رای الیوم: خطر اصلي براي عربستان اسرائيل است

سه شنبه 29 اسفند 1396 - 13:16:30
رای الیوم:  خطر اصلي براي عربستان اسرائيل است

تهران- الکوثر: برخلاف ديدگاه وليعهد عربستان که مقابله با خطر ايران را در اولويت قرار داده ، خطر اصلي براي عربستان اسرائيل است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه اینترنتی رای الیوم که در لندن به روز می شود ، امروز نوشت:  يک روز پيش از سفر محمد بن سلمان به واشنگتن براي ديدار با دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، شبکه تلويزيوني «سي بي اس» آمريکا مصاحبه مفصلي با محمد بن سلمان  انجام داد. وي در اين مصاحبه تاکيد کرد عربستان سعودي قصد دستيابي به بمب هسته اي ندارد اما اگر ايران سلاح هاي هسته اي خود را توسعه دهد، عربستان نيز در اسرع وقت اقدام مشابه خواهد کرد.
انتقادات شديد محمد بن سلمان از ايران را کنار مي گذاريم، زيرا پاسخگويي به اين انتقادات فقط بر عهده ايران است. البته با توجه به اينکه روابط ايران و عربستان سعودي از سال ها پيش متشنج بوده است، انتقادات شديد وليعهد عربستان سعودي از ايران چيز جديدي نيست اما سخنان وليعهد عربستان مبني بر تمايل اين کشور براي توسعه سريع سلاح هاي هسته اي، قابل تامل و بررسي است.
کاملا مشخص است که اين اظهارات در چارچوب ائتلاف عربستان سعودي و امريکا  صورت گرفته است، ائتلافي که روز به روز قوي  تر مي شود و ممکن است به درگيري سياسي و چه بسا به درگيري نظامي (با ايران)منجر شود، به ويژه اينکه خبرهاي تقريبا موثقي  وجود دارد که نشان مي دهد  دونالد ترامپ مصمم به خروج از توافقنامه هسته اي با ايران (برجام) در دوازدهم ماه مه  يعني زمان بررسي دوره اي اين توافقنامه است و بدين ترتيب احتمال آغاز دوره جديدي در خاورميانه وجود دارد. بر هم خوردن اين توافق باعث می شود  ايران بار ديگر به غني سازي اورانيوم در سطوح بالاتر اقدام کند و دست کم ظرف يک سال، به آمادگي براي توليد کلاهک هاي هسته اي دست يابد.
سوال اصلي اين است که اگر ايران براي توليد بمب اتمي به توسعه برنامه هسته اي خود اقدام کند، عربستان سعودي چگونه مي تواند ايران هسته اي را مهار کند.
مقامات عربستان براي دستيابي به اين هدف دو راه پيش رو دارند: يا اينکه از همپيمان پاکستاني خود که طي دهه هاي گذشته با حمايت و تشويق آمريکا، برنامه هاي هسته اي خود را به پيش برده است، بمب هسته اي بخرد و يا اينکه خود به ساخت زرادخانه ها و نيروگاه هاي هسته اي اقدام کند و براي آموزش نيروهاي خود از کارشناسان پاکستاني و غربي بهره بگيرد.
گزينه اول دشوار به نظر مي رسد زيرا حکومت پاکستان به رغم پيشنهادهاي مالي وسوسه انگيز عربستان ممکن است به چند علت نتواند بمب هسته اي در اختيار عربستان قرار دهد. اول اينکه يک چهارم جمعيت پاکستان  شيعه هستند، دوم اينکه  ايران همسايه  پاکستان است و هر گونه حمايت از عربستان در اين مسابقه هسته اي، ممکن است بر روابط ايران و پاکستان تاثير منفي بگذارد و سوم اينکه  پارلمان پاکستان بر خلاف حکومت اين کشور،  نظر مثبتي به همکاري هاي نظامي نامتعارف با عربستان ندارد و حدود سه سال پيش با خواست عربستان براي اعزام نظاميان پاکستاني با هدف  شرکت در جنگ يمن مخالفت کرد.
درباره گزينه دوم بايد گفت اين گزينه بيشتر منطقي است و با توجه به اينکه عربستان سعودي هيچ گونه نيروگاه هسته اي حتي براي استفاده هاي مسالمت آميز  و توليد انرژي ندارد، سعي مي کند اين نيروگاه ها را از چين و روسيه خريداري کند هرچند در اين زمينه بسيار عقب مانده است.
با اين حال مهمترين مشکل اين است که اسرائيل اشغالگر مخالف دستيابي عربستان سعودي يا هر کشور عربي ديگر به سلاح هسته اي است و به همين علت  نيروگاه هسته اي «اوزيراک» يا «تموز» عراق را سال ۱۹۸۱ بمباران کرد هرچند دولت وقت عراق با ايران در جنگ بود. اسرائيل همچنين نيروگاه هسته اي سوريه را که در شمال اين کشور با همکاري کره جنوبي در حال ساخت آن بود، بمباران کرد.
اگر چه گفته مي شود بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روابط قوي اي با عربستان سعودي و امارات دارد، اما  در سفر اخير خود به واشنگتن از «دوست خود» يعني ترامپ خواست مانع دستيابي عربستان به سلاح هاي هسته اي شود.
برخي سعودي هاي طرفدار دستيابي رياض به سلاح هاي هسته اي مي گويند احتمال دارد محمد بن سلمان تلاش کند الگوي پاکستان و هند را پياده کند زيرا پاکستان پس از توسعه سلاح هاي هسته اي هند، براي مهار کردن اين کشور از همپيمان آمريکايي خود کمک خواست. اين سخن درست است اما  بايد دانست که اين اتفاق چهل سال پيش روي داد يعني در بحبوحه جنگ سرد امريکا و اتحاد جماهير شوروي سابق، هنگامي که پاکستان و هند در دو سنگر جداگانه بودند به گونه اي که پاکستان از امريکا و هند از اتحاد جماهير شوروري حمايت مي کرد.

در همين حال درست است که روابط ايران و روسيه همچون روابط عربستان و آمريکا، قوي است اما مساله مهم ديگري وجود دارد و آن اين است که عربستان سعودي به همراه اسرائيل در سنگر امريکا قرار دارند و هر چند عربستان با اسرائيل ائتلاف کند، تل آويو اجازه دستيابي عربستان سعودي به سلاح هاي هسته اي را نخواهد داد زيرا اسرائيل اعتمادي به اعراب ندارد و مي ترسد اين سلاح ها به دست دولتي در عربستان بيافتد که اصولگرا تر و دشمن اسرائيل باشد و چنين چيزي در عربستان  ومنطقه  بعيد نيست.
دستيابي عربستان يا هر کشور عربي ديگر به سلاح هاي هسته اي که بتواند به مهار کردن اسرائيل و نه ايران بيانجامد، بسيار مطلوب است اما اين امر به علت  حضور اين کشورها در اردوگاه آمريکا، بعيد است تحقق يابد زيرا آمريکا همپيمان اسرائيل است. اين در حالي است که بزرگترين خطري که در درجه نخست عربستان سعودي را تهديد مي کند اسرائيل است و به همين علت اين مساله بايد در صدر اولويت هاي راهبردي عربستان سعودي قرار گيرد.


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 29 اسفند 1396 - 13:16:21