سرمقاله رای الیوم: مقاومت همواره پیروز خواهد شد

سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 14:35:55
سرمقاله رای الیوم: مقاومت همواره پیروز خواهد شد

تهران- الکوثر: روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به وجود دو رویکرد متفاوت در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی در ترور شخصیت‌های مهم محور مقاومت، مبنی بر واکنش انتقام جویانه و خویشتن داری نوشت: در این جنگ دراز مدت که ترور شخصیت ها و مجاهدان یکی از بخش های آن است، نیروهای مقاومت همواره پیروز می شوند، زیرا آنها برای باز پس گیری حقوق غصب شده خود، با هر چه در اختیار دارند، مبارزه می‌کنند و مقاومت فلسطین هم از این اصل مستثنا نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود نوشت: مقامات اسرائیل به خوبی می دانند که جنبش مقاومت اسلامی از نظر در اختیار گرفتن مغزهای آگاه از تکنولوژی جدید به منظور تولید سلاح های پیشرفته به ویژه موشک‌ها و پهپادها، همانند حزب الله عمل می‌کند. از این رو، در حال حاضر، به ترور همه شخصیت‌های خلاق و متفکر در فلسطین، کشورهای عربی یا اسلامی روی آورده است. این موضوع می تواند بیانگر سبب ترور دکتر محمد الزواری از تونس در سال 2016 و ترور دو روز پیش دکتر فادی البطش در مالزی به دست موساد باشد.
رای الیوم نوشت: ترور اطلاعاتی مجاهدان فلسطینی به دست اسرائیل داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن چه بسا سران جنبش حماس و دیگر گروه های فلسطینی را بر آن دارد که از خصلت خویشتن داری دست بردارند و جنگ را به خارج فلسطین اشغالی بکشند. همچنان که یک مسئول بلند پایه در جنبش حماس بر این موضوع تاکید کرد و گفت: دیگر کاسه صبرمان لبریز شده است.
در خصوص این مساله و چگونگی پرداختن به آن دو رویکرد در جنبش حماس وجود دارد، نخست: رویکردی که طرفداران آن خواستار واکنش انتقام جویانه علیه هر گونه عملیات ترور هستند که نیروهای حماس را هدف قرار می دهد. طبق این رویکرد، هر بار که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل یک رهبر فلسطینی را در شهرهای خارج از فلسطین اشغالی هدف قرار می‌دهند، باید از سیاست محافظه کاری و احتیاط دست کشید. برای نمونه، جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنشی انتقام جویانه به دنبال ترور ابو علی مصطفی دبیر کل این جبهه، فورا اقدام به ترور رحبعام زئیفی، وزیر اسرائیلی کرد. رویکرد دوم این است که سران اسرائیل درصددند با واداشتن جنبش حماس به انجام دادن عملیات انتقام جویانه در خارج، این جنبش را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند، همان طور که این اتفاق برای سازمان آزادی بخش فلسطین افتاد، آن هم زمانی که در دهه هفتاد و هشتاد قرن گذشته، گروه‌های این سازمان اقدام به منفجر کردن، ربودن هواپیماها و حمله به سفارت اسرائیل کردند. طرفداران رویکرد خویشتن داری برای صحت گفته های خود، حزب الله را به عنوان نمونه مطرح می‌کنند، گروهی که جنگ را در داخل سرزمین‌های اشغالی محصور نگه داشته و آن را به خارج نکشانده است، به غیر از برخی موارد استثنایی مانند عملیات هدف قرار دادن اتوبوس حامل اسرائیلی‌ها در بلغارستان یا منفجر کردن سفارت اسرائیل در بوینس آیرس، به طوری که صحت آنها تایید نشده است و مقامات اسرائیل تاکنون به منظور اثبات اتهامات خود، نتوانسته‌اند به دلیل و مدرکی دست پیدا کنند.
