شکاف در ائتلاف سعودی ضد قطر

یک شنبه 6 خرداد 1397 - 16:44:37
 شکاف در ائتلاف سعودی ضد قطر

تهران - الکوثر : در آستانه یک سالگی تنش عربی - عربی ، شواهد بیانگر این است که سیاست عربستان سعودی در تحریم و محاصره قطر با شکست مواجه شده است و در جدیدترین نشانه ، اردن در صدد بهبود روابط خود با قطر است.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تنش عربی - عربی میان قطر و چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) از 5 ژوئن 2017 آغاز شد. عربستان و سه کشور دیگر در این روز روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و با بستن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود، این کشور را محاصره و سپس تحریم کردند. عربستان سعودی برای اعمال فشار بیشتر بر قطر برخی از کشورهای کوچک عربی از جمله اردن را نیز با خود همراه کرد.

با وجود گذشت یک سال، نشانه های شکست سیاست تحریم و محاصره قطر بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. در همین راستا، دولت اردن طی روزهای گذشته خط دریایی مستقیم بین این کشور و قطر را افتتاح کرد. هیئت های اردنی و قطری نیز طی ماههای گذشته سفرهای دوجانبه داشتند. نمایندگان وابسته به ائتلاف اصلاح که توسط اخوان المسلمین اردن حمایت می شوند در فوریه 2018 در نامه ای به دولت خواستار بازگشت سفیر این کشور به دوحه شدند. شرکت های هواپیمایی دو کشور نیز توافقنامه همکاری در زمینه حقوق فضایی امضا کردند و حتی یک هیئت امنیتی قطری نیز به امان، پایتخت اردن سفر کرد. در همین حال، اختلاف میان اردن و عربستان سعودی در زمینه فلسطین نیز آشکار شد، به نحوی که بر اساس برخی گزارش ها محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی سال گذشته پادشاه اردن را به دلیل مخالفت با سیاست عربستان درباره فلسطین تهدید به مرگ کرد.

در درون شورای همکاری خلیج فارس نیز کشورهای عمان و کویت و حتی امارات در عمل از سیاست های اقتصادی عربستان علیه قطر پیروی نکردند. کویت و عمان به گفتگوها و مبادلات خود با قطر ادامه دادند.

«دومنیک دادلی»، در مطلبی که در سایت «فوربس» منتشر شد، نوشت: «امارات نیز علی ‏رغم اینکه در قطع روابط دیپلماتیک با قطر با عربستان سعودی همسو شد، اما در عمل به برخی از همکاری ‏های خود با قطر ادامه دارد. گاز طبیعی همچنان از خط لوله ‏های «دلفین» از قطر به امارات و بعد به عمان صادر شد و قطر و امارات به همکاری ‏های خود در حوزه نفت ساحلی «بندق» ادامه دادند.»

علاوه بر این، کویت، قطر و عمان از اعضای شورای همکاری خلیج فارس با عربستان سعودی درباره مسائل اصلی منطقه نیز دچار چنددستگی و تناقض آشکاری شدند که این موضوع در خصوص انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و کشتار فلسطینی ‏ها از سوی رژیم صهیونیستی مشخص شد. پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس، استانبول ترکیه میزبان نشست فوق ‏العاده سازمان همکاری اسلامی در محکومیت این اقدام بود که در این نشست امیر قطر و امیر کویت حضور داشتند، در حالی که از سران عربستان سعودی کسی شرکت نکرد.

با توجه به این تحولات، به نظر می ‏رسد اکنون بیش از آنکه قطر در اثر این تنش تحت فشار باشد، کشورهای محاصره کننده قطر به خصوص عربستان سعودی تحت فشار قرار دارند که از میان دو راه ادمه فشارها بر قطر یا عقب ‏نشینی از مواضع خود، یک راه انتخاب کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 6 خرداد 1397 - 15:50:56