آمارهای متفاوت از نتایج انتخابات پارلمانی عراق همراه با تاخیر

پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397 - 14:49:47
آمارهای متفاوت از نتایج انتخابات پارلمانی عراق همراه با تاخیر

بغداد - الکوثر: با وجود گذشت پنج روز از پایان رای‌گیری در انتخابات پارلمانی عراق، نتایج رسمی این انتخابات که قرار بود ظرف ۴۸ ساعت اعلام شود هنوز به شکل رسمی تایید نشده است؛ مسئله‌ای که باعث گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون سهم هر یک از گروه‌های حاضر در این رقابت شده است

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این تاخیر در اعلام نتایج انتخابات که با اخباری مبنی بر اعمال فشار بر روی کمیسیون عالی انتخابات عراق برای ایجاد تغییراتی در لیست ائتلاف‌های پیروز انتخابات همراه شده، باعث شده است که اکنون آمار مختلفی از ائتلاف‌های پیروز این انتخابات منتشر شود. آمارهایی که هیچ یک به صورت رسمی تایید نشده اما یقینا اختلاف چندانی هم با نتایج نهایی انتخابات پارلمانی که قرار شده ظرف امروز و فردا اعلام شود، نخواهد داشت.

انتخابات این دوره پارلمان عراق برخلاف دوره‌های قبل به شکل الکترونیکی انجام شد که امکان اعلام زودهنگام نتایج آن را فراهم می‌کرد و با توجه به تعداد پایین شرکت‌کنندگان در انتخابات، انتظار می‌رفت نتایج ظرف دو روز اعلام شود اما ظاهرا فشارها و زد و بندهای پشت پرده باعث تاخیر در اعلام رسمی نتایج شده است؛ فشارهایی که بالاخره صدای مسئولان کمیسیون عالی انتخابات عراق به عنوان برگزار کننده این انتخابات را هم درآورد.

روز گذشته، ریاض البدران، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد آشکارا به این فشارها اذعان کرد و گفت، فشارهای زیادی از طرف‌های مختلف بر آنها اعمال می‌شود تا کمیسیون نتایج انتخابات را آنگونه که آنها می‌خواهند اعلام کند. ظاهرا همین فشارها و البته برخی مشکلات و تقلب‌ها در پاره‌ای از حوزه‌های رای گیری باعث شده که اعلام رسمی نتایج انتخابات عراق چند بار در روزهای گذشته به تعویق بیفتد.

با وجود ارائه لیست‌های مختلف از ائتلاف‌های پیروز انتخابات اخیر عراق اما همه آنها بر پیروزی ائتلاف "السائرون" به رهبری مقتدی صدر متفق القول هستند، گرچه تعداد کرسی‌هایی که به این ائتلاف نسبت می‌دهند نیز تغییرات اندکی را شاهد است (بین ۵۴ تا ۵۷ کرسی).

مهمترین اختلاف در لیست‌های مختلف منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دو ائتلاف "النصر" به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی عراق و ائتلاف "الفتح" به ریاست هادی العامری، از رهبران حشد شعبی است که در برخی از این لیست‌ها ائتلاف النصر با ۵۲ کرسی بالاتر از ائتلاف الفتح با ۴۹ کرسی ایستاده است و پاره‌ای از لیست‌های دیگر ۴۲ کرسی برای ائتلاف العبادی قائل شده‌اند تا از ائتلاف ۴۹ کرسی هادی العامری عقب بیفتد و به جایگاه سوم این انتخابات سوق داده شود.

به نظر می‌رسد دلیل اختلاف لیست‌های غیررسمی اعلام شده در فضای مجازی، یکی زد و بندهای سیاسی میان این ائتلاف‌ها با افراد مستقل است که می‌تواند تعداد کرسی‌هایشان را با تغییرات اندک مواجه کند و دیگری تخلفات انتخاباتی در برخی حوزه‌های رای‌گیری باشد که باعث شده بسیاری از ائتلاف‌های حاضر در این رقابت به نتایج این حوزه‌ها اعتراض کنند و خواستار بازشماری آرا به شکل دستی شوند.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397 - 14:49:41

پربازدیدها