علی اصغر محمدی سیجانی در گفتگو با خبر انلاین :

دیپلمات ارشد :تصمیم پوتین برای وتوی قطعنامه يمن دو دلیل مهم دارد

یک شنبه 13 اسفند 1396 - 13:39:52
دیپلمات ارشد :تصمیم پوتین برای وتوی قطعنامه يمن دو دلیل مهم دارد

تهران- الکوثر: علی اصغر محمدی دیپلمات کهنه کار ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرانلاین تاکید کرد اعراب تا وقتی نتوانستند توانایی ذاتی خود را برای مقابله با رژیم صهیونیستی افزایش دهند در نبرد بازنده بودند اما از وقتی که به ایدۀ مقاومت روی آوردند پیروزیهای متعددی را به ویژه در لبنان و غزه رقم زدند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمدی در پاسخ به اینکه وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت توسط روسیه چه تاثیری بر روابط بین ایران و روسیه و یا روسیه و آمریکا خواهد داشت گفت :« برای اینکه دریافت درستی از وتوی روسیه در شورای امنیت به نفع ایران داشته باشیم ، ببینیم قطعنامه پیشنهادی روسیه که با اجماع آرای اعضای شورا به تصویب رسید چه تفاوتی با قطعنامۀ پیشنهادی انگلیس و آمریکا که وتو شد، دارد

حقیقت اینست که این دو پیش نویس در مورد یمن و تحریم تسلیحاتی آن - که البته در عمل فقط جریان انصارالله را در بر می گیرد- هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها مطرح کردن نام ایران به عنوان ناقض قطعنامه های قبلی شورا در مورد یمن و متهم کردن آن به ارسال سلاح برای انصارالله است.

مدتی است که انگلیس و آمریکا نهایت تلاش خود را به کار بسته اند تا به هر نحو ممکن پای ایران را به یک قطعنامۀ فصل هفتمی دیگر باز کنند. اصل برای آنها ذکر نام ایران بود. حتی حاضر شدند لحن بیانیه را اندکی نرم کنند؛ مثلا به جای "محکوم کردن" از لفظ "ابراز نگرانی" استفاده کنند. اما آنچه برای روسیه مهم بود عدم ذکر نام ایران بود.

پس در می یابیم که اختلاف نظر چندانی میان روسیه و طرفهای غربی بانی قطعنامه در مورد بحران یمن وجود ندارد، بلکه مورد اختلاف "ایران" است. بسیار طبیعی است که روسیه در سیاست خاورمیانه ای خود با محافظه کاری برخورد کند و مراعات مناسبات در حال رشد خود با عربستان و دیگر کشورهای عربی را بنماید، اما وقتی موضوع از مرزهای یمن فراتر می رود و پای ایران به میان می آید، روسیه محاسبات دیگری دارد که شایسته توجه، فهم و مراقبت است.

نکته دیگر اینکه بنده معتقدم تصمیم اتخاذ شده از سوی پوتین برای این وتو با دو موضوع ارتباط مستقیم دارد یکی ایران و دیگری روند رقابت با غرب در مناسبات بین الملل. ایران به خودی خود اینک در سیاستهای منطقه ای و جهانی روسیه تعریف مشخصی دارد. از دیدگاه روسیه ایران کشوری است که نقش بسیار تعیین کننده ای در خاورمیانه داشته و در عین حال قابلیت بالایی در ایستادگی در برابر ایالات متحده امریکا دارد.

همکاری تنگاتنگ دو کشور در بحران سوریه گام بسیار مهمی در یک همکاری استراتژیک بود که تا این لحظه دستاوردهای بسیاری برای طرفین به همراه داشته است.

در مجموع روسیه در وتوی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی انگلیس و آمریکا کار بزرگی کرد که باید قدر بدانیم، بنده ارزش این اقدام را نه در چارچوب بحث یمن بلکه در چارچوب رویارویی جدی ما با آمریکا و انگلیس در برجام می بینم.

