اطلاعيه تکمیلی نحوه ثبت نام حج تمتع سال 1397

سه شنبه 8 اسفند 1396 - 9:38:38
اطلاعيه تکمیلی نحوه ثبت نام  حج تمتع سال 1397

تهران- الکوثر: اطلاعيه تکمیلی سازمان حج و زيارت درخصوص ثبت نام درکاروان های حج تمتع سال 1397 منتشر شد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اطلاعيه تکمیلی سازمان حج و زيارت درخصوص ثبت نام درکاروان های حج تمتع سال 1397 منتشر شد. 

سازمان حج و زیارت اعلام کرد به لطف خداوند متعال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برنامه زمان بندی و توضیحات تکمیلی چگونگی ثبت نام در کاروانهای حج تمتع 1397 بشرح آتی اعلام میگردد:

الف - جدول زمان بندی ثبت نام در کاروانها بترتیب اولویت:

دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع مربوط به ثبت‌نام عمومی سالهای 1360 و 1363 با مبالغ مختلف18/000، 20/000، 25/000و 27/000 تومانی می‌بایست قبل از انجام پیش‌ ثبت‌نام به دفتر حج و زیارت استان مربوطه مراجعه و نسبت به بروزرسانی و یا تبدیل قبض خویش به قبض جدید یک میلیون تومانی (با حفظ سابقه) اقدام نمایند. ضمناً دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری 800/000 تومانی مربوط به سالهای 1377 و 1378 نیز با لازم است با مراجعه مستقیم به یکی از شعب بانک ملی  می‌بایست با بهره‌مندی از مزایای مالی مربوطه قبوض خود را به قبض ودیعه‌گذاری یک میلیون تومانی تبدیل نمایند. بدیهی است تا این فرآنید طی نشود امکان انجام پیش ثبت‌نام برای دارندگان این گونه قبوض ممکن نخواهد بود.   

نظر به اینکه ثبت نام قطعی در کاروان(پس ازمرحله انتخاب کاروان) منوط به مراجعه و ارائه بموقع مدارک به کاروان ، پرداخت بخش اول هزینه سفر( مبلغ 10 میلیون تومان با احتساب اصل مبلغ ودیعه وسودمتعلقه به سنوات آن) و انجام معاینات پزشکی و اخذ تاییدیه پزشک ، واریز باقیمانده هزینه سفر می باشد و از طرفی لازم است ظرفیت کاروانها  نیز به منظور انجام اقدامات لازم بعدی از جمله برگزاری جلسات آموزشی، ارائه گذرنامه معتبر، درج و ارسال اطلاعات برای اخذ روادید و ....در حداقل زمان ممکن تکمیل گردد فلذا چنانچه افراد واجد شرایط در زمان مقرر و اعلام شده برای ثبت نام قطعی بر اساس آنچه که در بخش نحوه مراجعه و ثبت نام مراجعه کنندگان  ذکر شده، اقدام ننمایند باقی مانده ظرفیت کاروانها در اختیار دارندگان سایر اولویتها قرار خواهد گرفت و بر این اساس تاکید می گردد به محض تکمیل ظرفیت در هر استان /شهرستان/شهر، امر ثبت نام در کاروانهای مربوطه پایان می یابد و به هیچ عنوان امکان افزایش ظرفیت جدید وجود ندارد.

تاریخ درج اطلاعیه‌های استانی ( اعلام کاروان‌ها و پذیرش متقاضیان):

 

ج- نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان:

انتخاب کاروان و ثبت‌نام اولیه در کاروانهای حج تمتع سال 1397 از متقاضیان با مراجعه به نشانی اینترنتی زیر و به‌صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان می‌بایست ابتدا نسبت به ثبت‌نام اولیه در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس در مهلت مقرر (ظرف 72 ساعت) به کاروان‌ مربوطه مراجعه و پس از تحویل اصل قبض ودیعه‌گذاری خود به مدیر کاروان سایر مراحل ثبت‌نام از قبیل ( تحویل مدارک ، واریز بخش اول هزینه سفر ، انجام معاینات واخذ تائیدیه پزشکی  ، واریز باقیمانده هزینه سفر) را بموقع دنبال  و نهایی ‌نمایند.

                      http://reserve.haj.ir

مدارک مورد نیاز به هنگام مراجعه به کاروان بمنظور قطعی نمودن رزرواسیون:

–  اصل قبض ودیعه‌گذاری اولیه

– اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن.

–  اصل و کپی کارت ملی یا شماره تاییدشده آن.

