کارنامه سیاه پومپئو و هاسپل در دیده بان حقوق بشر

چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 8:55:24
 کارنامه سیاه پومپئو و هاسپل در دیده بان حقوق بشر

تهران- الکوثر: سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک با انتقاد از معرفی مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و جینا هاسپل به عنوان رئیس جدید سیا گفت این دو حمایت از خشونت و شکنجه را در کارنامه خود دارند و سنای آمریکا باید جلوی این انتصاب ها را بگیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد سنای آمریکا باید جلوی نامزدی مایک پومپئو برای تصدی وزارت خارجه آمریکا و جینا هاسپل برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به خاطر تاریخچه آنها در حمایت از شکنجه بگیرد.
در این بیانیه آمده است: با توجه به تاریخچه و کارنامه آنها و حمایت آنها از اقدامات خشونت آمیز و نیز بکار بردن آن در خارج از کشور، سنای آمریکا باید متقاعد شود که نامزدی هر دو را رد کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که وی پومپئو رئیس کنونی سیا را جایگزین رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا کرده و جینا هاسپل معاون سیا را نیز جایگزین پومپئو و به عنوان رئیس سیا معرفی کرده است.
دیده بان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود اعلام کرد پومپئو استفاده دولت آمریکا از روش های خشونت امیز بازجویی را تقبیح و محکوم نکرده است بنابراین این سازمان هشدار می دهد که دیدگاه های پومپئو اگر وی به عنوان وزیر امور خارجه تایید شود به جامعه بین المللی آسیب خواهد زد.
براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، هاسپل نیز مسئولیت نظارت بر یک زندانی به نام ابوزبیده را که تنها در یک ماه 83 بار تحت شکنجه غرق مصنوعی قرار گرفته بود به عهد داشته است. این درحالی است که بازجویان پس از شکنجه به این نتیجه رسیدند که وی هیچ اطلاعات مفیدی نداشته است.
برخی گزارشها حاکی است هاسپل در سال 2002 و در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» مسئولیت نظارت و سرپرستی یک زندان مخفی در تایلند را برعهده داشت که در آن، دو تن از زندانیان مظنون به عضویت در القاعده متحمل شکنجه هایی همچون غرق مصنوعی و سایر تکنیکهای خشن بازجویی شدند.

سپس جینا هاسپل سه سال بعد و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش دستور انهدام تمام ویدئوهای ضبط شده از صحنه های شکنجه را صادر کرد.
سنای آمریکا قرار است در ماه آوریل جلسه استماع تایید نامزدی پومپئو و هاسپل را برگزار کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 8:55:1