تلاش ائتلاف سعودي برای ایجاد پایگاهی نظامی در باب المندب

سه شنبه 8 خرداد 1397 - 2:32:29
 تلاش ائتلاف سعودي برای ایجاد پایگاهی نظامی در باب المندب

تهران - الکوثر : ائتلاف متجاوز به یمن تلاش می کند پایگاه العمری را در غرب تعز به پایگاه نظامی مشترک با آمریکا تبدیل کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ائتلاف متجاوزان در یمن تحت نظارت آمریکا سعی دارد پایگاه العمری را که اوایل ماه جاری میلادی تحت کنترل گرفته است، به پایگاه نظامی مشترک نیروهای ائتلاف و آمریکایی ها تبدیل کند. هدف از این اقدام تقویت کنترل بر تنگه باب المندب است. 
منابع نظامی در یمن اعلام کردند کمیته ای سعودی هفته گذشته از پایگاه العمری بازدید کرده است تا به ارزیابی عملیات مین زدایی در آن و جاده های منتهی به آن بپردازد. قرار است این پایگاه نظامی به اتاق عملیات افسران سعودی و مستشاران نظامی آمریکائی تبدیل شود. این پایگاه در فاصله 10 کیلومتری شهر باب المندب در شرق شهر ذوباب واقع شده است. 
از دسامبر سال 2015 تصرف این پایگاه، یکی از اولین اهداف متجاوزان بوده است اما همواره متحمل شکست و خسارات و تلفات سنگین شده اند.
انیس الأصبحی کارشناس سیاسی در گفتگو با روزنامه الاخبار گفت:« هرگونه تحرکات ائتلاف متجاوزان در سواحل غربی یمن با اهداف پنهان آمریکا و اسرائیل همراه است. تبدیل این پایگاه به محل استقرار نیوهای ائتلاف متجاوزان قابل پیش بینی و همواره یکی از اهداف اصلی آنها بود. هدف از کنترل یافتن بر مدخل جنوبی باب المندب کنترل بر دریای سرخ و دریای عرب است. هرکس بتواند از طریق جزیره سقطری، اقیانوس هند را تحت کنترل بگیرد در واقع تجارت بین المللی را تحت کنترل دارد.»  
وی افزود:« آمریکا تلاش می کند دریاها و تنگه ها را به ویژه در خاورمیانه تحت کنترل بگیرد تا از اسرائیل و منافع آن حمایت کند. آمریکا سال 2008 از مقامات یمنی درخواست کرده بود اجازه دهند در منطقه العمری پایگاهی راهبردی احداث کند که مقامات وقت یمنی مخالفت کردند. توجه آمریکا به تنگه باب المندب به موازات توجه اسرائیل است. واشنگتن سعی دارد پایگاهی شبیه به پایگاه دیگو گارسیا در العمری احداث کند. پایگاه دیگو گارسیا به عنوان مادر پایگاههای نظامی آمریکا شناخته می شود و در اقیانوس هند واقع شده است. انیس الأصبحی اهمیت راهبردی باب المندب را با جنگ یمن مرتبط دانست.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 8 خرداد 1397 - 2:22:37

دسته بندی :