هشدار فعال آمریکایی درباره به خطر انداختن برجام

شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 0:8:47
هشدار فعال آمریکایی درباره به خطر انداختن برجام

تهران- الکوثر: یک فعال آمریکایی ضدجنگ روز جمعه با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین هشدار داد كه به خطر انداختن برجام از سوی واشنگتن، سازوكارهای جهانی را برای حل اختلاف‌ها به شیوه‌ای غیرخشن تضعیف می‌كند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مدیا بنجامین» در این یادداشت آورده است: 12 مه (22 اردیبهشت) دونالد ترامپ درباره ماندن یا خروج از برجام تصمیم گیری می‌كند. اگر آمریكا طبق ادعای ترامپ از برجام خارج شود ممكن است دوباره در مسیر جنگ فاجعه بار دیگری در خاورمیانه حركت كنیم و به همین خاطر نیروهای تعادل دهنده اروپایی و كنگره آمریكا و افكار عمومی این كشور نقشی محوری دارند.

وی افزود: آمریكا درگذشته اشتباهات بزرگی در مقابل ایران مرتکب شده و همچنان آن را تكرار می كند. برنی سندرز سال 2017 درباره كودتای سال 1953 سازمان سیا در ایران سخن گفت كه در جریان آن واشنگتن برای حفظ منافع شركت های نفتی غربی و بازگشت رژیم غیرمحبوب و فاسد شاه، دولت منتخب محمد مصدق را سرنگون كرد.

بنجامین ادامه داد: امروز سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها تلاش می‌كنند آمریكا را درگیر دشمنی دیرینه خود با ایران كنند. تل آویو كه خود صاحب سلاح هسته ای است از ارتش آمریكا می‌خواهد كه تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران كند. عربستان نیز ادعا می‌كند كه ایران تروریسم را در منطقه گسترش داده و این در حالی است كه خودش میلیاردها دلار صرف اشاعه نسخه افراطی اسلام در جهان كرده است.

بنجامین در ادامه نوشت: اگر آمریكا از برجام خارج شود و میان دو كشور جنگ روی دهد، دامنه آن به مرزهای اسرائیل نیز خواهد رسید.

این فعال ضدجنگ ادامه داد: برجام نه تنها به امضای شش كشور رسیده بلكه به تایید سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هم رسیده است. بنابراین به خطر انداختن برجام سازوكارهای بین المللی برای حل اختلافها به شیوه‌ای غیرخشن را تضعیف می‌کند و اعتبار آمریكا را از بین می‌برد.

وی تصریح كرد: كاخ سفید نه تنها بایستی برجام را تكریم کند بلكه باید از آن در جهت همكاری با ایران برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه و عادی سازی روابط خود با تهران استفاده كند، اما تیم سه نفره ترامپ و جان بولتون و مایک پمپئو در مسیر مخالف حركت می‌كنند.

این فعال ضدجنگ افزود: جامعه جهانی بایستی ترامپ را پیش از آن كه بهترین دستاورد سیاست خارجی یك دهه گذشته را نابود كند متوقف سازد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 0:8:39