سفر انتخاباتی العبادی به کردستان عراق

شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 17:58:30
سفر انتخاباتی العبادی به کردستان عراق

بغداد- الکوثر: سفر انتخاباتی 'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق به اربیل و سلیمانیه بازتاب گسترده ای در میان اقشار مختلف مردم کردستان عراق بخصوص روشنفکران و روزنامه نگاران داشته است.

تهران- الکوثر:

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 'هانا چومانی' روزنامه نگار کرد عراقی به نقل از یکی از اعضای تیم مطبوعاتی حیدرالعبادی در خصوص اهداف این سفر در صفحه شخصی خویش در فیس بوک نوشت: می خواهیم با سفر به کردستان عراق به همه عراق این پیام را ارسال کنیم که این ما بودیم عراق را از شمال تا جنوب یکپارچه کردیم، کاری که هیچ نخست وزیری انجام نداد.
'کمال چومانی' روزنامه نگار دیگر کرد عراقی با اشاره به سفر العبادی به اربیل در شبکه های اجتماعی نوشت: در آغاز سال 2005 میلادی که جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور عراق معرفی شد جریانهای ناسیونالیستی عربی فکر می کردند که شکوه عربی در عراق شکسته شده است همانگونه که جریانهای ناسیونالیستی کردی حالا فکر می کنند با آمدن نخست وزیر عراق به اربیل و انجام تبلیغات انتخاباتی شکوه ناسیونالیستی کردی شکسته شده است.
وی اضافه کرد: جریانهای ناسیونالیستی عربی و کردی باید این واقعیت را بپذیرنند که عراق و کردستان شاهد تغییر و تحول بوده و ویژگی مهم این تغییر این است که بغداد و اربیل تمام کننده همدیگر هستند.
به نوشته این روزنامه نگار کرد عراقی، عراق کنونی دیگر پذیرای تمایلات قومی و مذهبی نبوده و باید رقابت را به حوزه خدمات عمومی کشاند.
کمال چومانی اضافه کرد آنچه جای بسی خوشحالی است این است که ما در عراق شاهد سقوط جریانهای ناسیونالیستی هستیم، در عراق جدید باید دموکراسی را گسترش دهیم چون در غیر این صورت باید شاهد ویرانی و بدبختی بیشتر باشیم.
'شیرزاد خوشناور' روزنامه نگار کرد ساکن اربیل نیز با واکنش به مواضع منفی در خصوص سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به منطقه کردستان عراق در صفحه شخصی خویش در فیس بوک نوشت: حضور العبادی به عنوان یک سیاستمدار عراقی در کردستان عراق یک امر طبیعی و منطقی است، آنچه غیرمنطقی است این است که کردستان عراق امروز تحت نفوذ سیاسی و نظامی ترکیه قرار گرفته و ما شاهد هیچ واکنشی نیستیم.
در پی برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه (سوم مهرماه 96) در مناطق مورد منازعه که از آن به عنوان مناطق موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق نیز یاد می شود دولت فدرال عراق کنترل این مناطق را برای جلوگیری از تجزیه کشور بدست گرفت.
مسائل جمعیتی و قومیتی این مناطق و نحوه اداره سیاسی و امنیتی آن و مسائل نفتی کرکوک و سرنوشت درآمدهای سالهای اخیر آن از عوامل اصلی اختلاف و تنش میان بغداد و اربیل پیش و پس از برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه سوم مهرماه 96 بوده است. 
استان کرکوک و مناطق اطراف آن در ماههای اخیر همچنین یکی از کانون های اصلی حملات تروریستی علیه نظامیان و شهروندان عادی بوده است و برخی کارشناسان و ناظران عامل عمده آن را گروه تروریستی جدید 'الرایات البیض' (پرچم های سفید) می دانند که به گفته آنها ترکیبی از کردهای جدایی طلب وابسته به برخی احزاب کرد، بقایای داعش و نیز بعثی هاست. 
این ناظران می گویند هدف از این تنش آفرینی ها اثبات ناتوانی دولت مرکزی در تامین امنیت منطقه و مشروعیت دادن به بازگشت دوباره شبه نظامیان پیشمرگه است.
مسعود بارزانی رئیس مستعفی منطقه کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان چند روز پیش در اظهاراتی تهدید کرده بود حتی اگر شده با زور، پیشمرگه ها باید به کرکوک بازگردند. 
وی این مناطق را متعلق به منطقه کردستان و اشغال شده از سوی دولت مرکزی توصیف می کند.
با این همه اکنون به نظر می رسد سفر حیدر العبادی به مناطق مختلف کردستان عراق از جمله سفر امروز شنبه وی به کرکوک، علاوه بر بعد تبلیغات انتخاباتی برای وی، پیامی قوی نیز برای جدایی طلبان در عراق از جمله در شمال این کشور خواهد داشت. 


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 17:58:17