ادعاهای اسرائیل درباره برجام میان اروپا و آمریکا تفرقه انداخته است

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 15:11:15
ادعاهای اسرائیل درباره برجام میان اروپا و آمریکا تفرقه انداخته است

پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم مارک لاندلر تحت عنوان «‌ادعاهای اسرائیل درباره ایران میان اروپا و آمریکا بر سر برجام تفرقه انداخته است»‌ نوشت:‌ دولت ترامپ روز سه شنبه از ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران بر اساس گزارش های غلط و جعلی با قدرت های جهانی توافق هسته ای امضا کرده است، استقبال کرد.

تهران- الکوثر:این در حالی بود که متحدان اروپایی آمریکا در واکنشی کاملا متفاوت اعلام کردند: این اظهارات هیچ چیز تازه ای در بر نداشت و بر عکس، به جای تضعیف توافق هسته ای سال 2015 با ایران، بر لزوم تقویت و اجرای این توافق دلالت دارد.
دولت اسرائیل در پی انتشار ادعاهای تلویزیونی نتانیاهو در روز دوشنبه، اعلام کرد نخست وزیر از قبل این موضوع را با کاخ سفید هماهنگ کرده بود تا زمینه را برای تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای آماده کند. کاخ سفید نیز با استناد به تئاتر نمایشی نتانیاهو، در این خصوص واکنش نشان داد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد: توافق هسته ای (برجام) بر پایه ادعاهای غلط و گزارش هایی بنا شده است که صحت ندارند و ما با این موضوع مشکلی بزرگ داریم.
یک مقام بلندپایه اسرائیلی نیز اعلام کرد یوسی کوهن، رئیس آژانس اطلاعاتی اسرائیل (‌موساد)، ابتدا در ماه ژانویه طی سفر به واشنگتن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را از عملیاتی که منجر به دریافت این اطلاعات شد، آگاه کرد. علاوه بر این، نتانیاهو روز یکشنبه در تل آویو در این باره به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اطلاع رسانی کرد.
کاخ سفید بر این مسئله اصرار نورزید که اطلاعات منتشر شده حاکی از نقض برجام به دست ایران است، ولی سارا سندرز گفت این افشاگری بخشی از ابعاد فریبکاری ایران را آشکار می سازد.
کاخ سفید در هر حال متن بیانیه خود را در این باره اصلاح کرد و به جای متن اولیه که گفته بود ایران یک برنامه تسلیحات هسته ای مخفی دارد، اعلام کرد در تنظیم این متن یک اشتباه تایپی از سوی منشی روی داده و باید اعلام می شد ایران برنامه تسلیحات هسته ای داشت.
در ضمن، اسرائیل قصد ندارد به این تلاش های لابی گرانه خود پایان دهد. مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند قصد دارند بخش اعظم اطلاعاتی که از بایگانی مخفی هسته ای ایران به دست آورده اند، از جمله اطلاعات مربوط به سایت های هسته ایِ پیشتر ناشناخته در ایران، را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهند.
ظاهرا اسرائیل قصد دارد این آژانس را تحت فشار بگذارد تا از ایرانی ها بخواهد اجازه بازرسی از این سایت ها را - هر چند برخی از آن ها سال ها است تعطیل یا برچیده شده اند - صادر کنند. از آنجایی که ایرانی ها بسیاری از سایت ها را نظامی قلمداد می کنند ؛ اسرائیلی ها و برخی مقامات آمریکایی انتظار دارند ایرانی ها در برابر این خواسته مقاومت ورزند و این به نوبه خود، به بهانه ای برای بحران آفرینی بر سر توافق هسته ای تبدیل شود.
ولی با همه اینها به نظر نمی رسد ادعاهای تلویزیونی نتانیاهو در دیدگاه سه رهبر اروپایی یعنی مکرون و مرکل و ترزا می درباره توافق هسته ای ایران تغییری ایجاد کرده باشد. چرا که مقامات هر سه کشور اعلام کردند ادعاهای اسرائیل خود لزوم حفظ برجام را مورد تاکید قرار می دهد.
جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در دوران اوباما در پیامی توئیتری اعلام کرد باید به یاد داشت اوایل دهه 2000 میلادی هنگامیکه این شواهد افشا شد، دوره ای بود که جهان هیچ نظارتی بر برنامه ایران نداشت. سانتریفوژهای بیشتر و بیشتری هر ماه به گردش در می آمد و جهان مانند امروز با هم متحد و یکصدا نبود.
نورمن تی رول که تا همین سال گذشته از مدیران پروژه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران بود، با اشاره به ادعاهای نتانیاهو می گوید: در این سخنان هیچ چیزی که ارزیابی های سال 2007 ما را تغییر دهد وجود نداشت.
با این همه اگر ایران با بازرسی از سایت های اعلام شده در اسناد بایگانی به سرقت رفته مخالفت کند ، ممکن است مشکلاتی در بازرسی ایجاد شود. ایرانی ها تاکید دارند که سایت های نظامی مشمول بازرسی ها نمی شوند، ولی در توافق هسته ای استثتایی برای این سایت ها در نظر گرفته نشده است.
در صورت بروز بن بست، رویه هایی برای حل اختلافات در خصوص توافقنامه هسته ای در نظر گرفته شده است، ولی راهبرد اسرائیل بر این اصل استوار است که با همکاری آمریکا، ایرانی ها را به سمتی سوق دهند که طرفِ نخستِ ناقض توافق هسته ای آن ها باشند. یک مقام سابق اسرائیلی در این باره گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که حالا - و نه 10 سال پیش - وقت آن است که تاکید کنیم ایرانی ها سعی در فریب جهان بر سر برنامه هسته ای خود داشتند.
تعداد اندکی در اسرائیل انتظار دارند اظهارات نتانیاهو بر تصمیم ترامپ تاثیر داشته باشد با این همه برخی تحلیلگران می گویند اکتشافات اسرائیل پوشش کافی را برای تامین شواهد حمایت کننده فراهم می کند تا ترامپ بتواند تصمیم خود را در خصوص برجام به نحوی توجیه کند.
عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل، گفت : «باید از خودمان بپرسیم مخاطب اظهارات تلویزیونی نتانیاهو چه کسانی بودند؟ آیا آنها ایرانی ها بودند که اسرائیل می خواست به آنها بگوید موفق شده است به اسرار اطلاعاتی آنها رخنه کند؟ آیا منظور افکار عمومی ایران بود یا مخالفان دولت؟ یا شاید مخاطب اصلی ادعاهای نتانیاهو شخص ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، زیرا نخست وزیر اسرائیل احساس کرد اروپایی ها وی را متقاعد کرده اند از توافق هسته ای ایران خارج نشود؟‌


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 15:11:10