تشخیص سلولهای سرطانی با ریز تراشه ؛ فقط در 15 دقیقه!

دو شنبه 14 اسفند 1396 - 11:39:2
تشخیص سلولهای سرطانی با ریز تراشه ؛ فقط در 15 دقیقه!

تهران- الکوثر: پژوهشگران در بلژیک موفق شده اند با استفاده از فناوری نانو ، ظرف تنها چند دقیقه وجود سلول های سرطانی در افراد را تشخیص دهند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پژوهشگران و دانشمندانی بلژیکی ریز تراشه ای ابداع کرده اند که به کمک آن می توانند وجود سرطان در افراد را ظرف تنها 15 دقیقه تشخیص دهند. قرار است کارآمدی این فناوری روی چندین نفر دیگر آزمایش شود و بعد نمونه اولیه آن برای ورود به بازار تولید شود.
بر اساس اعلام فلاندر تودی« Flanders Today » ، موسسه پژوهشی متخصص در نانوفناوری، واقع در شهر لوون بلژیک، این ریزتراشه بعد از چهار سال تحقیق و مطالعه تولید شده است. استفاده از این نانو فناوری این امکان را به پزشکان می دهد تا با گرفتن مقداری خون تشخیص دهند آیا فردی حامل سلول های سرطان هست یا نیست و همه این کارها ظرف تنها 15 دقیقه صورت می گیرد.
ریزتراشه تشخیصی داخل لوله آزمایش حاوی نمونه خون برداشت شده قرار می گیرد. این ریز تراشه نقش دوربین دیجیتالی را ایفا می کند و تنها در چند دقیقه، دریافتی را از هر سلول ایجاد می کند. بعدا با مطالعه این سلول ها پزشکان می توانند تشخیص دهند آیا خون فرد حاوی سلول های سرطانی هست یا نیست.
لیئسبت لاگه مدیر این کار پژوهش گروهی و گروه او استفاده از این ریزتراشه را بر روی چندین بیمار آزمایش کرده اند و به نتایج خوبی رسیده اند. 
لاگه خاطرنشان می کند این ریزتراشه باید بر روی بیماران دیگری آزمایش شود و نمونه اصلی آن باید برای به بازار آمدن  باید بیشتر توسعه یابد.
این در حالی است که تاکنون برای تشخیص سلول های سرطانی از سامانه های غربال گری سنتی استفاده می شد. اما این شیوه سنتی برای تشخیص تومورهای کوچک زیاد دقیق نیست.
این پژوهشگر افزود فایده این شیوه جدید از آنجا خیلی مهم است که هرچ سریع تر سلول های سرطانی تشخیص داده شود به همان میزان سریع تر می توان به نتایج بهتری دست یافت. تشخیص های دیگر هنگام عامل اصلی مرگ 90 درصد بیمارانی است که به سرطان دچار شده اند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 14 اسفند 1396 - 11:38:23

دسته بندی :