تشدید مخالفتها با ریاست یک شکنجه گر بر سازمان «سیا»

سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 13:12:3
تشدید مخالفتها با ریاست یک شکنجه گر بر سازمان «سیا»

تهران- الکوثر: بیش از یکصد افسر بازنشسته آمریکایی با انتصاب جینا هاسپل به عنوان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی «کورتهاوس نیوز» اعلام کرد، بیش از 100 افسر بازنشسته آمریکایی از نمایندگان کنگره خواستند از نامزدی جینا هاسپل برای سمت رئیس « سیا» حمایت نکنند، به ویژه اگر بررسی دقیق گذشته او نشان دهد که او زندانیان را در جریان بازپرسی شکنجه کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جینا هاسپل را به عنوان رئیس « سیا» معرفی کرد اما تعدادی از سازمان های مدافع حقوق بشر از سناتورها خواستند با دقت زیاد، گذشته هسپل را مورد بررسی قرار بدهند.

سال گذشته نیز تعیین شدن خانم هاسپل به عنوان معاون رییس سازمان سیا جنجال‌برانگیز شد. منتقدان می‌گویند هاسپل در یک زندان مخفی آمریکا در تایلند بر شکنجه مظنونان به عضویت در القاعده نظارت داشته است. مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر مستقر در برلین (ECCHR) در سال 2014 از دادستانی کل آلمان در کارلسروهه خواست تا در صورت سفر هاسپل به اروپا، حکم جلب فوری او صادر شود.

مخفیانه بودن اکثر فعالیت های هاسپل موجب شده است اطلاعات زیادی در مورد شخص او در دست نباشد. گفته می‌شود او در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش برای نخستین بار "روش‌های پیشرفته بازجویی" سازمان سیا را آزمایش کرده است.

هاسپل در آن زمان 45 ساله بوده و مدیریت عملیات مخفی برون مرزی سیا را بر عهده داشته است. مأموران سازمان سیا در بازجویی از زندانیان، آنها را در تابوت حبس می‌کردند. از دیگر روش‌های شکنجه‌ای که سازمان سیا به کار می‌گرفت، بیدار نگه‌داشتن زندانیان برای مدتی طولانی و نیز روش «غرق کردن مصنوعی» برای گرفتن اطلاعات بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 13:2:31