رای الیوم در ادامه نوشت: طرفداران رویکرد نخست که خواستار اقدامات انتقام جویانه علیه مواضع اسرائیل در خارج هستند، می‌گویند: موساد همه قوانین را زیر پا گذاشته است و در همه شهرهای کشورهای عربی و اسلامی اقدام به ترور شخصیت‌ها می‌کند و کشورهای غربی هم به هیچ وجه این رژیم را سرزنش نمی‌کنند. افزون بر آن، جنبش حماس در اصل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده شده است و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد، به ویژه آنکه عملیات ترور نیروهای میدانی این جنبش و مغزهای متفکر آن در سال های اخیر افزایش یافته است، زیرا سران اسرائیل اطمینان دارند، این ترورها هیچ واکنش انتقام جویانه‌ای در پی نخواهد داشت.
رای الیوم نوشت: برای ما دشوار است که بگوییم حق با کدام یک از دو رویکرد است. آنچه می‌توان گفت این است که پس از ترور شهید دکتر البطش در مالزی، بحث و مجادله میان طرفداران دو رویکرد تشدید شده است. اگر چه کفه ترازوی طرفداران رویکرد خویشتن داری همچنان تا حدودی سنگین تر است. شکی نیست که از دست دادن شهید الزواری و البطش ضربه بزرگی به گردان‌های القسام به عنوان شاخه نظامی جنبش حماس وارد کرد، زیرا الزواری مهندس صنعت پهپادهای أبابیل و شهید البطش مغز متفکر و مبدع تکنولوژی موشک‌ها، توسعه توانمندی‌ها و هدف گیری دقیق این موشک‌ها بود، اما جنبش حماس، جنبشی «خلاق» است و به گفته یک مسئول بلند پایه در این جنبش، می‌تواند با استفاده از نیروهای خود در کشورهای عربی و اسلامی که تحت نظارت افراد متفکر و مبدع، در زمینه‌های مختلف علوم نظامی آموزش دیده‌اند، خسارت از دست دادن این افراد را جبران کند.
ترور شهید البطش، بی شک بی پاسخ نخواهد ماند، زیرا مغز متفکر و مبدع فلسطینی‌ها که اقدام به تولید بالگردها، پهپادها و موشک‌های پیشرفته کرده و راه پیمایی‌های بازگشت را به راه انداخته و با این راه‌پیمایی ها به بهترین شکل، مقاومت مسالمت آمیز را ترسیم کرده است، یقینا می‌تواند با یک واکنش انتقام جویانه همه را غافلگیر کند، همان طور که گردان‌های القسام در پی ترور مهندس یحیی عیاش در سال 1996 قول دادند، 4 عملیات شهادت طلبانه اجرا کنند و به عهد خود هم وفا کردند.
جالب اینجاست که کمال حماد یکی از مزدوران (رژیم صهیونیستی) که از طریق خواهر زاده‌اش که عیاش را همراهی می‌کرد، با جاسازی بمب در تلفن همراه عیاش او را به شهادت رساند، در مصاحبه با کانال دو تلویزیون اسرائیل، موساد را به حیله گری، رها کردن او و ندادن اقامت دائم به همسرش متهم کرد، به طوری که اکنون برای یافتن لقمه نانی گدایی می‌کند. این در حالی است که او به دنبال معاملات خرید و فروش و ساخت و ساز در نوار غزه صاحب ثروتی 20 میلیون دلاری شده بود که همان دوره، حکومت آن را مصادره کرد.
رای الیوم در پایان نوشت: این جنگ دراز مدت است و ترور شخصیت ها و مجاهدان یکی از بخش های این جنگ است، اما این نیروهای مقاومت هستند که همواره پیروز می شوند، کسانی که برای باز پس گیری حقوق غصب شده خود، با هر چه در اختیار دارند، مبارزه می‌کنند و مقاومت فلسطین هم از این اصل مستثنا نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 14:35:43