عطوان: در صورت وقوع جنگ, تل آويو اين بار صحيح و سالم از آن خارج نخواهد شد

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 15:4:19
عطوان:  در صورت وقوع جنگ, تل آويو اين بار صحيح و سالم از آن خارج نخواهد شد

تهران- الکوثر: سردبير روزنامه الکترونيکي راي اليوم با بيان اينکه نتانياهو دروغگويي حرفه اي و در تحريک آفريني و تقلب کارکشته است, نوشت: هيچ کس خواهان جنگ در منطقه نيست اما اگر جنگي آغاز شود شايد آخرين جنگ باشد زيرا تل آويو اين بار صحيح و سالم از آن خارج نخواهد شد دقيقا مثل آنچه که براي آلمان در دو جنگ جهاني اول و دوم اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،عبدالباري عطوان سردبير روزنامه اينترنتي راي اليوم در يادداشت جديد خود در پايگاه اين روزنامه نوشت: بيشتر تحليلگران راهبردي روز گذشته به اتفاق گفتند بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با نمايشي که روز دوشنبه به راه انداخت و تاکيد کرد ايران از زمان اجراي  توافق هسته اي در اوائل سال 2016, آن را نقض کرده، هيچ مدرک و سند جديدي ارائه نکرده است.
اين اظهارات در چارچوب مقدمه سازي براي حمله به ايران، يعني پايگاههاي ايران در سوريه و يا عمق خود ايران و جذب برخي دولتهاي عربي و اروپايي در کنار آمريکا به اين رويکرد است.
تحرکات متعددي به عمل آمده  و همچنين خبرهاي زيادي درباره منطقه خاورميانه  يعني صحنه اين جنگ احتمالي درز کرده است که تبيين کننده مسائل غافلگير کننده  چند هفته آينده و همسو با نظراتي است که احتمال مي دهند انفجار نظامي بزرگي اتفاق بيفتد
از يک سو، ناصر بوريطه وزير امور خارجه مغرب قطع روابط با ايران را اعلام وکشورش  سفير ايران را اخراج  وفورا سفارت ايران را در رباط  تعطيل کرد به اين دليل که حزب الله از جبهه پولسياريو حمايت و پشتيباني مالي ونظامي مي کند. شايد اين اقدام مغرب نيز بهانه اي باشد براي اينکه ديگر متحدان واشنگتن از جمله در منطقه خليج (فارس) نيز چنين اقدامي به عمل آورند. کشورهاي عربي حوزه خليج (فارس) از اين موضع مغرب استقبال کردند. هر چند سعد الدين العثماني نخست وزير مغرب در صفحه شخصي اش در «توئيتر» تاکيد کرد اين تصميم صرفا از طرف مغرب بوده است اما زمان اين مسئله قابل توجه است و نمي توان آن را از تحولات منطقه تفکيک کرد.
از سوي ديگر نجيب ساويرس ميلياردر مصري نيمي از سرمايه اش را يعني حدود شش ميليارد دلار را صرف خريد طلا کرد هاست. وي گفت: طلا پناهگاه امني براي عموم مردم در زمانهاي بحراني است. آنچه را که آقاي ساويرس نگفته اين است که تجار مثل پرندگان و حيوانات بيش از انسانها, از بروز طوفان و زمين لرزه ها پيش از وقوع آن آگاه مي شوند.
پمپئو وزير امور خارجه جديد آمريکا از کشورهاي عربي حوزه خليج(فارس) خواست اختلافاتشان را کنار بگذارند و بر خطر ايران تمرکز کنند. اسرائيل نيز اظهارات محمد بن سلمان وليعهد سعودي را در نشستي با رهبران يهودي در آمريکا فاش کرد. بن سلمان در اين نشست تاکيد کرد مساله فلسطين ديگر براي دولت و ملت سعودي اولويت ندارد و اولويت کنوني مقابله با نفوذ ايران در منطقه است.
احساسي که اکنون در اروپا حاکم شده نگراني از اين است که( مبادا ) نتانياهو موفق شود منطقه و طبعا آمريکا را به جنگ بکشاند و جرقه اين جنگ با خروج آمريکا از توافق هسته اي زده شود. به همين دليل اروپا به نمايشي که نتانياهو (روز دوشنبه ) در قدس اشغالي داشته و در آن تاکيد کرد اسناد وي ثابت مي کند ايران توافق هسته اي را نقض کرده و برنامه نظامي سري را به دور از چشمان بازرسان آژانس بين المللي انرژي هسته اي ايجاد کرده است ، پاسخ مثبت نشان نداد.
عطوان در ادامه افزود: نتانياهو دروغگويي حرفه اي و در تحريک آفريني و تقلب کارکشته است. هر چند ريسمان اتهام فساد به گردنش نزديک شده است اما دروغگوياني مثل وي نزد رئيس جمهور کنوني آمريکا و نهاد نظامي اش  پذيرفته شده اند که در اثر فرامين اسرائيل وارد جنگ مي شود.
عطوان در پايان نوشت : هيچ کس خواهان جنگ نيست به ويژه در منطقه ما که گرفتار جنگ است و ملتهاي منطقه فرصتي نداشتند تا نفسي تازه  و از ثروتهاي باقيمانده شان بهره برداري  و آينده بهتري را براي نسلهاي کنوني و بعدي ترسيم کنند. اما اگر جنگي آغاز شود شايد آخرين جنگ باشد زيرا اسرائيل اين بار صحيح و سالم از آن خارج نخواهد شد دقيقا مثل آنچه که براي آلمان در دو جنگ جهاني اول و دوم اتفاق افتاد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 15:2:42

دسته بندی :