ترس اسرائیل از تصمیم مسکو برای تحویل موشک‌های «اس-۳۰۰» به سوریه

دو شنبه 3 اردیبهشت 1397 - 17:32:21
ترس اسرائیل از تصمیم مسکو برای تحویل موشک‌های «اس-۳۰۰» به سوریه

تهران- الکوثر: تحویل سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» روسیه به سوریه بشدت باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده که حمله موشکی آمریکا به سوریه، تعهد اخلاقی مسکو در قبال «شرکای غربی» را از بین برده و اکنون امکان تحویل سامانه‌های موشکی «اس-300» به دولت سوریه، فراهم شده است.

مقامات بلندپایه نظامی روسیه نیز امکان تحویل موشک‌های «اس-300» به دمشق را بعید ندانستند. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره، بدون تفسیر مستقیم امکان چنین اقدامی از سوی مسکو، توصیه کرد که بیانیه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری که چند ساعت بعد از حمله موشکی آمریکا و متحدینش به سوریه، منتشر شده بود با دقت زیاد مطالعه شود.

دمشق ممکن است بزودی موشک‌های «اس-300» را تحویل بگیرد

منابع خبری روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو فاش کرده‌اند که روسیه ممکن است در آینده بسیار نزدیکی سامانه‌های موشکی «اس-300» را در اختیار ارتش سوریه قرار دهد. ضمن اینکه این تسلیحات تدافعی مدرن مجانی به سوریه داده خواهد شد.

قرارداد مربوط به تحویل موشک‌های «اس-300» به دمشق در سال 2010 منعقد شد، ولی در مرحله تحقق آن، به درخواست اسرائیل که نگران به خطر افتادن حریم هوایی خود بود، لغو گردید. به گفته منابع خبری این روزنامه، ولی اکنون به خاطر مسائل امنیتی و لزوم وجود یک سامانه دفاع ضدموشکی قابل اطمینان برای پوشش هوایی دمشق و محل استقرار تجهیزات هوایی ارتش سوریه در مقابل حملات موشکی، مقامات مسکو تصمیم به تحقق مجدد این قرارداد نموده‌اند.

کارشناسان گفته‌اند، قابل پیش بینی است که عکس العمل مقامات اسرائیلی به این تصمیم مسکو کاملا منفی باشد و حتی برخی از امکان هدف قرار گرفتن محل استقرار این سامانه نیز صحبت به میان آورده اند.   

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله بعد از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه در نشستی با وزیر دفاع و رئیس ستادکل نیروهای مسلح این کشور، دستور بررسی دقیق اوضاع در سوریه و لزوم اتخاذ تدابیری در این زمینه را داد، البته جزییات این نشست و تصمیات اتخاذ شده در آن، فاش نشده است.

در دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه به سئوال این روزنامه در مورد امکان تحویل سریع موشک‌های «اس-300» به سوریه، پاسخی ندادند، ولی دو مقام آگاه دیپلماتیک و نظامی این مسئله را تایید کرده‌اند.

امکان چنین اقدامی از سوی مسکو، ازهم اکنون مورد انتقاد تل آویو قرار گرفته و این مسئله باعث خشم آنها شده است. مقامات نظامی اسرائیلی می گویند، در این صورت نظامیان سوری می‌توانند حریم هوایی اسرائیل را تحت کنترل خود بگیرند.

روسیه باید حمایت خود از سوریه را به کشورهای غربی نشان بدهد

مسئله این است که روسیه بعد از حمله موشکی سه کشور غربی به سوریه، باید اقدامی برای نشان دادن حمایت خویش از دمشق انجام می داد. در مسکو بر این عقیده هستند که استقرار سامانه‌های موشکی «اس-300» در خاک سوریه، امکان توازن اوضاع را بوجود آورده و مانع از آن خواهد شد تا اسرائیل یا ائتلاف آمریکایی بار دیگر تصمیم به حمله به تاسیسات نظامی و غیرنظامی سوریه بگیرند.

"ویکتور بونداریف" رئیس کمیته امور دفاعی شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرده در اختیار داشتن تسلیحات تدافعی موثر و مدرن، حق هر کشور مستقلی است تا بتواند از خود در برابر تجاوزات نظامی دفاع کند.

به گفته مقامات نظامی روس، آموزش افسران سوری برای هدایت موشک‌های «اس-300» حداقل به 3 ماه زمان نیاز است. البته کارشناسان روسی که در حال حاضر در سوریه حضور دارند، می توانند در زمینه هماهنگی اقدامات کمک بزرگی باشند.

منابع خبری این روزنامه هشدار داده اند که اگر تل آویو تصمیم بگیرد که محل استقرار این سامانه‌های موشکی را هدف قرار دهد، عواقب سنگین این اقدام برای همه طرفین خواهد بود.

