رژیم سعودی در انتخابات لبنان به دنبال چیست؟

پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 6:25:51
رژیم سعودی در انتخابات لبنان به دنبال چیست؟

بیروت- الکوثر: رژیم سعودی همه توان خود را به کار گرفته است تا مانع از آن شود که ائتلاف 8 مارس و حزب الله در پارلمان آینده لبنان، کرسی‌های زیادی به دست آورند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه خبری العهد لبنان نوشت صرف نظر از توصیه ها و رویکردهای بن سلمان ولیعهد عربستان به سعد حریری رئیس جریان «المستقبل»، مشخص است که ریاض از طریق اعزام نزار العلولا فرستاده خود به بیروت، و سپس سفر حریری به عربستان، می خواهد دو ماه پیش از موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان، بر روند انتخابات در جهت منافع هم پیماناش تاثیر بگذارد.

العهد افزود، مهم ترین و اصلی ترین هدف کشورهای غربی و عربستان، ممانعت از آن است که ائتلاف 8 مارس بویژه حزب الله، متحدانی در پارلمان آینده علیه آمریکا و عربستان و دیگر کشورهای حامی طرح آمریکا به دست آورند، زیرا اگر ائتلاف 8 مارس بتواند به همراه جریان ملی آزاد متحدان زیادی برای خود داشته باشد، عربستان و آمریکا نمی توانند از لبنان به عنوان برگ برنده ای در توطئه های خود علیه مقاومت در لبنان و همه گروه های ضد طرح آمریکایی- اسرائیلی، استفاده کنند.

به گفته منابع لبنانی، وارد شدن عربستان به عرصه انتخابات پارلمانی لبنان و اقدام غیرمنتظره آن برای ترمیم روابط بن سلمان با سعد حریری نخست وزیر لبنان، دو نتیجه مهم داشته است:

1- احتمال تشکیل ائتلاف بین جریان المستقبل و گروه «القوات اللبنانیه» به ریاست سمیر جعجع در بسیاری از حوزه های انتخاباتی، پس از مداخله عربستان در امور لبنان، بیشتر شده است.

2- عربستان، از متحدان خود در انتخابات پارلمانی حمایت مالی می‌کند؛ آن هم در زمانی که سعد حریری و جریان آن، با توجه به بحران مالی جریان المستقبل، به این کمک های مالی نیاز شدیدی دارند.

به گفت منابع لبنانی، با ورود عربستان به انتخابات لبنان به احتمال زیاد ائتلاف میان جریان المستقبل و جریان ملی آزاد در برخی حوزه ها دچار نوساناتی خواهد شد و سعد حریری برای نزدیک شدن به سمیر جعجع رئیس گروه «القوات اللبنانیه» زیر فشار قرار خواهد گرفت. جعجع اکنون به عنوان اسب تروای محمد بن سلمان در لبنان به شمار می‌رود و ریاض در اقدامات خود علیه مقاومت لبنان و گروه های عضو ائتلاف 8 مارس به آن تکیه می‌کند.

به همین علت، بعید نیست که حریری برای راضی کردن بن سلمان، با سمیر جعجع در مسائلی خاص ائتلاف کند. اما منافع شخصی و گروهی نیز در این میان اهمیت دارد و حریری خیانت جعجع به خود را زمانی که در عربستان در بازداشت به سر می بُرد، فراموش نمی‌کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 17 اسفند 1396 - 6:25:38