چه عواملی در پشت پرده تصمیم ترامپ برای عقب نشینی از سوریه قرار دارد؟

یک شنبه 12 فروردین 1397 - 16:49:3
چه عواملی در پشت پرده تصمیم ترامپ برای عقب نشینی از سوریه قرار دارد؟

تهران- الکوثر: روزنامه اینترنتی رای الیوم تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه را اذعان به شکست و تلاشی برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «مژده داد» که نیروهای آمریکایی خیلی زود از سوریه خارج خواهند شد، زیرا واشنگتن با وجود هزینه کردن بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه، هنوز دستاوردی کسب نکرده است. بهانه ای که وی برای توجیه این اقدام از آن سخن گفت این بود که نیروهای آمریکایی توانستند داعش را از بین ببرند؛ اما واقعیت چیز دیگری است، زیرا این نیروهای آمریکا نبودند که گروه داعش را شکست دادند، بلکه ائتلافی شامل شصت کشور و از همه مهم تر، روسیه، سوریه، عراق، ایران، فرانسه و انگلیس بودند که این کار را انجام دادند.
نیروهای آمریکا به همان علتی که از عراق خارج شدند، سوریه را نیز ترک خواهند کرد و آن چیزی نیست جز شکستی بزرگ پس از جنگ فرسایشی با خسارات مادی و تلفات انسانی که واشنگتن یارای تحمل آن را نداشت. دونالد ترامپِ تاجر که به همه چیز با چشم سود و زیان می نگرد و زبان ارقام برای وی اهمیت دارد، پی برده است که به زودی جنگی روی خواهد داد که 2000 سرباز این کشور در سوریه و 5500 نیروی آن در عراق را هدف خواهد گرفت و دولت وی توانایی پیروزی در آن را نخواهد داشت.  
جنگ آینده روسیه و سوریه علیه شرق فرات که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند و به طور مشخص، مناطق ذخایر نفت و گاز سوریه، خواهد بود. از سوی دیگر، برخی سازمان های عراقی، از جمله «بسیج مردمی» پس از آن که بهانه نابودی داعش از بین رفت، اقدامات مقدماتی لازم را برای آغاز عملیات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق انجام داده اند. 
اطلاعاتی که رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ارائه کرد، هنوز اندک است و ابهام زیادی دارد، زیرا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد درباره چنین برنامه ای اطلاعی ندارد و رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد نیروهای آمریکایی در زمانی بلند مدت در سوریه حضور خواهند داشت. پس چه اتفاقی افتاده که رئیس جمهور آمریکا به این سرعت، نظر خود را تغییر داده است؟ اگر وزارت خارجه این کشور در خصوص این برنامه اطلاعی ندارد، پس چه کسی از آن آگاه است؟ بنیامین نتانیاهو یا جرد کوشنر؟ 
دیگر نکته قابل توجه این است که ترامپ گفت می گذارد «دیگران به کار سوریه رسیدگی کنند،» اما مشخص نکرد مقصود وی از دیگران، کدام طرف است؟ روسیه، ایران، ترکیه یا برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، قطر و امارات؟ 
چند احتمال درباره این رویکرد رئیس جمهور آمریکا وجود دارد:

- نخست این که دونالد ترامپ واقعا تصمیم گرفته است سیاست ها و برنامه های انتخاباتی خود را که موجب به قدرت رسیدن او شد، اجرا کند. مهم ترینِ این برنامه ها، پرداختن به امور داخلی آمریکا، دست برداشتن از مداخلات نظامی خارجی و بر اساس شعار «اول آمریکا»، منافع ملت این کشور را در اولویت قرار دادن است.
- دوم این که ترامپ پس از اعلام قصد خود برای خروج از توافق هسته ای، برای گشودن جبهه نظامی دیگری که شاید در ایران باشد، نقشه می کشد. از این رو، در صورت وقوع جنگ با ایران، نمی خواهد نیروهای آمریکا در سوریه، و شاید در عراق به لقمه چرب و نرمی برای شبه نظامیان تبدیل شوند. 
-سومین احتمال، انجام نوعی توافق برای مبادله مناطق تحت نفوذ میان دو ابرقدرت روسیه و آمریکاست. یعنی آمریکا سوریه را برای مسکو که در سوریه از قدرت بالاتری برخوردار است، رها می کند و در ازای آن، مسکو در قبال حضور نیروهای آمریکایی در عراق یا برخی کشورهای دیگر منطقه سکوت اختیار می کند. 
- چهارم این که دولت آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه که در شمال سوریه (مناطق کُردها) در مرزهای بین دو کشور سوریه و ترکیه حضور دارند، با آنکارا به توافق رسیده است. این موضوع موجب می شود ترکیه بدون هر گونه برخوردی با نیروهای آمریکایی، به عملیات «شاخه زیتون» و پیشروی های خود در این منطقه ادامه دهد. 
با توجه به اندک بودن اطلاعات درباره این اقدام ترامپ، انتخاب یکی از این گزینه ها بسیار دشوار است؛ اما ترامپ فاش کرد که آمریکا بدون کسب هرگونه دستاوردی، 7 تریلیون دلار زیان کرده است. این اظهارات نشان می دهد دولت وی به شکست اذعان می کند و درصدد کاهش خسارات یا متوقف کردن آنهاست.

این بدان معناست که دیگر گزینه ها، به ویژه جنگ علیه ایران را باید کنار گذاشت. ترامپ و بنیامین نتانیاهو معاون یا مشاور اول وی، برای سوریه و به طور کل منطقه، برنامه ای در دست دارند و باید منتظر ماند تا هفته ها و ماه های آینده، نشانه های آن بروز یابد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 فروردین 1397 - 16:48:45