ایران در رسانه‌های جهان عرب

شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 18:15:9
ایران در رسانه‌های جهان عرب

تهران- الکوثر: تلاش کشورهای اروپایی برای نجات برجام و حتی اشاره به استقلال از آمریکا در این خصوص و اظهارات مسئولان ایرانی درباره آن به اضافه اخبار مربوط به حمله اخیر اسرائیل به برخی مواضع نظامی در خاک سوریه مهم‌ترین محورهای خبری رسانه‌های عربی درباره ایران بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،در حالی که بسیاری از روزنامه‌های عرب زبان در پوشش اخبار مربوط به ایران به تلاش‌های مداوم کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای متمرکز شده‌اند و به استقلال تصمیم گیری آنان از آمریکا در این خصوص اشاره داشتند، برخی روزنامه‌های سعودی از جمله عکاظ مدعی اختلاف بین مسئولان ایرانی درباره موضوع هسته‌ای شدند.

در همین ارتباط روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی با عنوان "کارگاه بین المللی برای جلوگیری از تاثیر تصمیم ترامپ" نوشت: برخی شرکت‌های بزرگ در تلاش برای چاره جویی وضعیت موجود یا همان بازگشت تحریم‌های علیه ایران هستند و تماس‌های فشرده ای برای جلوگیری از تاثیر اقدمات آمریکا بر شرکت‌های خارجی فعال در ایران داشته‌اند.

در این میان روسیه و اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و این اقدامات در آستانه سفر دیپلماتیک و سرنوشت ساز وزیر خارجه ایران در جریان است .

الاخبار افزود: چند روز پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای همچنان نگاه‌ها متوجه دو مسیر سرنوشت ساز است؛ اول تلاش‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف چه از سوی روسیه و اتحادیه اروپا و یا از سوی ایرانی‌ها و سایر شرکای توافق هسته‌ای و دوم تاثیر تحریم‌های آمریکا به ویژه بر شرکت‌های بزرگ.

روزنامه رای الیوم نوشت: کاخ سفید از "اقدامات ماجراجویانه" ایران علیه اسرائیل و عربستان انتقاد کرده و هشدار داد این اقدامات تهدید خطرناکی علیه ثبات منطقه خاورمیانه است.

انتقاد کاخ سفید از ایران در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته بار دیگر به خاک سوریه تجاوز کرد که این تجاوز واکنش سریع سوریه را به دنبال داشت و مواضع رژیم صهیونیستی در جولان هدف قرار گرفت.

روزنامه الشرق الاوسط نیز در مطلبی با عنوان " آلمان و فرانسه با ایران" نوشت: دولت آلمان و فرانسه به دنبال رواج سکوت در برابر جنگ‌های ایران و احترام توافق هسته‌ای با آن هستند تا جایی که آنجلا مرکل صدراعظم آلمان به طور صریح و برای اولین بار از تقویت سیاست‌های دفاعی نظامی کشورش به دور از آمریکا سخن گفته و در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران اظهار داشت، به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است .

همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به همراه مرکل تصمیم دارد از واشنگتن جدا شود. او پایبندی خود را به روابط تجاری با تهران اعلام کرد و اظهار داشت به دنبال استقلال بیشتر از متحد همیشگی خود آمریکا است .

روزنامه الشرق الاوسط در مطلب دیگری با عنوان "ایران.. عقبگرد سیاستمداران و ظهور نظامیان مدعی شد: روابط روحانی و فرماندهان سپاه بر سر سیاست خارجه و اقتصاد دستخوش اختلافات شده است.

اما روزنامه الحیات در مطلبی با عنوان "فرانسه "خدمتکار" آمریکا نخواهد بود و روسیه توافق تجاری با ایران امضا می‌کند" نوشت: فرانسه به منظور حفظ منافع شرکت‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با تهران رهبری ضد حمله ر ا برعهده گرفته است و با اتخاذ رفتاری شبیه "خدمتکار " واشنگتن مخالف است و تاسیس هیئت اروپایی با اختیارات شبیه وزارت خزانه داری آمریکا به منظور تحریم شرکت‌های خارجی را پیشنهاد کرده است.

