مقاومت در اسارت؛ اسرای فلسطینی سر فرود نمی آورند

چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 14:14:58

غزه- الکوثر: شبکه جهانی الکوثر در راستای انعکاس اوضاع فلسطینی های دربند رژیم صهیونیستی و مقاومت قهرمانانه آنان در زندان های اشغالگران، میزبان دو نفر از فعالان مدافع حقوق اسرای فلسطینی در برنامه «لقاء خاص» بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «یاسر صالح» مدیر بخش رسانه ای در موسسه «مهجه القدس» که پیگیر پرونده اسرا و شهدای فلسطینی است در برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر درباره تعداد و اوضاع کلی اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی گفت: هم اکنون حدود هفت هزار فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی هستند که 500 نفر از آنان را بازداشت شدگان اداری [بازداشت بدون اتهام مشخص و بدون محاکمه] و حدود 350 نفر را نوجوانان زیر 18 سال و 56 نفر را نیز زنان تشکیل می دهند که 9 نفر از آنها زیر 18 سال سن دارند.

محروم شدن اسرا از خدمات پزشکی و درمانی:

یاسر صالح درباره برخوردهای غیرقانونی و ظالمانه زندانبانان صهیونیست با اسرای فلسطینی گفت: بیش از 1800 زندانی بیمار در زندان های اشغالگران هستند که برخی به سرطان مبتلا هستند. ابتلا به سرطان ممکن است نتیجه پارازیت هایی باشد که در زندان ها پخش می شود. همچنین وجود اکثر زندانها در جنوب فلسطین اشغالی و نزدیک نیروگاه هسته ای دیمونا ممکن است یکی دیگر از عوامل ابتلاء اسرای فلسطینی به سرطان باشد. اکنون عملا 26 اسیر مبتلا به سرطان در زندان های اسرائیل وجود دارند. شماری از اسرا نیز به فشار خون بالا و دیابت و بیماری های قلبی و کلیوی مبتلا هستند و در بین آنها افراد دارای معلولیت های مختلف دیده می شوند. عدم رسیدگی پزشکی عمدی مثل غذا ندادن کافی و شلوغی و وجود نداشتن تهویه و نرساندن به موقع به بیمارستان و تامین نکردن داروی مناسب که به سیاست اشغالگران تبدیل شده موجب شهادت بسیاری از اسرای فلسطینی شده است. طبق آمارهای موجود، رسیدگی نکردن پزشکی عمدی موجب شهادت 59 اسیر در داخل زندان های اشغالگران شده است. علاوه بر این، اسرای فلسطینی با محروم شدن از ملاقات با اعضای خانواده خود و نگهداری در سلول انفرادی و یورش ناگهانی به بندها و محروم شدن از ادامه تحصیل، تحت شکنجه روحی روانی قرار می گیرند که همه این اقدامات مغایر با قانون و عرف بین المللی است.

بازداشت اداری:

مدیر بخش رسانه ای «مهجه القدس» در ادامه گفتگو با شبکه الکوثر درباره بازداشت بدون اتهام و بدون محاکمه اسرای فلسطینی به مدتی طولانی تحت عنوان «بازداشت اداری» نیز گفت: این سیاست اسرائیل نوعی مجازات جمعی است و اسرا احساس می کنند تمدید شدن پیاپی حکم بازداشت اداری آنها تلاشی برای خرد کردن اراده و روحیه اسرا و خانواده آنها است. بنابراین باید در برابر این گونه نقض حقوق بازداشت شدگان اداری ایستاد. اسرای فلسطینی از مدتی قبل به نشانه اعتراض به قانون ظالمانه بازداشت اداری از حضور در جلسات دادگاه که همواره به تمدید بازداشت اداری آنها ختم می شود، خودداری می کنند. همه اسرای فلسطینی از هر طیفی در این طرح مشارکت دارند. همبستگی اسرا و حمایت سازمان های فلسطینی و حکومت فلسطینی و مطرح شدن این موضوع در سطح بین المللی موجب می شود رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن اجرای این قانون ظالمانه یا دست کم محدود کردن استفاده از آن زیر فشار بیشتری قرار گیرد.

