نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف «الفتح» حکایت دارد

شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 23:15:10
 نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف «الفتح» حکایت دارد

بغداد- الکوثر: سخنگوی ائتلاف «الفتح» نزدیک به الحشد الشعبی اعلام کرد نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد که ائتلاف الفتح پیشتاز است و ما نگران تقلب در نتایج انتخابات هستیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف «الفتح» عراق نزدیک به الحشد الشعبی اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور حکایت از پیشتازی این ائتلاف دارد.

الاسدی با اشاره به پایین بودن درصد مشارکت در انتخابات عراق اعلام کرد که درصد مشارکت پایین است و ما انتظار آن را نداشته‌ایم.

او ضمن ابراز نگرانی درباره تقلب در اعلام نتایج ابراز امیدواری کرد که شمارش آراء سالم صورت بگیرد و با نتایج آن بازی نشود.

سخنگوی ائتلاف الفتح تصریح کرد که اطلاعاتی درباره تقلب در انتخابات به دست ما رسیده است که برای ما نگران کننده است، اما با این وجود منتظر اعلام نتایج نهایی خواهیم بود.

شبکه تلويزيوني العالم نیز اعلام کرد ، شمارش اوليه آراي انتخابات پارلماني عراق در استان بصره از پيشتازي به ترتيب ائتلاف هاي النصر (به رياست حيدر العبادي)؛ الفتح (به رياست هادي العامري) ؛ سائرون (وابسته به مقتدي صدر) و دولت قانون (به رياست نوري المالکي) خبر مي دهند. در استان نينوي نيز ائتلاف "نينوي هويتنا" و "النصر" به ترتيب پيشتاز هستند. 

نتايج شمارش اوليه آراي انتخابات پارلماني عراق در منطقه کردستان هم از پيشتازي حزب اتحاديه ميهني کردستان در دو استان سليمانيه و حلبچه و پيشتازي حزب دمکرات کردستان در دو استان اربيل و دهوک حکايت دارد.

انتخابات پارلمانی عراق از صبح روز شنبه در سراسر این کشور آغاز شد و روند أخذ رأی تقریبا در عموم استان‌ها در آرامش برگزار شد. حدود 25 میلیون عراقی در 18 استان که 3.5 میلیون آن، برای نخستین بار رای می‌دهند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات 2018، چهارمین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط رژیم بعث در عراق است که نتیجه آن انتخاب 328 نماینده خواهد بود. هفت هزار نامزد در قالب ائتلاف‌های متعددی از جمله ائتلاف «النصر»، «الفتح»،‌»دولة القانون»، «القرار العراقی» و «سائرون» با هم رقابت کردند.

دوره نمایندگی پارلمان عراق که 328 کرسی دارد، چهار سال است. به‌ استثنای انتخاب نخست وزیر، احزابی که کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کنند باید درباره رئیس جمهور و رئیس پارلمان به توافق برسند به این معنی که عرف موجود در عراق که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است مبتنی بر تقسیم ریاست سه قوه به‌ترتیب زیر است:

رئیس جمهور باید از کُردها باشد و نخست وزیر شیعه و رئیس پارلمان نیز باید سنی باشد.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 23:14:56