رای الیوم: سوریه برای تبدیل شدن به میدان مقابله نظامی آمریکا و روسیه آماده می شود

دو شنبه 14 اسفند 1396 - 12:9:27
رای الیوم: سوریه برای تبدیل شدن به میدان مقابله نظامی آمریکا و روسیه آماده می شود

تهران - الکوثر: رای الیوم نوشت : جبهه سوریه برای تبدیل شدن به میدانی برای مقابله نظامی آمریکا و روسیه آماده می‌شود. از تهدیدهای آمریکا می توان فهمید که تصمیم برای حمله از مدتی قبل گرفته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: پس از گفتگوی تلفنی جمعه شب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون همتای فرانسوی اش و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، دولت آمریکا لحن تندتری در قبال نظام سوریه در پیش گرفت و آشکارا تهدید کرد نظام سوریه را به سبب حمله به غوطه شرقی با استفاده از پوشش هوایی و سیاسی روسیه «بازخواست» خواهد کرد.
صحبت از احتمال روز افزون حمله آمریکا به اهداف نظامی سوریه - شبیه به بمباران پایگاه هوایی الشعیرات در جنوب حمص با استفاده از موشکهای کروز در آوریل گذشته- به شیوه ای شتابان در لابی‌های کاخ سفید و کشورهای اروپایی به میان می آید. شاید آمریکا از شورای امنیت بخواهد کمیته تحقیق بین المللی برای تعیین مسئولین حملات انجام شده با سلاح شیمیایی در غوطه تشکیل شود و این مقدمه یا «بهانه ای» برای توجیه این حملات باشد.
شاهزاده زید بن رعد بن الحسین کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد برای مقدمه چینی به هدف انجام این حملات موشکی یا هوایی احتمالی از این هم فراتر رفت و بمباران هوایی غوطه شرقی را «جنایات جنگی» توصیف کرد و خواستار بررسی آن در دادگاه کیفری بین المللی شد. وی تاکید کرد مقدمات برای تهیه پرونده کسانی که مرتکب این جنایات جنگی شدند، آغاز شده است.
تهدیدهای آمریکا صرفا خطاب به بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیست بلکه خطاب به پوتین رئیس جمهور روسیه نیز هست و یک روز پس از آن اعلام شد که پوتین اعلام کرد کشورش به سلاح پیشرفته ای دست یافته که نمی توان با آن مقابله کرد و از جمله این تسلیحات موشکهای بالستیک قاره پیما است که قادر به حمل کلاهک هسته ای است و همچنین زیردریایی‌های رباتیک که رصد کردن و تعرض به آن دشوار است.
بدون تردید وضع انسانی در غوطه شرقی فاجعه آمیز و به تمام معنا دردناک است به ویژه پس از اینکه تعداد کشته ها و قربانیان حمله هوایی به بیش از ششصد و هفتاد تن رسید. بسیاری از ناظران از این امر انتقاد می کنند که چرا آمریکائیها و اروپائیها قربانیان حملات خمپاره و راکتی گروههای مسلح را در محله های دمشق نادیده می گیرند. این گروهها سبب کشته شدن بیست نفر شدند و تعداد مجروحان نیز دو برابر این رقم است همچنین دو غیر نظامی در جنگ دیگری در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه کشته شدند.
واضح است طرح روسیه برای اعلام «آتش بس» پنج ساعته و گشودن «کوریدور» یا گذرگاه ایمن برای خروج غیر نظامیان از غوطه آنگونه که انتظار می رفت با پاسخ مثبت روبرو نشد که روسها و دولت سوریه معتقدند علتش این است که افراد مسلح اجازه نمی دهند مردم منطقه را ترک کنند و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
فکر نمی کنیم دولت ترامپ منتظر تشکیل کمیته تحقیق بین المللی برای تحقیق درباره اتهامات استفاده از سلاح شیمیایی از سوی مقامات سوریه که به ارتکاب جنایت محکوم هستند، بنشیند زیرا این اقدام بسیار زمان بر است و دولت ترامپ عجله دارد دقیقا همان رفتاری را که پس از مطرح شدن اتهامات مشابه در خان شیخون در آوریل گذشته داشت - زمانی که فرودگاه نظامی الشعیرات را بمباران کرد- تکرار کند و تعجبی ندارد اگر صبح یکی از این روزها از خواب بیدار شویم و سر و صدای حملات مشابهی را بشنویم.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد چند روز قبل درباره احتمال استفاده مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی و متهم شدن دولت سوریه به انجام این حمله هشدار داد. رسانه های رسمی سوریه نیز در گزارشهای خبریشان طی هفته گذشته همین هشدار را مطرح کردند و تاکید کردند اتهام آماده است تا هر نوع حمله جدید آمریکا را توجیه کنند و روزنامه های غربی نیز پر بود از گزارشهای درز کرده آمریکایی مبنی بر اینکه کره شمالی مقادیر زیادی سلاح شیمیایی برای نظام سوریه فرستاد و این در حالی است که طرفین این گزارش را رد کردند.
جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا دو هفته قبل، از استفاده مقامات سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه سخن گفت و تاکید کرد دولت آمریکا مدارکی در دست ندارد تا برای انتقامگیری اقدام کند. مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز همین نکته را تکرار کرد و گفت پاسخ ندادن به این حمله به سبب نبود مدرک است. تعجبی ندارد اگر این مدارک از مدتها قبل آماده شده و علنی شود تا از پوشش سازمان ملل نیز برخوردار شود و حملات هوایی یا موشکی بر مدارکی که شاید بعدا خواهد آمد، سبقت بگیرد.


کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا  


دو شنبه 14 اسفند 1396 - 12:9:23

دسته بندی :