استقبال مسکو و مخالفان سوری از لیست نامزدهای دمشق در کمیته قانون اساسی

چهار شنبه 9 خرداد 1397 - 12:2:20
استقبال مسکو و مخالفان سوری از لیست نامزدهای دمشق در کمیته قانون اساسی

دمشق- الکوثر: وزارت خارجه روسیه از ارائه لیست نامزدهای دولت سوریه در کمیته قانون اساسی به فرستاده ویژه سازمان ملل استقبال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق اطلاعات موجود، نمایندگان سوریه در ژنو لیست نامزدهای دولت این کشور در کمیته قانون اساسی را به استفان دی میستورا،  فرستاده سازمان ملل به سوریه تحویل داده‌اند؛ مسکو از این اقدام استقبال می‌کند.

دفتر فرستاده سازمان ملل به سوریه اخیرا اعلام کرد که سازمان ملل لیست نامزدهای دولت سوریه برای کمیته قانون اساسی را تحویل گرفته است و به دقت به بررسی آن می‌پردازد.

در این راستا کرملین پس از سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به سوچی و دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسش اعلام کرد که اسد تصمیم به اعزام نمایندگانی به دلیل همکاری برای تشکیل کمیته قانون اساسی که فعالیت در چارچوب قانون اساسی سوریه را ممکن می‌سازد، گرفته است. این هیئت به سازمان ملل خواهد رفت و بر اساس روند ژنو عمل خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: ما امیدواریم که نمایندگان مخالفان سوری و کشورهای بانفوذ، یک موضع سازنده را اعلام و آمادگی خود را برای فعالیت و همکاری جهت پیشبرد روند سیاسی بدون پیش شرط طبق آنچه در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد قید شده است، مطرح کنند.

حاضران در "کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه" که در ۳۰ ژانویه برگزار شده بود بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی با دی میستورا برای ارائه پیشنهادات ویژه در چارچوب قانون اساسی جدید سوریه به اتفاق نظر رسیدند.

این لیست شامل ۱۵۰ تن است که ۱۰۰ تن از آن‌ها به نمایندگی از طرف دولت سوریه و مخالفان داخلی و ۵۰ تن از آن‌ها مخالفان خارجی هستند.

این در حالی است که فرستاه ویژه سازمان ملل به سوریه پیشتر اعلام کرده بود که کمیته قانون اساسی نباید بیشتر از ۵۰ تن عضو داشته باشد.

از سوی دیگر، هیثم مناع، از مخالفان سوریه و عضو دبیرخانه کنگره ملی دموکراسی اعلام کرد که دمشق لیست قانون اساسی‌ای که با مخالفان سوری بر سر آن به اتفاق نظر رسیده را به سازمان ملل تحویل داده است؛ این اقدام نتیجه موفقیت آمیز کنفرانس سوچی قلمداد می‌شود.

مناع در ادامه افزود: لیستی که دمشق ارائه داده بر این اساس است که تمامی طرف‌ها آماده ارائه پیشنهادها در چارچوب قانون اساسی جدید برای سوری‌ها هستند که وحدت، امنیت و کرامتشان را حفظ می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: مخالفان دموکراتیک سوریه کمیته پیگیری تدوین قانون اساسی را با سه عنصر اصلی تشکیل دادند که عبارتند از جریان الغد سوریه، گروه موسکو و کنگره ملی دموکراتیک سوریه.

به گفته این مخالف سوری، این کمیته در آینده شامل تمامی نیروهای دموکراتیک سوریه خواهد شد و به هماهنگی و رایزنی با استفان دی میستورا و سه طرف ضامن در کنفرانس سوچی خواهد پرداخت.

مناع همچنین اظهار داشت: ما در حال حاضر دو کارگاه سیاسی و فنی داریم و با کارشناسان در کنفرانس دوم سوچی که پس از پایان جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ برگزار می‌شود، مشارکت خواهیم داشت و این دو کارگاه کار خود را به پایان خواهند رساند.

وی تاکید کرد: پس از همه‌پرسی قانون اساسی بر قانونی بودن موسسات دولتی سوریه تمرکز خواهیم کرد.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 9 خرداد 1397 - 10:59:31