سردبير رأی اليوم:

آمریکا در محاسبات مربوط به سوریه هیچ جایگاهی ندارد

یک شنبه 26 فروردین 1397 - 17:0:42
 آمریکا در محاسبات مربوط به سوریه هیچ جایگاهی ندارد

تهران- الکوثر: سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» گفت حمله آمریکا و متحدانش به سوریه یک نمایش شکست خورده بود و بشار اسد پیروز اصلی این ماجرا جویی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در گفتگو با شبکه بی بی سی عربی در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا، انگلیس و فرانسه با حمله به سوریه در رسیدن به هدف اعلامی خود یعنی بازدارندگی موفق بوده اند، گفت: «بشار اسد بزرگترین پیروز این حملات بود. محبوبیت بشار اسد در سوریه، جهان عرب و جهان اسلام به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است. اگر به شبکه های اجتماعی نگاهی بیندازید به خوبی این مسئله را مشاهده می کنید».

عطوان افزود: در حمله سال گذشته به پایگاه الشعیرات دست کم چندین جنگنده منهدم شدند و شماری به شهادت رسیدند، اما در حمله اخیر چه اتفاقی افتاد؟ تاکنون فقط زخمی شدن شش تن تایید شده است. اگر در این حملات انبارها و کارخانه های تولید سلاح شیمیایی هدف قرار گرفته بود باید دهها هزار تن کشته می شدند».

عطوان درباره بار سیاسی این تجاوز گفت: «آنها فقط یک حمله نمایشی انجام دادند تا آبروی خود را حفظ کنند. هیچ چیز دیگری وجود نداشت. با توجه به هیاهوی صورت گرفته، مردم گمان می کردند که در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دارند اما هیچ اتفاقی نیفتاد».

سردبیر رای الیوم ادامه داد: «چگونه ممکن است آنها انبار سلاح شیمیایی را هدف قرار دهند اما به مردم عادی آسیبی نرسد؟ شما تصاویر حمله شیمیایی حلبچه را نگاه کنید تا معنای حمله شیمیایی و تبعات آن را بفهمید. تصاویری از غوطه پخش و ادعا شد که حمله شیمیایی رخ داده است. تصاویر چه بود؟ مردم را با شلنگ آب خیس می کردند. این نمایش بسیار ضعیف کارگردانی شده بود. ایران و روسیه و سوریه به خوبی توانستند از این موضوع استفاده کنند».

سردبیر رای الیوم درباره نفوذ ایران در سوریه نیز گفت: نه آمریکا بلکه روسیه هم نمی تواند ایران را به کاهش نفوذ در سوریه مجبور کند. ایران در سوریه دارای منافع است، مانند روسیه و ترکیه. ایران متحد راهبردی سوریه است. ایرانی ها در سوریه خون داده اند. حزب الله و روسیه هم نیروهای خود را در سوریه از دست دادند. اسرائیل با حضور ایران در سوریه مشکل دارد و بر ترامپ فشار وارد می کند تا از توافق هسته ای خارج شود.

عطوان افزود: در حال حاضر آمریکا اصلا در محاسبات سوریه جایگاهی ندارد. عملیات اخیر، اقدامی شکست خورده و نمایشی برای آبروداری ترامپ بود. این یک نمایش بود. نه انباری منفجر شد، نه دودی به هوا برخاست. نه کسي کشته شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 26 فروردین 1397 - 16:59:47