صالحی: تبعیت اروپا از سیاست ضد برجامی امریکا خفت بار است

یک شنبه 19 فروردین 1397 - 17:7:14
صالحی: تبعیت اروپا از سیاست ضد برجامی امریکا خفت بار است

ایران - ویژه الکوثر: رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره هرگونه تبعیت اتحادیه اروپا از سیاست ضد برجامی امریکا هشدار داد و آن را برای این اتحادیه خفت بار دانست.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد اروپایی ها در تبعیت از سیاست های ضد برجامی ترامپ، گفت: مسأله‌ای که پیش آمده؛ بسیار پیچیده است و بنده در جایگاه رئیس سازمان انرژی اتمی، خیلی نمی خواهم وارد تحلیل سیاسی و این قضایا شوم، مسئولیت بنده، آمادگی برای برگشت‌پذیری در صورت نیاز است که ما این آمادگی را ایجاد کرده‌ایم و به بیان همین مقدار بسنده می‌کنم که این آمادگی را در همه حوزه ها ایجاد کرده‌ایم؛ البته باز تأکید می‌کنم هیچ‌گاه دلم نمی خواهد که وارد چنین شرایطی شویم اما هر وقت تصمیم بگیرند؛ برمی‌گردیم.

وی تصریح کرد: سؤالی که پرسیدید از نظر سیاسی سؤال بسیار پیچیده‌ایست و نیاز به تحلیل وسیعی دارد؛ مناسبات اروپا با امریکا ویژه است، آنان متحد راهبردی هستند، همین قدر می‌گویم که اگر اروپا بخواهد در این زمینه با امریکا صددرصد همراهی کند، برای اروپایی ها خفت، خواهد بود زیرا ما در مذاکرات با 1+5؛ با امریکا مذاکره می کردیم با مجموعه 1+5 که مذاکره

نمی کردیم ما با امریکا مذاکره می کردیم و این امریکا بود که با بقیه اعضا مذاکره و آنان؛ به ویژه اتحادیه اروپا را راضی می‌کرد.

صالحی افزود: بر این اساس، این امریکایی ها بودند که اتحادیه اروپا را در خصوص برجام راضی کردند، چنانکه در بسیاری موارد رضایت فرانسوی ها به سختی حاصل می شد اما اکنون همین امریکا به اروپایی ها می گوید از برجام خارج شوند.

وی بار دیگر خطاب به اروپایی ها هشدار داد: اگر بنا باشد که اروپا به فوریت با امریکا همراهی کند، این یعنی اروپا مجموعه مستقلی نیست و در دایره و مدار سیاسی امریکا می چرخد و هیچ استقلالی از خودش ندارد که این برای اروپا خفت سیاسی است.

معاون رئیس جمهور گفت: نمی دانم اروپا می خواهد چه کار کند اما این که اگر امریکا از برجام خارج شود واکنش ایران چه خواهد بود به تصمیمات هیأت عالی نظارت بر برجام و مقامات ارشد نظام بستگی دارد.

صالحی همچنین درباره اظهارات اخیر نماینده امریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه حتی با خروج واشنگتن از برجام، ایران در این توافق خواهد ماند،گفت: تصمیم ایران تصمیمی نیست که کسی به عنوان یک شخص بتواند اتخاذ کند بلکه تصمیم جمعی است که مسئولان ارشد نظام اتخاذ می کنند؛ در چنان شرایطی وزارت امور خارجه تحلیل های بسیاری ارائه خواهد کرد، شرایط را خواهد سنجید و تصمیمات لازم را خواهد گرفت، اکنون درباره تصمیم ایران چیزی نمی شود گفت.

وی افزود: ممکن است مسئولی در وزارت امور خارجه درباره این موضوع، ابراز نظرکند چون موضوعی سیاسی است اما بنده در جایگاهی نیستم که درباره این موضوع اظهار نظر کنم یا حتی حدس بزنم، اما می‌دانم که نظام، سناریوهای مختلفی را طراحی کرده است و وظیفه ماست که برای همه سناریوها در بعد فنی آماده باشیم که این آمادگی را داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات امریکا به ویژه بازگرداندن تحریم ها و مهمترین سناریوی ما درچنین شرایطی، تاکید کرد: بارها گفته‌ام و تعهد می‌کنم که اگر بنا بر بازگشت‌پذیری هسته ای باشد و مسئولان ارشد نظام به ما بگویند که اقدام کنیم، آمادگی لازم را داریم که غنی سازی20 درصد را در فاصله ای 4 روزه در فردو، آغاز کنیم و متأسفم که روزنامه‌ای، این اعلام آمادگی ما را با عنوان فریب مردم، تیترکرده بود.

صالحی، طرح موضوع تعیین سایت فردو؛ غنی سازی 20 درصدی و تعیین دوره چهار روزه را برای این اقدام، برای طرف مقابل حاوی پیام دانست و افزود: بیش از این نمی خواهم وارد جزئیات شوم.

وی گفت: سفیر فرانسه در امریکا از ترامپ پرسیده است: « اگر ایران در واکنش به خروج واشنگتن از برجام به غنی سازی بالا برگردد چه جوابی دارید؟ ابتدا این را پاسخ دهید، بعد راجع به خروج از برجام و تعیین تکلیف برای اروپا صحبت کنید»؛ وی حرف ما را قبول کرده است، یعنی متوجه شده است که این اعلام آمادگی ما برای بازگشت پذیری، جدیست و بلوف سیاسی نیست، او قبول کرده است؛ امیدواریم دوستان داخلی هم قبول کنند.

عضو هیأت عالی نظارت بر برجام همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر فرجام پیگیری شکایت از امریکا در کمیسیون مشترک برجام بابت نقض توافق هسته ای، گفت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم تصمیمات هیأت عالی نظارت بر برجام را اعلام کنم؛ این هیأت، متولی و دبیر دارد، بهتراست از او بپرسید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید

 


یک شنبه 19 فروردین 1397 - 17:7:4