در سفر تاریخی کیم جونگ اون به پکن چه گذشت؟

چهار شنبه 8 فروردین 1397 - 13:3:54
در سفر تاریخی کیم جونگ اون به پکن چه گذشت؟

تهران- الکوثر: چین روز چهارشنبه اعلام کرد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیداری تاریخی با شی جینپینگ رئیس جمهور چین در پکن قول داد شبه جزیره کره را از وجود تسلیحات هسته‌ای پاکسازی کند ولی کره شمالی به دادن چنین وعده‌ای اشاره نکرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از دو روز گمانه زنی، چین و کره شمالی هر دو روز چهارشنبه سفر رهبر کره شمالی به پکن و دیدار وی را با رئیس جمهور چین تایید کردند. خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، این سفر را سفری غیر رسمی خواند که از یکشنبه تا چهارشنبه ادامه داشت.

این اولین سفر خارجی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن وی در سال 2011 به شمار می رود و بنا به عقیده تحلیلگران، به منزله آمادگی برای برگزاری نشست سران کره شمالی با مقامات ارشد کره جنوبی و آمریکا محسوب می شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی هیچ اشاره ای به وعده رهبر این کشور برای خلع سلاح هسته ای یا دیدار آتی وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نکرد. این دیدار احتمالا در ماه مه صورت گیرد.

چین به صورت تاریخی نزدیک ترین هم پیمان کره شمالی به شمار می رود ولی روابط دوجانبه به سبب ادامه برنامه هسته ای کره شمالی و نیز تبعیت چین از تحریم های شدید سازمان ملل علیه پیونگ یانگ به تیرگی گرائید.

شین هوا گزارش داد رهبر کره شمالی به رئیس جمهور چین گفت اوضاع در شبه جزیره کره شروع به بهبود یافتن کرده است زیرا کره شمالی اقدامی ابتکاری را برای کاهش تنش ها در پیش گرفته و طرح هایی را برای برگزاری گفتگوهای صلح ارائه کرده است.

بنا بر گزارش شین هوا، رهبر کره شمالی به شی جینپینگ گفت: «موضوع خلع سلاح شبه جزیره کره را می توان حل کرد به شرط این که کره جنوبی و آمریکا با حسن نیت به تلاش های ما پاسخ دهند و با ایجاد فضای صلح و ثبات، تدابیری مترقی و همزمان را برای تحقق صلح در پیش گیرند.»

با اینکه سفر رهبر کره شمالی به پکن به عنوان سفری غیر رسمی معرفی شد، با داشتن ویژگی هایی از قبیل حضور گارد ویژه استقبال و نیز مهمانی شام در محل تالار بزرگ خلق چین، آن را می توان یک سفر رسمی و دولتی به شمار آورد.

تحلیلگران و مذاکره کنندگان سابق به این مسئله که رهبر کره شمالی آمادگی کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای را داشته باشد بدبین هستند؛ تسلیحاتی که خانواده وی دهه ها به دنبال آن بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 8 فروردین 1397 - 13:3:42