لازم به ذکر است که این نخستین وتوی روسیه به نفع ایران نبود. وتوی نخست وقتی صورت گرفت که در کشاکش بحران سفارت آمریکا در تهران، ایالات متحده آمریکا قطعنامه ای علیه ایران به شورای امنیت برد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با استفاده از حق وتو مانع از کامیابی آمریکا شد. در آن زمان از شوروی انتظار می رفت که در پرتو جنگ سرد در کنار طرفی بایستد که از سوی آمریکا تهدید می شود. اما صادقانه باید گفت که وتوی اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در طول چهار دهه گذشته روسها به یقین دریافته اند جمهوری اسلامی ایران برای پایبندی به استقلال خود چنان استوار است که رویارویی آن با بلوک غرب به هیچ وجه مبنای تسلیم در برابر بلوک شرق نبوده و نیست.»  

وی درباره اصولی که باید در روابط بین الملل و سیاست خارجی در نظر گرفته شود گفت :« ارزشمندترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران" استقلال" است. ضرورتاً پاسداری از آن اصلی ترین پایه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. لذا تنظیم آگاهانه سیاست خارجی و دقت در عدم وابستگی به قدرتهای جهانی یک ضرورت است.

قرار نیست یک قدرت بزرگ بین المللی هر چقدر هم که با شما دوست باشد، به نمایندگی از شما با دیگران وارد جنگ شود، به طور طبیعی در جهان سیاست همه قدرتها در پی منافع خود هستند و نه دیگران.

هنر دیپلماسی در این است که منافع کشور به نحوی تعریف شود که با منافع کشور طرف، بیشترین حد از همپوشانی را داشته باشد

در سیاست دوری از عوام زدگی یک ضرورت است و به کار بردن اصطلاحات رایج نظیر اینکه مثلاً "روسها همیشه ما را فروخته اند" و یا "کار، کار انگلیسی هاست" به هیچ وجه قابل درک و فهم نیست. گفت و شنود مبتنی بر فکت های دقیق است که می تواند رهگشا باشد.

گرایش احساسی به یکی از طرفهای بین المللی چه غرب و شرق آفت بزرگی است که همواره رهگذر آسیب های بزرگی برای کشور شده است.

در بررسی مناسبات میان کشورها توجه به رفتارشناسی اجتماعی عامل بسیار مهمی است که میتواند یاریگر شما در درک دقیق تر از نوع نگاه کشورهای دیگر باشد.

با توجه به تحولات گسترده ای که در مناسبات بین المللی حادث شده است و سیال بودن شرایط بین المللی همبستگی مطلق با هیچ کشوری اساساً مفهوم ندارد و اساساً قضاوت مطلق در مورد کشورها درست نیست.

حال به دور از هرگونه تعصب و با توجه به منافع ملی ایران زمین باید بگوییم غرب علیرغم همه ادعاهای خود و علیرغم نرمش شدید جمهوری اسلامی ایران به ویژه در چند سال اخیر گویی نگاه دشمنانه به ایران دارد و درصدد است تا بار دیگر پای ایران را به هر نحو ممکن به شورای امنیت سازمان ملل باز کند و البته در این میان فصل هفتمی بودن برایش از اهمیت بسیار برخوردار است.» 

این دیپلمات با سابقه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد :« علیرغم تفاوت نگاه روسیه با اعراب در بحران خاورمیانه حقیقت اینست که روسها در مقایسه با غرب همواره موضع متوازن تری نسبت به مسئله فلسطین داشته اند

شما ملاحظه می کنید که روسیه و یا شوروی در تنظیم قطعنامه های ضداسراییلی همیشه همراه بوده اند و این آمریکاست که همیشه قطعنامه های ضداسرائیلی را وتو می کند. اعراب تا وقتی نتوانستند توانایی ذاتی خود برای مقابله با اسرائیل را فزونی بخشند، در نبرد بازنده بودند. اما از وقتی که به ایدۀ مقاومت روی آوردند، کامیابی های متعددی را رقم زدند. از آزادی جنوب لبنان گرفته تا غزه و در این روند روسیه بر عکس غرب در کنار ایشان بوده است. روسیه، در شورای امنیت مانع از صدور قطعنامه علیه حزب الله لبنان شده است. در کل باید در قضاوت عادل باشیم و انتظارمان از دیگران را منطقی کنیم.»  

لينك اصلي خبر


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 13 اسفند 1396 - 13:13:40