شکست طرح بی امریکا برای اشغال دمشق

دو شنبه 21 اسفند 1396 - 16:25:46
 شکست طرح بی امریکا برای اشغال دمشق

عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی، طرح بی امریکا مبنی حمله به دمشق، پس از دور شدن نیروهای سوری از مرکز را با شکست روبرو کرد.

تهران- الکوثر:    محمد مراد کارشناس مسائل خاورمیانه در یادداشتی نوشت: غوطه یکی از مناطق نزدیک به دمشق است که بخش غربی آن سه ماه پیش به محاصره ارتش سوریه و متحدانش در آمد و پس از شکست گروههای تروریستی؛ نیروهای سوری این منطقه را به کنترل خود در آوردند.
ارتش سوریه پس از بازپس گیری ارتفاعات راهبردی «التلول الحمر» در ریف قنیطره و مشرف بر جولان اشغالی، رؤیای رژیم صهیونیستیی در ایجاد آنچه آن را «منطقه حائل» می‌نامید بر باد داد؛ منطقه‌ای که تحت اشغال ترویست‌هایی تکفیری تحت حمایت این رژیم بود.
ارتش سوریه ومتحدانش از حدود سه هفته پیش هم عملیات آزادسازی غوطه شرقی را در دستور کار قرار داده و تا کنون موفق شده است بیش از 55 درصد مناطق تحت کنترل گروههای تروریستی جیش الاسلام وابسته به عربستان، فیلق الرحمان وابسته به قطر والنصره را آزاد نماید و این گروههای تکفیری را به محاصره کامل درآورد.
اما چرا ارتش سوریه و متحدانش عملیات نظامی برای آزادسازی غوطه شرقی را در دستور کار قرار دادند؟ غوطه شرقی یکی از مناطقی بود که بر طبق توافق آستانه جز مناطق کاهش تنش محسوب می شد و همین موضوع سبب شده بود که علی رغم نقض آتش بس از سوی گروههای تروریستی و حملات روزانه راکتی به دمشق، ارتش سوریه ومتحدانش با اعتماد به منطقه کاهش تنش، تمرکز حملات خود را از مرکز به شمال ادلب تغییر دهند.
این در حالی است که یافته های میدانی حکایت از آن داشت که امریکا ومتحدانش با دور شدن ارتش سوریه ومتحدانش از مرکز، از فرصت سوءاستفاده نموده ودرصدد اجرای طرح بی برای حمله به دمشق بوده اند.
بر اساس این طرح قرار بود بعد از اینکه ارتش سوریه به سمت ادلب و جبهه شمالی پیشروی کند و از مرکز دمشق دور شود، عملیاتی از سوی نیروهای مسلح با فرماندهی جیش الاسلام که تحت امر عربستان است آغاز شود و به اشغال دمشق اقدام نماید.
امریکا برای مقدمات این عملیات تمهیداتی را نیز در طول چند ماه گذشته تدارک دیده بود. در گام نخست، آمریکایی ها آموزش نظامی هزاران تن از عناصر تروریستی را در جنوب استان حمص و پایگاه «التنف» آغاز کردند تا در یک بازه زمانی مشخص در یک عملیات ضربتی و همزمان با عناصر تروریستی در غوطه شرقی به سمت دمشق حمله کنند. به همین منظور آمریکایی ها در ماه های گذشته شمار زیادی از تروریست های داعش را از شرق رود فرات و جنوب استان حسکه به پایگاه التنف انتقال دادند.
این در حالی است که امریکا تعداد زیادی از نیروهای داعش را در پوشش های جدید به غوطه شرقی منتقل، و جیش الاسلام نیز به تنهایی نیرویی به استعداد 15 هزار نیروی آموزش دیده برای عملیات مهیا کرده بود.
بر اساس این طرح، قرار بود جنگنده‌های امریکایی و رژیم صهیونیستی نیز مواضع ارتش سوریه را در حومه دمشق بمباران کنند تا زمینه حرکت تروریست‌های جیش‌ الاسلام از مواضعشان در شهرک‌های النشابیه و اوتایا در غوطه شرقی به سمت دمشق فراهم شود.
با لو رفتن این طرح آمریکا که از آن به عنوان طرح بی یاد می شود، ارتش سوریه وارد عمل شد و همانطور که گفته شد با آزادسازی 55 درصد از غوطه شرقی هم اکنون گروههای تروریستی مستقر در این منطقه را تحت محاصره کامل در آورده است.
اما اینکه پس از آغاز عملیات آزادساری غوطه شرقی، امریکا و متحدان غربی و منطقه ای اش از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان توقف عملیات را به بهانه های بشردوستانه خواستار شدند در واقع نه به دلالل بشر دوستانه، بلکه این هجمه تبلیغاتی برای متوقف کردن عملیات و حفظ ظرفیت های گروههای تروریستی برای حمله به دمشق بود.
در حال حاضر نیز که ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه در غوطه شرقی در حال تکمیل پیروزی است جیش الاسلام برای حفظ ظرفیت های خود به این ترفند متوسل شده است که خود را مجزا از دیگر گروههای تکفیری به تصویر بکشد و از همین رو بین سایر گروههای مسلح و تکفیری وساطت می کند که سریع به تخلیه منطقه اقدام کنند تا این گروه بتواند ظرفیت های نظامی خود را همچنان حفظ کند.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید


دو شنبه 21 اسفند 1396 - 16:25:32