شهرت آمریکا در عهدشکنی اعتماد دنیا را از این کشور سلب کرده است

جمعه 24 فروردین 1397 - 12:41:51
شهرت آمریکا در عهدشکنی اعتماد دنیا را از این کشور سلب کرده است

تهران - الکوثر: حتی پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ نیز آمریکا پیشینه قابل توجهی در عهدشکنی و نقض وعده ها و تعهدات خود داشت. دستکم واشنگتن نمی تواند درباره معاملات و معاهدات خود با دیگران ادعای پاکدامنی و امانت داشته باشد. در واقع این کشور در دوره تک قطبی جهان ، بارها کارهایی کرده که متعهد شده بود انجام نخواهد داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مطمئنا از قدرت های بزرگ انتظار چنین رفتاری می رود آن هم در زمانی که پای مسائل مهم در میان باشد. رهبران آمریکا در طول تاریخ این کشور منطق مشابهی را سرلوحه خویش قرار داده اند. به عنوان نمونه می توان به معاهداتی که مقامات آمریکایی با قبایل بومی این کشور امضا کردند اشاره کرد؛ این پیمان ها به محض پیشروی ایالات متحده در امتداد آمریکای شمالی، شکسته و یا با تغییراتی مواجه شد.

برخی عهدشکنی های آمریکا را از جمله وعده ای که به میخائیل گورباچف رهبر پیشین شوروی سابق در مورد عدم پیشروی نیروهای ناتو داده بود، خروج دولت جرج بوش از پیمان ضد موشک های بالستیک در سال ۲۰۰۲، سوءمدیریت پیمان کنترل تسلیحاتی «چارچوب توافق شده» با کره شمالی و عهدشکنی در وعده حفظ معمر قذافی در قدرت، را می توان به عنوان دلایل بی اعتمادی دنیا به آمریکا نام برد.

جهان در زمان حاضر با فردی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دست و پنجه نرم می کند که به نظر می رسد هیچ باور یا اعتقاد راسخی ندارد و تصمیمات مهم در حوزه امنیت ملی را براساس داستان های هیجانی و باورنکردنی برنامه خبری ‘فاکس اند فرندز’ (Fox & Friends) می گیرد.تا جایی که معلوم است وی هیچگاه از هیچکدام از پیمان هایی که همتایان پیشینش امضا کرده اند رضایت نداشته هرچند نمی تواند توضیح دهد که چه مشکلی با این پیمان ها دارد.ترامپ فقط می خواهد در مورد «پاره کردن توافق ها» صحبت کند بدون آن که پیامدهای چنین اقدامی را در نظر بگیرد.
رئیس جمهوری آمریکا مکرر و به راحتی دروغ می گوید. ترامپ که می خواهد از هر طریق ممکن اقدامات روسای جمهوری پیش از خود را بی اثر کند، در ده ماه اول ریاست جمهوری خود ۶ برابر کل دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دروغ گفت. سرعت سرسام آور تغییرات در کاخ سفید و کابینه آمریکا نیز مزید بر علت است. در چنین فضایی هیچ سیاستی بیش از یک یا دو هفته دوام نمی آورد.
‘درچنین شرایطی، چرا یک دولت عاقل باید حرف آمریکا را باور کند؟ چرا یک دشمن هوشمند باید با آمریکا در ازای تضمین، تعهد و وعده های بی اساس این کشور مصالحه کند؟ با توجه به سابقه آمریکا و شخصیت رئیس جمهوری کنونی این کشور، هیچ دشمن عاقلی بدون آن که ۱۰۰ درصد در مورد پایبندی آمریکا به وعده های خود مطمئن نباشد، چیزی را قبول نخواهد کرد.’

با این اوصاف، کشورهایی که در حال مذاکره با آمریکا، چگونه می توانند اطمینان حاصل کنند که واشنگتن فردا روز این توافق را پاره نکرده و یا تقاضای مذاکره مجدد نخواهد داد؟
نشانه هایی از این رویه در زمان حاضر نیز مشهود است. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات ‘پیو’ در آمریکا، آمار افرادی که به رهبری این کشور اعتماد دارند از زمان پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تا نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ از ۶۴ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است. همچنین درصد قابل توجهی از افراد در دنیا بر این باورند که ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهوری چین و ‘ولادیمیر پوتین’ همتای روس وی کسانی هستند که «کار درست را در مورد امور جهانی انجام خواهند داد» و نه رئیس جمهوری کنونی آمریکا.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


جمعه 24 فروردین 1397 - 12:41:45

دسته بندی :