عطوان: شهرهای اسرائیل در برابر موشک‌های حزب الله عملا بی‌دفاع هستند!

سه شنبه 14 فروردین 1397 - 9:21:51
عطوان: شهرهای اسرائیل در برابر موشک‌های حزب الله عملا بی‌دفاع هستند!

بيروت- الکوثر: روزنامه نگار مشهور عرب تهدیدات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی علیه جنبش حزب الله را توخالی دانست و با اشاره به شکست سامانه پاتریوت در برابر موشک‌های شلیک شده از یمن تاکید کرد اسرائیل توان مقابله با موشک های پیشرفته حزب الله را ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب در مقاله‌ای که در روزنامه «رای الیوم» منتشر شد نوشت: اظهارات ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با پایگاه «المصدر» اسرائیلی و پیش بینی او درباره شروع جنگ ویرانگر برای نابود کردن «حزب الله» لبنان ما را شگفت زده نخواهد کرد زیرا در کنار حزب الله، سوریه و ایران بزرگترین تهدید برای رژیم اشغالگر اسرائیل محسوب می شوند.

حرف و حدیث مسئولان اسرائیلی درباره این تهدید طی سال های گذشته هرگز متوقف نشده است اما مساله جدید و غیرمنتظره ای که وجود دارد این است که آیزنکوت زمان این جنگ و سقف زمانی اش را تعیین کرد و گفت این جنگ پیش از پایان خدمتش در مقام کنونی یعنی تا هشت ماه دیگر روی می‌دهد.

عطوان افزود: به خاطر حفظ اسرار نظامی و استفاده از عنصر «غافلگیری» عادت فرماندهان ارتش اسرائیل نیست که با این روشنی درباره زمان جنگ هایشان سخن بگویند و نمی دانیم ژنرال آیزنکوت برای چه این قاعده و قانون را نقض کرد.

هرگز در این مساله بحثی نداریم که بزرگترین خطر نظام علیه اسرائیل در جبهه شمالی به خصوص در کشورهایی نظیر ایران، سوریه و لبنان نهفته است زیرا کشورهایی که در اطراف اسرائیل قرار دارند بخصوص مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین هم پیمان تل آویو هستند و از لحاظ امنیتی با سران اسرائیل هماهنگ هستند اما کشورهای کمک کننده نظیر عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در سالهای اخیر از زمره «دشمنان» به زمره «دوستان» اسرائیل تبدیل شدند و در مواجهه با ایران که آنرا دشمن جدید خود می دانند در سنگر اسرائیل قرار گرفتند.

رای الیوم در نوشت: اسرائیلی ها و هم پیمانان آمریکایی و اروپایی شان جدول زمانی جنگ هایشان را فقط زمانی اعلام می کنند که آمادگی ها و مقدمات آن فراهم شده باشد و کاملا روشن است که «ساعت صفر» آغاز و مشخص شده است. آنچه اکنون می بینیم زمینه سازی برای جنگ است زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور ناگهانی تصمیم به خروج نیروهایش از سوریه گرفت و شدت گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که او در اوایل ماه «مه» آینده از توافقنامه هسته ای با ایران خارج می شود.

آیزنکوت درباره هزاران هدف حزب الله در لبنان سخن گفت که در فهرست نابودی قرار دارند و به صراحت گفت میدان این جنگ از بیروت تا مرزهای جنوبی لبنان و الجلیل امتداد پیدا می کند .این بدان معناست که حزب الله و زیرساخت های غیرنظامی و نظامی اش مورد هدف قرار می گیرند و این یعنی تکرار سناریوی جنگ ژوئیه سال دو هزار و شش اما با قدرت ویرانگری بزرگتر.

برای ما قابل توجه بود که فرمانده ارتش اسرائیل گفت هیچ غیر نظامی در جنگ آینده با لبنان در امان نخواهد بود و این سخنی بسیار خطرناک است و خبر از کشتارهای بی سابقه در جنوب لبنان دارد. به نظر می رسد که تیراندازی به سوی معترضان فلسطینی غیر نظامی شرکت کننده در تظاهرات برای بازگشت به سرزمینشان در نوار غزه و شهادت شانزده فلسطینی بیگناه به دست تک تیراندازان اسرائیلی با نظارت ژنرال آیزنکوت فصل اول از «جنایت های جنگی» آتی اسرائیل محسوب می شود.

ژنرال آیزنکوت تهدید می کند، هشدار می دهد و از نابودی طرف دیگر سخن می گوید، گویی اینکه جنگ علیه لبنان «تفریحی» است که نتایجش تضمین شده و معلوم است و راهی یک طرفه است .

این سخن آیزنگوت حتی اگر در چارچوب جنگ روانی باشد کاملا با واقعیت مغایر است زیرا محور دیگر یعنی محور مقاومت دارای قدرت هجومی ویرانگر بی سابقه ای است و هرچه موشک در زرادخانه اش در اختیار دارد بر سر شهرهای اسرائیلی فرو می ریزد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره جنگ آینده به اسرائیلی ها هشدار داد و از آنها خواست در سریع ترین زمان ممکن از سرزمین های اشغالی خارج شوند زیرا آنها قطعا هیزم این جنگ خواهند بود. همانطور که تجربه ها و جنگ های سابق ثابت کرده است این مرد یعنی سید حسن نصرالله حرفش با عملش یکسان است.

عطوان در ادامه این مطلب افزود: با سخنان و گفته های آیزنکوت فرمانده ارتش اسرائیل درباره اینکه «در صورت وقوع جنگ احتمال مداخله ایران و حمایت از حزب الله ضعیف به نظر می رسد» موافق نیستیم زیرا ایران، حزب الله و سوریه تشکیلات نظامی و سیاسی واحدی هستند و رهبران این محور به خوبی می دانند که این آخرین جنگ در منطقه است و اجازه نخواهند داد که حزب الله در جنگ با اسرائیل تنها بماند و از لحاظ نظامی و عملی نابود شود. به همین خاطر معتقدم سخنان ژنرال آیزنکوت در این راستا فقط یک «آرزوی» محض است.

این مقاله نویس در پایان افزود: مساله ای که آیزنکوت آنرا درک نمی کند این است که گنبد آهنینش نمی تواند از تل آیو وشهرک نشینانش در جنگ آینده محافظت کند زیرا بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند با هزاران موشکی که همانند باران بر سر شهرها و شهرک های اسرائیلی فرود می آیند، مقابله کند.

عطوان در پایان نوشت: در شرایطی که موشک های «پاتریوت»که جدیدترین ابزار بازدارندگی آمریکایی قلمداد می شوند در سرنگونی موشک های ساده و ابتدایی «انصار الله» یمن که به ریاض شلیک شد با استناد به اظهارات خود ژنرال آیزنکوت شکست خوردند آیا نسخه های اسرائیلی این موشک ها می توانند با موشک های پیشرفته حزب الله لبنان مقابله کنند، چه رسد به موشک های سوری و ایرانی؟ ما بر این باور نیستیم که بتوانند... گذشت ايام همه چیز را مشخص خواهد کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 14 فروردین 1397 - 9:21:40