الفتح مشورت برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق را آغاز کرد

یک شنبه 30 اردیبهشت 1397 - 19:59:53
الفتح مشورت برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق را آغاز کرد

تهران- الکوثر: عضو ائتلاف الفتح از آغاز تلاش این ائتلاف برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی از طریق گفتگو با ائتلاف های انتخاباتی النصر (حیدرالعبادی) و دولت قانون (نوری المالکی) خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 'عامر فایز' روز یکشنبه در یک گفتگوی مطبوعاتی افزود: مذاکرات رسمی ائتلاف های انتخاباتی، در انتظار تعیین تکلیف شکایت ها از نتایج انتخابات است و پس از آن به شکل جدی تر ادامه خواهد یافت. 
وی گفت: ائتلاف الفتح مشورت با گروه های سیاسی و احزاب نزدیک به این ائتلاف از جمله ائتلاف های النصر و دولت قانون آغاز کرده است. 
این عضو الفتح در عین حال تاکید کرد که تعیین تکلیف نهایی تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی از سوی این سه ائتلاف، نیازمند به گذشت زمان دارد. 
الفایز گفت: چند روز آینده شاهد اعلام ائتلاف بزرگ پارلمانی خواهیم بود که تشکیل دولت آینده و تعیین نخست وزیر جدید را بر عهده خواهد گرفت. 
در عین حال گروه های دیگری مانند ائتلاف دولت قانون و الفتح نیز به طور جداگانه درحال رایزنی برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و در نتیجه تشکیل دولت آینده عراق هستند. 
هر گروه سیاسی درعراق برای تشکیل دولت آینده حداقل به کسب 165 کرسی پارلمان نیاز دارد و بر همین اساس، رایزنی ها بین گروه های مختلف جهت تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی و تضمین کرسی های بیشتر پارلمانی در جریان است. 
این رویدادها درحالی است که این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق و همچنین اقلیم کردستان عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتائج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است. 
بر اساس نتایج نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف های سائرون (متقدا صدر) با 54، الفتح (هادی العامری) 47، النصر (حیدرالعبادی) 42، دولت قانون (نوری المالکی) 25، حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) 25 ، الوطنیه (ایاد علاوی) 21، الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند. 
چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه با حضور 27 ائتلاف انتخاباتی و 205 حزب و جریان سیاسی برگزار شد و در مجموع در 88 فهرست انتخاباتی برای تصدی کرسی های پارلمان (329 کرسی) با همدیگر به رقابت پرداختند. 
این نخستین انتخابات پساداعش در عراق بود و 44.5 درصد از واجدین شرایط در آن شرکت کردند. 


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 30 اردیبهشت 1397 - 19:53:53