اعدام اسرا:

یاسر صالح در ادامه گفتگو با شبکه الکوثر به اعدام بدون محاکمه اسرای فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر اشاره کرد و گفت: اعدام اسرا در زندان ها با محروم کردن عمدی آنان از دسترسی به خدمات پزشکی و شکنجه آنان و گاهی نیز با شلیک گلوله صورت می گیرد. به عنوان مثال «یاسر السرادیح» اسیر فلسطینی است که بر اثر تیراندازی به شهادت رسیده است. علاوه بر این، رژیم اسرائیل در راستای اقدامات وحشیانه خود تلاش می کند قانون اعدام مبارزان فلسطینی را به تصویب برساند. این رژیم در عمل نیز هر روز مرتکب اعدام فلسطینی ها می شود به طوری که به جای بازداشت فلسطینی هایی که امکان بازداشت آنها وجود دارد، به سوی آنان شلیک و آنان را شهید می کند.

دموکراسی دروغین اسرائیل:

«رأفت حمدونه» اسیر آزاد شده و مدیر مرکز پژوهش های اسرای فلسطینی در مهمان دیگر برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر بود که گفت، رفتار صهیونیست ها با اسرای فلسطینی را نشانه آشکار دروغ بودن ادعای دموکراتیک بودن این رژیم غاصب دانست و گفت: دهها هزار فلسطینی تاکنون به بهانه های مختلف قربانی بازداشت اداری یعنی بازداشت بدون اتهام و بدون محاکمه اسرائیلی ها بوده اند. بازداشت اداری شمشیری بالای سر اسرا است که بر اساس قانون وضع فوق العاده صورت می گیرد که مغایر با حقوق بشر و دموکراسی و ارزش های انسانی است. این قانون و تبعات آن، دروغین بودن دموکراسی اسرائیل را نشان می دهد که خود را تنها دموکراسی خاورمیانه و هم تراز دموکراسی های غربی می داند. عمل به قانون وضع فوق العاده با دموکراسی همخوانی ندارد. بازداشت موقت افراد در دیگر کشورها موردی استثنا است ولی در اینجا به قاعده تبدیل شده است است.

حمدونه در ادامه گفتگو با شبکه الکوثر افزود: دادگاه های نظامی اسرائیل که حکم بازداشت اداری فلسطینی ها را صادر می کنند، دادگاه های صوری و فرمایشی هستند. هرچه دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) توصیه کند دادگاه نظامی هم همان را اجرا می کنند و به عبارت دیگر حکم دادگاه حتی پیش از حضور متهم در دادگاه مشخص است و حتی علت محکومیت اسرا به وکلای مدافع و خود آنها نیز اطلاع داده نمی شود. جنبش اسیر فلسطینی با توجه به این واقعیت و پس از بررسی های زیاد تصمیم به تحریم دادگاه های صوری گرفته است.

بازداشت کودکان:

حمدونه در ادامه گفتگو با الکوثر افزود: سیاست کلی اسرائیل این است که مبارزه ملت فلسطین را مخدوش و بدنام کند. با تبلیغات این گونه تلاش می کند تا در کشورهای دیگر این گونه القاء کند که مردم فلسطین و اسرا صرفا تروریست و قاتل و خرابکار هستند. اسرائیل تلاش دارد مبارزه مردم فلسطین را این گونه جلوه بدهد.

حمدونه افزود: اسرائیل امیدوار بود با گذشت زمان سالمندان فلسطینی که شاهد دوره اشغالگری بوده اند بمیرند و جوانان و نسل جدید نیز اشغالگری را فراموش کنند ولی اکنون می بینیم نوجوانان فلسطینی مقاومت می کنند و در واقع رهبران اصلی و موتور اصلی این حرکت و این مبارزه هستند. به همین علت بخش اعظم بازداشت شدگان از جوانان و نوجوانان هستند. این نوجوانان تصورات دهها ساله اشغالگران را بر باد داده اند. اکنون شاهد مقاومت عهد التمیمی هستیم که با باورهای تئوریسین های اسرائیلی سنخیت ندارد. اکنون اسرائیل بر کودکان به ویژه در قدس و الخلیل تمرکز کرده است به طوری که اکنون 350 کودک در زندان های اسرائیل هستند که با آنان مانند اسیران بزرگسال رفتار می شود. حتی این ها در زمان بازجویی شکنجه جسمی و روحی می شوند و از امکانات تحصیلی و بهداشتی محروم هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 14:12:36