اخراج 23 دیپلمات روسیه از خاک انگلیس

چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 16:51:36
اخراج 23 دیپلمات روسیه از خاک انگلیس

تهران- الکوثر: ترزا می نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گفت این کشور 23 دیپلمات روسیه را به تلافی مسمومیت با گاز اعصاب ( یک جاسوس دوجانبه سابق روس در انگلیس)، از این کشور اخراج می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ترزا می در سخنانی در مجلس عوام انگلیس گفت :«بر اساس کنوانسیون وین، انگلیس اکنون 23 دیپلمات روس را که به عنوان افسران اطلاعاتی اعلام نشده شناسایی شده اند، اخراج خواهد کرد. آنها فقط یک هفته فرصت دارند خاک انگلیس را ترک کنند.»
نخست وزیر انگلیس همچنین گفت اخراج این تعداد دیپلمات روس از انگلیس که بزرگترین اخراج دیپلمات ها از لندن در 30 سال گذشته خواهد بود، توانمندی های جاسوسی روسیه در انگلیس را تا سال های آینده تنزل خواهد داد.
ترزا می همچنین گفت :«ما هر جا که شواهدی پیدا کنیم که نشان دهد از دارایی های دولت روسیه ممکن است برای تهدید جان یا اموال شهروندان یا ساکنان انگلیس استفاده شود، این دارایی ها را توقیف خواهیم کرد.»

این اقدام در واکنش به مسمویت یک جاسوس سابق در خاک انگلیس صورت می گیرد.  دولت انگلیس ، دولت روسیه را مسوول این حمله می داند اما مسکو این موضوع را رد کرد.

یازده روز پیش، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی که در انگلیس زندگی می‌کند، به همراه دخترش، در حال بیهوشی روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری دیده شد. سرگئی اسکریپال، شهروند66 ساله روسیه، قبلا به جرم جاسوسی برای انگلیس، در مسکو بازداشت و زندانی شده بود. وی سپس در سال2010 میلادی در تبادل جاسوسان آمریکا و روسیه آزاد و به انگلیس منتقل شد. در پی پیدا شدن اسکریپال و دخترش در حال بیهوشی، رسانه ها و سیاستمداران انگلیسی، این احتمال را مطرح می کنند که ممکن است این دو نفر عمدا مسموم شده باشند و با توجه به این اتهام که تشکیلات جاسوسی روسیه در مسموم کردن و قتل الکساندر لیتویننکو، عضو سابق تشکیلات اطلاعاتی روسیه در سال2006 دست داشته است، احتمال ارتباط دولت روسیه با این حادثه را مطرح می کنند. وضعیت جسمی آقای اسکریپال و دخترش کماکان نگران کننده توصیف می شود.

سفیر روسیه در لندن در واکنش به اقدام انگلیس گفته است : هشدار می دهیم اگر انگلیس دیپلمات های روس را اخراج کند، مسکو به آن پاسخ خواهد داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 16:51:29