احداث خط لوله گاز، اس400 و ساخت نیروگاه هسته ای محور نشست لاوروف و چاوش اوغلو

چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 14:51:52

تهران- الکوثر: وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه ای خود گفت: مسکو و آنکارا موضوعات دوجانبه از جمله ساخت نیروگاه هسته ای، سامانه موشکی اس 400 و احداث خط لوله گاز از خاک ترکیه را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سرگی لاوروف پس از ششمین جلسه برنامه ریزی مشترک راهبردی ترکیه – روسیه  که در مسکو برگزار شد، درکنفرانس مطبوعاتی افزود: روسیه به همراه ایران و ترکیه تلاش می کند بر اساس مذاکرات آستانه و گفتگوهای سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت به حل وفصل سیاسی برای بحران سوریه دست پیدا کنند.

 لاوروف گفت ما برای برداشتن موانع از مسیر تبادلات تجاری و محصولات کشاورزی و همچنین کالاهای دیگر و نیز رهایی از محدودیت هایی که مانع واردات هست تلاش می کنیم. ما ارزیابی مثبتی از اجرای طرح های راهبردی مانند احداث خط لوله گاز از خاک ترکیه و ساختن نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه داشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین حمایت خود را از شورای همکاری مشترک اقتصادی اعلام کردیم و امیدواریم دیدارهای جدید این گروه ها در آینده ادامه یابد. ما همچنین بر اجرای قرارداد صدور سامانه های اس 400 و دیگر زمینه های همکاری تأکید کردیم و خاطر نشان کردیم همه این دستورالعمل های همکاری بر اساس توافقات بین رؤسای جمهور دو کشور صورت می گیرد.

لاوروف تصریح کرد: همچنین درباره تدارک برای سال 2019میلادی که سال تبادل در زمینه گردشگری و فرهنگ است صحبت کردیم . دیدگاه های مختلفی مطرح شد و معتقدم این فعالیت ها در میان شهروندان دو کشور بازتاب مثبتی خواهد داشت. همچنین رشد بالای گردشگری روسیه به ترکیه را خاطر نشان کردیم و سال گذشته میلادی چهار میلیون و هفتصد هزار گردشگر روسی به ترکیه رفتند و این ارقام نشان می دهد ما بر آلمان پیشی گرفته ایم و گردشگران روسی بیشترین گردشگرانی هستند که به ترکیه سفر می کنند.

مولود چاووش اوغلو  نیز امروز  در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگی لاورف همتای روس خود گفت: هدف عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه ، پاکسازی منطقه از وجود تروریست هاست.

وی گفت:  نیروهای مسلح ترکیه به هیچ وجه قصد اشغال عفرین را ندارند. 

چاووش اوغلو گفت : نیروهای نظامی ترکیه به هرجا که بروند محافظ جان غیرنظامیان هستند، ما نباید به نیروهای تروریستی اجازه دهیم تا در منطقه باقی بمانند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 14:40:26