جدیدی علیه تولید کنندگان نفت و گاز ایران بعد از خروج از توافق هسته ای اعمال خواهد کرد. این توافق در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 به دست آمد.

زنگنه گفت: توتال شصت روز وقت دارد تا با دولت آمریکا مذاکره کند. وی افزود دولت فرانسه می تواند با واشنگتن در این زمینه رایزنی کند.

توتال در سال 2017 قراردادی را برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی با سرمایه اولیه یک میلیارد دلار امضا کرد.

در همین حال سخنگو شرکت توتال گفت: ما شانزده ماه مه گفتیم که براساس تعهدات ما در قرارداد با مسئولان ایرانی، توتال در حال تعامل با مسئولان فرانسوی و آمریکایی برای دریافت معافیت از تحریم این پروژه است. این روندی است که در قرارداد، در صورت اعمال تحریم ها درباره آن موافقت شد.

پاتریک پویان مدیر عامل شرکت توتال هفته گذشته گفت تنها راه برای ادامه فعالیت این شرکت در پروژه خود در ایران داشتن معافیت از تحریم ها است اما وی همچنین اضافه کرد که دریافت چنین معافیتی بعید به نظر می رسد.

زنگنه همچنین به تلویزیون دولتی ایران گفت یک توافق با اروپا موجب ترغیب دیگر خریداران بالقوه نفت ایران خواهد شد. وی افزود اروپا خریدار فقط یک سوم از صادرات نفت ایران است اما توافق با اروپا برای تضمین فروش نفت مهم است و موجب بیمه کشتی هایی خواهد شد که در کار حمل نفت خام هستند. دیگر خریداران نیز با این کار ترغیب خواهند شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 خرداد 1397 - 5:25:53