شورای امنیت توسل به قحطی را به عنوان ابزار جنگی محکوم کرد

جمعه 4 خرداد 1397 - 11:4:24
شورای امنیت توسل به قحطی را به عنوان ابزار جنگی محکوم کرد

صنعا- الکوثر: ​​​​​​​شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه ای توسل دولت ها یا گروه ها را به قحطی به عنوان یک سلاح جنگی به شدت محکوم کرد.

تهران- الکوثر: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه ای توسل دولت ها یا گروه ها را به قحطی به عنوان یک سلاح جنگی به شدت محکوم کرد.
پانزده عضو شورای امنیت در این قطعنامه استفاده از قحطی را برای اعمال فشار بر طرف یا طرف های رقیب در مناقشات به عنوان یک ابزار جنگی و همچنین جلوگیری از دسترسی بشردوستانه و محروم کردن غیرنظامیان از امکانات و خدمات اجتناب ناپذیر زندگی را به عنوان یک اقدام غیرانسانی محکوم کردند. 
اعضای شورای امنیت یادآور شدند قانون بشردوستانه بین المللی هر گونه استفاده از قحطی را به عنوان یک روش یا ابزار جنگی در مناقشات به شدت تقبیح کرده است. طبق قطعنامه ای که شورای امنیت در این زمینه تصویب کرد مانع تراشی و ایجاد اختلال عمدی در روند ارسال کمک های بشردوستانه به منظور مقابله با ناامنی غذایی ناشی از مناقشات را می توان نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین المللی تلقی کرد.
شورای امنیت با اشاره به رابطه موجود میان مناقشات مسلحانه، خشونت، ناامنی غذایی و خطر گرسنگی و قحطی، از همه طرف های دخیل در مناقشات مسلحانه در جهان خواست به وظایف و تعهدات خود مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی عمل، از به خطر انداختن جان غیرنظامیان خودداری و تدابیر احتیاطی ممکن را برای حفظ زیرساخت های غیرنظامی و اموال غیرنظامیان اتخاذ کنند، برای تامین امنیت و حفظ جان اعضای گروه های بشردوست و امدادرسان بکوشند و کمک های بشردوستانه اختصاص یافته به جنگ زدگان را در اختیار آنان قرار دهند.
شورای امنیت در قطعنامه خود تاکید کرد مناقشات مسلحانه، نقض حقوق بشردوستانه بین المللی، نقض حقوق بشر و ناامنی غذایی می تواند از عوامل جابجایی ها یا کوچ اجباری غیر نظامیان باشد و این پدیده در زمان جنگ و در شرایط مناقشه نیز می تواند آثار ویرانگری بر روند تولید کشاورزی و تامین نیازهای ضروری زندگی بر جا گذارد.
شورای امنیت در این قطعنامه از همه طرف های درگیر در مناقشات مسلحانه در جهان و همچنین کشورهای همسایه آنها خواست به طور کامل با هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همکاری کنند تا دسترسی گروه ها و آژانس های امداد رسان به غیر نظامیان در مناطق جنگ زده کاملا تضمین شود. در این قطعنامه همچنین از کشورها و دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است موارد نقض حقوق بشردوستانه بین المللی را به ویژه در زمانی که این اقدام امنیت و صلح بین المللی را به خطر می اندازد، به شورای امنیت گزارش دهند تا این نهاد ضمن بررسی اوضاع، در صورت نیاز تدابیر لازم را اتخاذ کند.
طبق اعلام نهادهای بشر دوست سازمان ملل متحد از جمله برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان ملل متحد ( یونیسف ) و سازمان جهانی بهداشت، یمن با داشتن نزدیک به هفده میلیون نفر که به شدت نیازمند کمک های غذایی هستند و هفت میلیون نفر از آنها در معرض خطر قحطی قرار دارند، در حال حاضر وخیم ترین بحران انسانی در جهان به شمار می آید.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 خرداد 1397 - 10:3:46