در این میان روسیه همزمان با تلاش بر ای نجات توافق هسته‌ای و آغاز رایزنی‌های دیپلماتیک اعلام کرد مسکو و متحدانش با ایران توافقنامه تجاری امضا خواهند کرد.

بر این اساس احتمال نزدیک شدن روسیه و اروپا وجود دارد، زیرا هر دو طرف با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران و ضرب الاجل 180 روزه به شرکت‌های خارجی برای قطع روابط با تهران مخالف هستند .

این در حالی است که وزیر خارجه ایران فردا عازم یک سفر دوره‌ای شامل پکن، مسکو و بروکسل خواهد شد و در آنجا با همتایان اروپایی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی دیدار خواهد کرد تا در مورد راه‌های نجات توافق هسته‌ای با آنان گفت وگو کند .

الحیات در ادامه نوشت: ایرانی‌ها به منظور محکوم کردن تصمیم اخیر ترامپ در تهران و سایر شهرها راهپیمایی کردند و روحانیونی از جمله (آیت الله) احمد خاتمی، اروپایی‌ها را به عهدشکنی متهم و تهدید کردند چنانچه اسرائیل مرتکب حماقت شود، تل آویو و حیفا را نابود خواهند کرد.

روزنامه عکاظ عربستان در مطلبی در تلاش برای القای اختلافات در میان مقامات ایران در مطلبی با عنوان " تلاش اروپا برای نجات "هسته‌ای" نوشت: فدریکا موگرینی در چارچوب تلاش اروپا برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای به منظور حفظ منافع اقتصادی میلیاردها دلاری با ایران، سه شنبه با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود دیدار می‌کند، حال آنکه اروپایی‌ها از چهارشنبه گذشته در تلاش بوده‌اند ایران را متقاعد کنند از توافق هسته‌ای خارج نشود و اظهارات مقامات پاریس، لندن و برلین مبنی بر پایبندی به توافق بوده است.

این روزنامه با انتشار یک عکس سوال برانگیز مطلب دروغ دیگری را با این عنوان منتشر کرد: متوسل شدن تهران به تل آویو : به دنبال تنش نیستیم.

عکاظ در ذیل این مطلب نوشت: 24 ساعت بعد از حمله اسرائیل به ده‌ها مواضع در خاک سوریه ایران روز جمعه سکوت خود را شکست و روحانی بدون اینکه به حملات اسرائیل به سوریه اشاره کند، فقط به این اظهارات اکتفا کرد: ایران تنش‌های جدید در خاورمیانه را نمی خواهد .

وی در تماس تلفنی با انگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: ایران به منظور تقویت امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه همواره در تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه بوده است.

عکاظ مدعی شد، به عقیده کارشناسان این موضع ایران تسلیم شدن در برابر اسرائیل در سوریه است به ویژه اینکه اسرائیل در حمله اخیر زیرساخت‌های نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی در سوریه را تخریب کرد.

روزنامه الوطن سعودی نیز مطلبی با این عنوان  ادعایی منتشر کرد: رویکرد روسیه به فراخواندن ایران به خروج از سوریه".

به نوشته الوطن منابع سیاسی آگاه در بیروت به آن اعلام کردند، مسکو که هفته جاری میزبان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران خواهد بود، پیام روشنی را با این مضمون به او ابلاغ خو اهد کرد که روسیه با لغو توافق هسته‌ای مخالف است، اما علاوه بر این به تهران در مورد ماندن در سوریه و لزوم خروج از جنوب این کشور و توقف نفوذ در منطقه هشدار خواهد داد .

روزنامه الاهرام مصر نیز در چارچوب پوشش اخبار تلاش‌های اروپا برای نجات توافق هسته‌ای مطلبی با این عنوان منتشر کرد: "تصمیم اروپایی‌ها برای نجات توافق هسته‌ای با ایران.. آمریکا تحریک‌آمیزی را ادامه می‌دهد".

این روزنامه افزود: در چارچوب هماهنگی مشترک و مداوم بین اروپایی‌ها برای مقابله با بازتاب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فدریکا موگرینی سه شنبه هفته جاری با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود دیدار می‌کند و وزیر خارجه ایران نیز به آنان ملحق خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 18:12:7