فعالان گروههاي مختلف حقوق بشر از استراليا

استراليا بايد "رقص با ديکتاتورها" را کنار بگذارد.

پنج شنبه 24 اسفند 1396 - 13:11:38
 استراليا بايد "رقص با ديکتاتورها" را کنار بگذارد.

تهران - الکوثر: سازمان دهندگان و فعالان گروههاي مختلف حقوق بشر از استراليا که قرار است اين هفته ميزبان نشست آسه آن در سيدني باشد خواستار اتخاذ اقدامات بيشتر در احترام به حقوق بشر به ويژه در ميانمار شدند و گفتند استراليا بايد "رقص با ديکتاتورها" را کنار بگذارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گروهي از فعالان و مدافعان حقوق بشر از دولت استراليا خواستند تا در نشست سران اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) که قرار است اين هفته در سيدني برگزار شود به جاي تمرکز بر موضوع اقتصادي و مبارزه با تروريسم به موضوع نگراني عمومي از نقض حقوق بشر به ويژه عليه مسلمانان در ميانمار نيز بپردازد.
آنها گفتند استراليا وقتي که اين هفته در يک نشست ويژه ميزبان رهبران آسه آ آن است، بايد "رقص با ديکتاتورها" را کنار بگذارد و بايد مسئله حقوق بشر را مسئله اصلي قرار دهد.
مالکوم ترانبل نخست وزير استراليا از فردا (جمعه) از روساي دولت يا سران کشورهاي 9 کشور عضو اتحاديه اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا از جمله هون سن نخست وزير کامبوج و آنگ سان سو چي رهبر تحت فشار ميانمار استقبال خواهد کرد.
سرکوب نظامي در ميانمار از ماه اوت گذشته شروع شده است و تقريبا 70 هزار نفر از اقليت مسلمانان روهينگيا به بنگلادش متواري شدند و آنگ سان سوچي رهبر ميانمار نيز تحت فشارهاي هاي مضاعف و انتقادهاي بين المللي است.
وي قرار است بعد از نشست آسه آن نيز چند روز براي انجام مذاکرات دوجانبه در استراليا بماند.
رودريگو دوترته رئيس جمهور فيليپين نيز در داخل کشور با فشارهايي مواجه است و وي به سبب مرگ هزاران نفر از مردم فيليپين در برنامه مقابله با مواد مخدر مورد انتقاد بين المللي قرار گرفته است.
استراليا در ميان چندين کشوري بود که شوراي حقوق بشر سازمان ملل در نشست سال گذشته خود در ژنو از سرکوبگري هاي اين کشور و نقض حقوق بشر انتقاد کرده بود.
ايلين پيرسون، مدير سازمان ديده بان حقوق بشر استراليا در اين باره گفت: اينکه چشم ها را ببنديم و اميد داشته باشيم که روابط تجاري و امنيتي نزديک تر به گونه اي به جادويي تبديل مي شود که دولت هاي نقض کننده (حقوق بشر) را به دولت هاي احترام گذار به حقوق بشر تبديل کند، کارساز نيست و عملي نخواهد شد.
وي افزود: نشست آسه آن نبايد فقط به فرصتي براي رقصيدن با ديکتاتورها باشد بلکه فرصتي براي فشار علني به آنها براي موارد وحشتناک نقص حقوق بشر در سراسر منطقه باشد.
جيمز گومز، مدير منطقه‌اي عفو بين الملل در جنوب شرق آسيا و حوزه پاسيفيک نيز در اين باره گفت استراليا و رهبران آسه آن بايد موضع قوي اي عليه آنچه در قلمروي آنها در حال اتفاق افتادن است اتخاذ کنند.
وي افزود: بحران حقوق بشر در ايالت راخين و بطور کل ميانمار بايد اولويت اصلي برنامه اين هفته نشست در سيدني باشد.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


پنج شنبه 24 اسفند 1396 - 13:11:33

دسته بندی :