عطوان: حضور فرانسه در منبج نتیجه جنگ سوریه را عوض نمی‌کند!

جمعه 17 فروردین 1397 - 18:56:31
عطوان: حضور فرانسه در منبج نتیجه جنگ سوریه را عوض نمی‌کند!

بیروت- الکوثر: نویسنده و روزنامه نگار برجسته عرب در یادداشتی درباره قصد فرانسه برای اعزام نیرو به شهر منبج در شمال سوریه تاکید کرد اعزام نیروهای فرانسوی به منبج نیز مانع شکست آمریکا و اروپا در سوریه نخواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در مقاله ای در نشریه اینترنتی رأی الیوم نوشت: نبرد بزرگ این روزهای رجب طیب اردوغان در شهر «تل رفعت» سوریه نیست بلکه علیه «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و دولتش است که تصمیم گرفته است از لحاظ نظامی جانب آمریکا را بگیرد و آن را در نبرد قریب الوقوع منبج تنها نگذارد. مکرون ضمن اعلام حمایت کامل خود از ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک و طرح آن برای ایجاد اقلیم کُردنشین در طول مناطق شمالی سوریه از اعزام نیروهای کشورش به منبج سخن گفته است.

عطوان افزود: اتحادیه اروپا و بخصوص فرانسه احساس می‌کنند که نفوذ خود را در سوریه از دست داده‌اند و ائتلاف سه گانه ترکیه، روسیه و ایران که از لحاظ سیاسی و نظامی تقویت شده، برنده است از همین رو تصمیم به رو کردن برگه کُردها گرفتند تا شاید جایی برای خود در میز مذاکرات برای ایجاد راه حل سیاسی پیدا کنند و از قضیه بازسازی سوریه چیزی نصیبشان شود. چیزی که رجب طیب اردوغان را تحریک کرد استقبال رئیس جمهور فرانسه از هیئتی از کردها در کاخ الیزه در فوریه گذشته بود و چیزی که بیشتر او را برانگیخت مشروعیت بخشیدن فرانسه به نیروهای سوریه دموکراتیک بود که ترکیه آن را جنبشی تروریستی می‌خواند.

عطوان نوشت: خبر نداریم نیروهای فرانسوی که در حال حاضر با سلاح‌های سنگین خود به منبج رسیدند و به نیروهای آمریکایی در این شهر ملحق شدند، چگونه هدف ترکیه خواهند بود. تاکید رهبران سیاسی و نظامی ترکیه بر قطعیت تسلط بر شهر تل رفعت در شمال حلب مقدمه حمله به منبج است اما سوالی که به طور جدی مطرح است درباره احتمال بروز درگیری بین ترکیه، آمریکا و فرانسه است بخصوص که دولت آمریکا همه خواسته‌های ترکیه درباره خروج نیروهایش از این شهر را نادیده می‌گیرد.

عطوان در ادامه به نقل از یکی از همکاران باتجربه خود که تازه از ترکیه بازگشته و با بسیاری از تصمیم سازان این کشور ملاقات داشته است تاکید کرد که مقامات ترکیه تصمیم دارند منبج را به هر قیمتی پس بگیرند و نبرد آتی در این شهر «مادر جنگ‌هاست»، چون ادامه پیدا کردن عملیات شاخه زیتون تا آخر بسیار ارزان‌تر از بازگشت به جای نخست است. این کارشناس مسائل ترکیه ادعا کرد که ترکیه جنگ در عفرین و تل رفعت و سپس در منبج را با هماهنگی کامل روسیه و موافقت مقامات سوری ادامه می‌دهد و این گونه توجیه می‌کند که سوری‌ها منفعتی راهبردی در ناکام گذاشتن طرح آمریکا برای ایجاد اقلیم کُردنشین دارند. وی تاکید کرد که این اطلاعات را از یک مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه گرفته است.

هیثم مناع، یکی از مسئولان سرشناس معارض در سوریه نیز به نوبه خود تاکید کرد ترکیه تصمیمی راهبردی برای سرکوب کامل سه منطقه کُرد نشین در شمال سوریه گرفته است و عملیات نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه علاوه بر دلایل سیاسی، دلایل اساسی اقتصادی و دموگرافی دارد که با منافع داخل ترکیه در ارتباط است. وی افزود: ترکیه در طول هفت سال گذشته یک دلار هم در جنگ سوریه هزینه نکرد و آمریکا، قطر و عربستان حمایت مالی از این جنگ را برعهده داشتند هم اینک با کاهش حمایت‌های مالی عربستان، قطر و سپس آمریکا ترکیه می‌بایست این هزینه را متحمل شود که این مساله غیرممکن است.

مناع عقب‌نشینی آمریکا را حتمی خواند و گفت: دونالد ترامپ گزارش آژانس اطلاعات آمریکا را دریافت کرده که منطقه شرق فرات که نیروهایش در آنجا مستقر هستند، ایمن نیست و هم اینک گروه‌های مسلح برای حمله‌های چریکی علیه آنها آماده می‌شوند. این مسئول معارضان سوریه تاکید کرد: اردوغان به دلیل حضور 3.5 میلیون آواره سوری در ترکیه با بحران روبروست و همه احزاب ترکیه مشابه آنچه که در لبنان اتفاق افتاد در این باره متحد هستند، بنابراین رئیس جمهور ترکیه می‌خواهد شهرهای بزرگی را در نزدیکی عفرین، جرابلس و الباب ایجاد کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن آوارگان سوری را در آنجا جای دهد و عملیات شاخه زیتون کوتاه‌ترین راه ممکن برای تحقق این هدف است.

نویسنده در پایان آورده است: آمریکا در جنگ سوریه شکست خورده است و عقب نشینی ترامپ از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از سوریه این واقعیت را عوض نمی‌کند کما اینکه ورود یکصد سرباز فرانسوی به شهر منبج هم چیزی را عوض نمی‌کند و روزهای پیش رو گواه این حقیقت خواهد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 17 فروردین 1397 - 18:20:35