در فضیلت حج و عمره

پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 15:23:8
در فضیلت حج و عمره

علت اینکه خداوند یک بار حج را واجب کرده این است که خداوند واجبات را برای همه طبقات مسلمانان مقرر کرده است، و یکی از آن واجبات یک بار زیارت خانه خدا میباشد، و بعد ثروتمندان میتوانند بیش از یک بار هم زیارت کنند.

تهران - الکوثر

ابن فضال گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر کس در کوههای مکه توقف کند و دعا نماید، خداوند دعای او را اجابت میکند، اما اهل ایمان دعاهای آنها درباره ی آخرت مستجاب میشود، و اما کفار دعاهای آنها درباره ی دنیا مستجاب میگردد.

محمد بن عبدالله گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: قربانت گردم پدرم از پدرانت علیهم السلام روایت کرده که یک نفر خدمت یکی از آنها عرض کرد:

در شهر ما محلی هست که آن را قزوین میگویند و دشمنی داریم که آن را دیلم می نامند، آیا ما میتوانیم با آنها جهاد کنیم. فرمود: شما خانه خدا را ترك نکنید، وی بار دیگر سخن خود را تکرار کرد.

امام علیه السلام فرمود: شما در خانه خود بنشینید و منتظر امر ما باشید،

حضرت رضا علیه السلام فرمود: پدرت راست گفته است.

محمد بن سنان گوید، حضرت رضا علیه السلام فرمود:

 

علت حج، رسیدن به حضور خداوند متعال و طلب رحمت و مغفرت و توبه کردن از گناهان میباشد. کسی که عازم بیت الله الحرام میگردد باید از گناهان گذشته توبه کند و در آینده گرد معاصی و ملاهی نرود و همواره در طلب ثواب و عبادت باشد، افرادی که به حج میروند مقداری از اموال خود را خرج میکنند و در سفر گرفتار رنج و مشقت میشوند.

کسانی که به زیارت خانه خدا مشرف میگردند باید گرد هوسها و لذات جسمانی نروند، و همواره اوقات خود را به عبادت و پرستش بگذرانند و موجبات نزدیکی پروردگار را برای خود فراهم سازند، و پیوسته باید خضوع و خشوع داشته باشند.

 

در سرما و گرما در یاد خدا بوده و در هنگام ترس و خوف پروردگار را فراموش نکند و یا اظهار عدم رضایت از سفر نکند و با همراهان خود و سایر مردم با محبت و مهربانی رفتار کرده و ضرر و زیان به کسی نرساند و متوجه پروردگار باشد.

یکی از مواردی که باید حجاج آن را مراعات کنند این است که در هنگام حج قساوت قلب نداشته باشند و با همه مردم مهربانی کنند، و نیز باید خسیس نباشند و اگر مشاهده کردند که یک نفر احتیاج دارد به او برسند و از ضعفاء حمایت کنند.

حجاج باید از همگان امید خود را قطع کنند، و آرزوهای دور و دراز را از خود دور نمایند، و خود را از گرایش به فساد بازدارند، و حقوق همدیگر را مراعات نمایند، و منافع همه را در نظر بگیرند.

حجاج باید با تجار و بازرگانان و کسبه اصناف مکه به خوبی معامله کنند و به کسی ضرر و زیان نرسانند، و تا قدرت دارند از حاجتمندان دستگیری کنند و به مستمندان و فقراء رسیدگی نمایند، تا از این راه سودهای بزرگ معنوی ببرند و خدا و رسول را از خود راضی سازند.

حضرت رضا فرمود:

علت اینکه خداوند یک بار حج را واجب کرده این است که خداوند واجبات را برای همه طبقات مسلمانان مقرر کرده است، و یکی از آن واجبات یک بار زیارت خانه خدا میباشد، و بعد ثروتمندان میتوانند بیش از یک بار هم زیارت کنند.

حسین بن خالد گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: چرا خداوند متعال گناه حاجیان را تا چهار ماه آمرزیده است؟

فرمود: برای اینکه خداوند حرم را برای مشرکین مدت چهار ماه مباح کرد و فرمود: " فسیحوا فی الارض أربعه أشهر "و از این رو گناه حجاج مۆمن را مدت چهار ماه می آمرزد و در نامه اعمال آنها نمی نویسد.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 15:23:4

دسته بندی :