سرمقاله القدس العربی:

چه کسی به نجات منصور هادی اهمیت می دهد ؟

سه شنبه 22 اسفند 1396 - 14:53:2
چه کسی به نجات منصور هادی اهمیت می دهد ؟

موارد اختلاف و اشتراک بین ریاض و ابوظبی، به عنوان اعضای اصلی ائتلاف علیه یمن، بسیار مهمتر از حصر خانگی منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن است و حتی فراخوان وزیر کشور دولت مستعفی یمن برای برپایی تظاهرات و تحصن در حمایت از منصور هادی هم نمی تواند زمینه را برای بازگشت وی فراهم کند چرا که او با پناه بردن به آغوش عربستان و امارات جایگاه خود را در بین مردم یمن از دست داده است و در واقع مسئول مستقیم جنایات جنگی علیه مردم کشورش است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،پایگاه اینترنتی روزنامه "القدس العربی" با اشاره به این مطلب در سرمقاله امروز خود نوشت: صلاح الصیادی وزیر کشور یمن، برپایی تظاهرات و تحصن برای بازگشت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور [مستعفی] یمن به این کشور را خواستار شد و این اقدام را تضمینی برای "شکست سخت شبه نظامیان وابسته به ایران در یمن" برشمرد. همه می دانند هادی اوائل سال 2015 و در پی کودتای حوثی ها [انصار الله یمن] مقر ریاست جمهوری خود را در صنعا ترک کرد و اکنون در ریاض اقامت دارد، البته برخی خبرها حاکی از آن است که وی در حصر خانگی به سر می برد.
نخستین علت فراخوان اخیر صیادی این است که هادی تقریبا از یکسال پیش دیگر به مقر دولت موقت خود در عدن بازنگشته است اما بهتر بود درخواست برای بازگشت وی زودتر یا حداقل زمانی مطرح می شد که به دستور فرمانده حراست فرودگاه، که تحت حمایت امارات است، از فرود هواپیمای وی در فرودگاه عدن جلوگیری شد.
علت دوم این است که در حقیقت بیشتر شهروندان یمنی، چه در شمال و چه در جنوب، اطلاعی از این فراخوان ندارند بنابراین چه چیزی آنان را به شرکت در تظاهرات برای حمایت از رئیس جمهوری بر می انگیزد که به خواست خود به آغوش ائتلاف عربستان و امارات پناه برد و تسلیم شروط سیاسی شد که ریاض و ابوظبی زیر سایه "طوفان قاطعیت" برای او تعیین کردند، همان رئیس جمهوری که مسئول مستقیم جنایات جنگی ائتلاف [عربستان] علیه میلیون ها یمنی است. از طرفی چه کسی باور می کند بازگشت هادی "شکست سختی" را برای حوثی ها [انصار الله یمن] در پی خواهد داشت حال آنکه او یکبار دیگر هم به یمن بازگشت اما کودتاچیان به دست او نابود نشدند.
و علت سوم این است که الصیادی اعتبار کافی برای تشویق یمنی ها به برپایی تظاهرات و تحصن به منظور آزادی هادی ندارد، چرا که او نیز در عربستان به هادی پیوست و در برپایی کنفرانس ریاض مشارکت کرد، کنفرانسی که پوشش لازم را برای آغاز عملیات "طوفان قاطعیت" تامین کرد، الصیادی اکنون دبیر کل "حزب دموکراتیک مردمی" است و این حزب محبوبیت چندانی برای کشاندن مردم به خیابان ها ندارد، از طرفی شبه نظامیان یمنی در جنوب نیز، که تحت حمایت امارات و از مخالفان هادی و دولت احمد بن دغر هستند، تا کنون به خواسته های او پاسخ مثبت نداده اند. همین مسئله نشان می دهد ریشه اصلی مشکل حصر خانگی هادی در اختلاف بین منافع عربستان و امارات در یمن و عدم تمایل ریاض برای ناکام گذاشتن طرح های ابوظبی است.
[عربستان] دیگر نگران چگونگی استقرار نیروهای امارات در مناطق جنوبی، ایجاد سه پایگاه نظامی در بندر المخا و جزیره میون و روستای ذوباب و توسعه تدریجی امارات در طول ساحل غربی یمن به سمت جزیره سقطرا نیست. همه این شواهد و قرائن نشان از اقامت بلند مدت امارات در یمن دارد و رئیس جمهور [مستعفی] یمن یا طرفدارانش اجازه نخواهند داشت این بازی یا اوضاع موجود را به هم بریزند.
همه اینها در صورتی است که از واقعیت تناقض دیگری چشم بپوشیم که اکنون بین عربستان و امارات به وجود آمده است، ابوظبی تمایل به حمایت از پسر علی عبد الله صالح دارد و در طرف مقابل ریاض می خواهد رضایت گروه اخوان المسلمین را، که حزب "تجمع یمنی برای اصلاح" نماینده آن است، جلب کند و اکنون اختلاف بر سر تمایل این یکی و اشتیاق دیگری است. به عبارت دیگر آنچه که بیشتر از مشکل حصر خانگی رئیس جمهور [مستعفی] یمن در ریاض نیاز به توجه دارد و مهمتر به نظر می رسد اختلاف ها و اشتراکات موجود بین دو طرح است که باید مورد تفاهم و حل و فصل قرار گیرد.
همه مطلب را می توان در یک سئوال ساده خلاصه کرد: واقعا چه کسی به آزادی منصور هادی اهمیت می دهد؟


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


سه شنبه 22 اسفند 1396 - 14:52:58