تهدید اسرائیل در مورد نابودی فوری سامانه‌ موشکی «اس-300» در سوریه

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» نیز در تحلیلی نوشته است: دورنمای استقرار سامانه‌های موشکی «اس-300» در خاک سوریه موجب نگرانی جدی اسرائیل شده و می تواند به روابط نزدیک مسکو و تل آویو آسیب برساند. مسئله این است که جنگنده های اسرائیلی اکنون آزادانه و با استفاده از «چراغ سبز مسکو» به حریم هوایی سوریه تجاوز می کنند، ولی با وجود موشک‌های «اس-300» در دست نظامیان سوری، دیگر امکان چنین اقدامی را نخواهند داشت.   

"سیمون بوگداساروف" مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای مرکزی معتقد است که در صورت تحویل سامانه‌های موشکی «اس-300» به دمشق، روابط اسرائیل و روسیه ممکن است تیره شود. وی به این روزنامه گفت: «برای اینکه این موشکها می تواند مشکل بزرگی برای تل آویو شوند و این امکان را به ارتش سوریه خواهد داد تا جنگنده های اسرائیلی را هدف قرار دهند. بنابراین تحقق این قرارداد و حفظ روابط عادی با اسرائیل، برای روسیه غیرممکن خواهد بود. ولی ظاهرا مقامات مسکو انتخاب خود را کرده اند. برای اینکه در شرایط کنونی، رویارویی با آمریکا و متحدینش، اهمیت بیشتری برای روسیه دارد.»

"ویکتور موراخوفسکی" عضو شورای کارشناسان کمیسیون صنایع نظامی زیر نظر دولت فدراسیون روسیه معتقد است: «اگر سوریه موشک‌های مدرن «اس-300» در اختیار داشته باشد، امکان حملات هوایی اسرائیل به تاسیاست نظامی این کشور که به تازگی افزایش قابل توجهی یافته و تاکنون بی پاسخ می ماند، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.»

در این بین، برخی کارشناسان اسرائیلی بر این عقیده هستند که تنها گزینه برای پاسخگویی به تحویل موشک‌های «اس-300»  از سوی مسکو به سوریه، «نابودی فوری آنها» توسط حملات هوایی خواهد بود تا دیگر هیچ تهدیدی اسرائیل را در معرض خطر قرار ندهد. موراخوفسکی،هشدار طرف اسرائیلی برای نابودی سامانه‌های موشکی «اس-300» در صورت استقرار در خاک سوریه را تهدیدی توخالی نامیده است.  

این در حالی است که پیش ا ز این رسانه‌های گروهی آمریکایی امکان درگیری نظامی اسرائیل و روسیه در خاک سوریه را بعید ندانسته بودند.  البته در محافل کارشناسی اسرائیلی یادآوری شدند که تل آویو اطمینان حاصل خواهد کرد که در صورت چنین حمله، نظامیان روسی، آسیبی نبینند. بنابراین پیش بینی می شود که نیروی هوایی اسرائیل باید منتظر بماند تا سامانه «اس-300» بطور کامل بدست نظامیان سوری قرار بگیرد.

تل آویل مایل نیست روابطش با مسکو تیره شود

"یاکوف کدمی" مدیر سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل، امکان تیرگی روابط با روسیه را بعید دانسته و گفته است: «مسلما تل آویو از چنین تصمیمی از سوی مسکو ناراحت خواهد شد، ولی این مسئله باعث تیرگی جدی در روابط دو طرف نخواهد شد.»

وی در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شده: «در هر صورت نظام حاکم بر روابط بین المللی به گونه ای است که همه کشورها بطور کامل نمی توانند از تصمیمات سایر کشورها رضایت داشته باشند. برای مثال مذاکرات آمریکا با عربستان سعودی در مورد فروش فناوری‌های هسته ای یا تحویل جنگنده‌های اف-16 به ارتش مصر هم برای تل آویو ناخوشایند بود، ولی مقامات اسرائیلی واکنش جدی به آنها نشان ندادند.»    

سرهنگ "آیتق بیژیف" معاون سابق فرمانده نیروی هوایی روسیه به این رزونامه گفته است: «سامانه دفاع ضدهوایی کنونی سوریه بسیار قدیمی و از تولیدات زمان شوروی سابق است. آنها در هر شلیک، می توانند یک هدف را نابود کنند، ولی سامانه موشکی «اس-300» می تواند در آن واحد شش هدف را بزند. بدین ترتیب تحویل این سامانه به سوریه، توان دفاعی این کشور را در صورت حمله موشکی تازه ای، بشدت تقویت خواهد کرد و کشورهای غربی را در زمان چنین تصمیم گیری‌های، بر سر دو راهی جدی قرار خواهد داد.  

 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 3 اردیبهشت 1397 - 17:27:53