عطوان: اذعان بن‌سلمان به باقی‌ماندن اسد به چه معناست؟

یک شنبه 12 فروردین 1397 - 11:22:14
عطوان: اذعان بن‌سلمان به باقی‌ماندن اسد به چه معناست؟

بیروت- الکوثر: روزنامه نگار برجسته عرب اذعان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در مصاحبه با مجله آمریکایی «تایم» مبنی بر باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در منصبش، نشانه نزدیک بودن پایان جنگ خونین در سوریه دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عطوان در سرمقاله روزنامه اینترنتی «رای الیوم» نوشت: سخنان محمد بن سلمان در این خصوص که بشار اسد در سمتش باقی می‌ماند و بعید است در آینده‌ای نزدیک این سمت را ترک کند‏، اعترافی بسیار مهم پس از هفت سال جنگ خونین به شمار می‌رود و به این معنا است این جنگ به پایان خود نزدیک شده و تحولی اساسی در کل یا بخش اعظم نقشه ائتلاف‌ها و نیروهای قدرتمند و ضعیف در منطقه ایجاد شده است.

ولیعهد سعودی این سخنان را در آمریکا و پس از دیدار با رئیس جمهور این کشور دونالد ترامپ و مقامات ارشد دولت او بیان کرد که نشان می‌دهد او متوجه شده است ارزیابی‌های راهبردی آمریکا در این جهت است و راهی جز تسلیم شدن در برابر آن و بازنگری در محاسباتش بر اساس این ارزیابی‌ها وجود ندارد.

سخنان این شاهزاده جوان پس از تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه بیان شد و در همین راستا روز شنبه دولت آمریکا اعلام کرد مبلغ 200 میلیون دلاری را که برای بازسازی سوریه متقبل شده بود‏، پرداخت نخواهد کرد.

عطوان افزود: مقامات سعودی از حدود یک سال پیش متوجه شدند که سرنگون کردن رئیس جمهور سوریه غیرممکن است و به همین علت بود که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان از مخالفان سوری مورد حمایت ریاض خواست با مسئله باقی ماندن اسد در قدرت کنار بیایند.

درباره سخنان بن سلمان چند نکته قابل توجه است:

نخست‎؛ ولیعهد سعودی خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه به منظور مقابله با تقویت نفوذ ایران در این کشور و تضمین تاثیر گذار بودن آمریکا در آینده سوریه است. ولی وقتی تصمیم گیری قدرت های بزرگ در میان است‏، آرزو و تمنا یک چیز و واقعیت چیز دیگری است.

دوم؛ بن سلمان ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور سوریه در آینده خاورمیانه به «عروسکی» در دست ایران تبدیل نشود.

سوم؛ راهبردی که عربستان در پرونده سوریه در پیش خواهد گرفت این خواهد بود که باقی ماندن اسد را در قدرت می‌پذیرد و برای مقابله با نفوذ ایران می کوشد.

در خصوص نکات اول و دوم باید گفت روابط بین ایران و روسیه روابط راهبردی بین دو هم پیمان است و نباید به آن از زاویه روابط «ارباب و رعیت» نگاه کرد. به عبارت دیگر به دشواری می توان تصور کرد که بشار اسد عروسکی در دست ایران یا دیگران باشد زیرا رهبر کشوری است که ریشه در تمدن هشت هزار ساله دارد. سوریه همواره هویت سیاسی مستقلی داشته است و به همین علت توانست هفت سال در برابر بدترین توطئه در تاریخ منطقه مقاومت کند. از این رو نگرانی شاهزاده سعودی در این باره بی‌معناست.

اما در این خصوص که عربستان بعد از اذعان به باقی ماندن اسد در قدرت چه خواهد کرد باید گفت‏ سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله در سخنرانی هفته گذشته خود به طور غیرمستقیم راهبرد آینده عربستان در سوریه را تشریح کرد. او فاش کرد دیدارهایی محرمانه بین مقامات سعودی و سوری برگزار شده که محور آن تلاش عربستان برای دور کردن سوریه از ایران بوده است. این دیدارها نتیجه ای نداشت زیرا جنگ در سوریه هنوز به پایان نرسیده است و درسی که مقامات سوریه از این جنگ گرفتند این است که نباید در اوج نبردها‏، ائتلاف هایشان را تغییر دهند.

عطوان در پایان نوشت: اوضاع سوریه در حال بهبود پیدا کردن است و ابرقدرتی که توطئه علیه این کشور را با هدف سرنگون کردن نظام حاکم بر آن و تجزیه آن رهبری می‌کرد به شکست خود اذعان کرده و پرچم سفید بالا برده است و نیروهایش را خارج می کند و یارانش را اعم از گروه ها و کشورها، ناامید می کند. این مقدمه ای برای شکل گیری سوریه‌ای قدرتمندتر از قبل بر ویرانه های سوریه کنونی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 فروردین 1397 - 11:15:46