روحانی : آمریکا می‌خواست داعش و النصره ابزارهای آن در منطقه باشند

چهار شنبه 15 فروردین 1397 - 17:38:3

تهران - الکوثر: رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با اردوغان و پوتین گفت: برخی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا می‌خواستند از گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره برای سال‌های طولانی به عنوان ابزار خود در منطقه بهره برداری کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حسن روحانی رئیس جمهور که به منظور حضور در نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به ترکیه سفر کرده است، عصر امروز(چهارشنبه 15 فروردین) در نشست خبری با حضور اردوغان و پوتین با تشکر از اردوغان و مردم ترکیه به خاطر مهمان نوازی گرم خود اظهار داشت:منطقه ما در سال‌های اخیر مبتلا به معضل بسیار مهمّی به نام تروریزم شد. آن هم تروریست‌هایی که از سوی برخی‌ کشورها تربیت شده و به آنها پول داده می‌شد و سلاح‌های مدرن در اختیارشان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: تروریست‌هایی که می‌توانستند نفت مردم را بفروشند و موزه‌های گران قیمت را منهدم و اشیاء آن را در بازار بفروشند.

روحانی با بیان اینکه برخی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا می‌خواستند از گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره برای سال‌های طولانی به عنوان ابزار خود در منطقه بهره برداری کنند تصریح کرد: ملّت‌های بزرگی چون سوریه و عراق و با کمک کشورهای دوست، این توطئه بزرگ را خنثی کردند.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه خاتمه بحران ، راه حل سیاسی است .
روحانی در پایان اجلاس سه جانبه ایران ، ترکیه و روسیه که با موضوع سوریه در آنکارا برگزار شد گفت : برخی قدرتهای بزرگ جهان از جمله امریکا قصد داشتند تا گروه های تروریستی همچون داعش و النصره را برای سالهای طولانی در منطقه حفظ کنند .
وی افزود : این توطئه بزرگ به همت ملتهای بزرگ سوریه و عراق و کشورهای دوست خنثی شد و امروز دیگر گروهی به نام داعش در منطقه وجود ندارد .
روحانی گفت : تروریستهایی که در برخی کشورها تربیت و با سلاح های مدرن تجهیز شده بودند با بهره گیری از ثروت ملت سوریه و فروش نفت و غارت موزه های ارزشمند این کشور، منطقه را درگیر تروریسم کردند.
رئیس جمهور با بیان اینکه طی 15 ماه گذشته در مسیر مبارزه با تروریسم اجلاس آستانه برگزار شد خاطرنشان کرد: این اجلاس به برقراری آتش بس و کاهش تنش در منطقه منتهی شد و کشورهای ایران، ترکیه و روسیه نقش اساسی داشتند.
وی افزود: طی این مدت جلسات فراوانی در سطح کارشناسان و وزرای خارجه برگزار و این تلاشها به برگزاری نخستین نشست در سوچی روسیه منتهی شد و برگزاری کنفرانس ملی میان معارضان و دولت سوریه حاصل این نشست بود که روندی امیدبخش است.
روحانی تاکید کرد : امروز امید مردم سوریه برای برقراری صلح و بازگشت به خانه بیش از گذشته است و در این شرایط شاهد برگزاری دومین نشست سه کشور ایران ترکیه و روسیه هستیم و در این نشست بحث های مفید و صریحی در مورد سوریه و آینده آن انجام شد و سه کشور برای تسریع در کمک رسانی به مجروحان سوریه توافق کردند و امیدوارم که در عمل هم شاهد اجرایی شدن این توافق باشیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 15 فروردین 1397 - 17:37:10