توجه: تحویل سایر مدارک موردنیاز ازقبیل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد؛ تأکید می‌گردد نسبت به آماده سازی این مدارک از هم اکنون اقدام لازم معمول شود.

هزينه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج ودر دو مرحله ، (بخش اول 10میلیون تومان( با احتساب اصل مبلغ ودیعه وسودمتعلقه به سنوات آن) و بخش دوم مبلغ باقیمانده هزینه سفر) اخذ خواهد شد. از آنجایی که ودیعه یک میلیون تومانی اولیه که در هنگام ثبت‌نام توسط افراد پرداخت شده است، به صورت علی‌الحساب بوده؛ لذا زائرین محترم می‌بایست  پس از ثبت‌نام وتحویل مدارک به کاروان مورد نظر بلافاصله با مراجعه مجدد به سامانه فوق و درج اطلاعات مورد نیاز نسبت به رویت مبلغ قابل پرداخت (بخش اول هزینه سفر) که از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی با استفاده از کارتهای عضو شتاب ممکن می‌باشد، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک ملی هزینه سفر خود را پرداخت ننموده وسپس میبایست اتجام معاینات واخذ تائیدیه پزشکی را در اسرع وقت دنبال نمایند.

نکات ضروری و لازم

متقاضیان پس از قطعی نمودن ثبت‌نام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداری نمایند.

2- چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت‌نام اولیه در بانک تغییر کرده باشد، باید آدرس و شماره جدید تلفن هنگام ثبت‌نام به مدیرکاروان اعلام گردد.

3 – متقاضیان محترم می‌بایست درزمان مربوطه به پزشک و مراکز پزشکی که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌گردد (جهت انجام معاینات و آزمایشات مربوطه) مراجعه و همانگونه که ذکر شد درصورت تأیید استطاعت پزشکی نسبت به پرداخت مانده مابه‌التفاوت هزینه سفر اقدام نمایند. بدیهی است درصورت تأخیر متقاضی در این خصوص و عدم تأیید استطاعت جسمی مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام نماید.

4- مدیر کاروان موظف است با هم‌فكري و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائرين که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند درخصوص تهيه ملزومات شخصی زائرین نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد ازقبیل نحوه انتقال به فرودگاه که به هزينه زائرین خواهد بود تمهیدات لازم را فراهم نماید. نظارت بر اين‌گونه هزينه‌ها بر‌عهده سه نفر مذکور خواهد بود.

5- متقاضیان اعزام به حج تمتع که در کاروان ثبت‌نام قطعی نموده‌اند می‌بایست درصورت تشکیک به ممنوع‌الخروج بودن خود قبل از اعزام به سفر و در فرصت متقتضی با مراجعه به مراکز مربوطه در این باره اطمینان لازم را کسب نمایند. بدیهی است جبران هرگونه خسارت مالی احتمالی در اینخصوص برعهده شخص متقاضی بوده که در هزینه‌های انصراف از سفر لحاظ شد.

گذرنامه:

با توجه به این‌که مطابق قوانین کشور عربستان سعودی جهت تشرف به حج تمتع از گذرنامه بین المللی انفرادی استفاده خواهد شد، از این‌رو لازم است متقاضیان واجد شرایط در صورت نداشتن گذرنامه بین‌المللی از هم‌اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید اقدام نمایند. ضمناً متقاضیانی که دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر 1397/11/25  می‌باشند نیز باید نسبت به تمدید و یا تعویض گذرنامه خود اقدام نمایند؛ همچنین به اطلاع متقاضیان محترم می‌رساند که همانند سال‌های گذشته با تعامل و همکاری مجدانه ادارات گذرنامه ناجا، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طریق دفاتر پلیس + 10 در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام خواهد بود ازاینرو زائرین محترم می‌بایست حداکثر تا پایان اردیبهشت 1397، پیش‌بینی تحویل گذرنامه خود به مدیر کاروان را بنمایند.

نحوه دريافت وجه قرباني  زائران:

 پس از توافق با بانك توسعه اسلامي در عربستان و نهايي شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائرین خواهد رسيد تا نسبت به واریز آن به حسابی که از طرف مدیر کاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام نمایند.

نقل و انتقال اسناد:

آن دسته از افرادی‌که قبلاً با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قبض ودیعه‌گذاری خود را به دیگری واگذار نموده‌اند لیکن همچنان قبض ودیعه‌گذاری به نام انتقال دهنده باقی‌است می‌بایست قبلاً با در دست داشتن اسناد مربوطه به یکی از دفاتر خدمات زیارتی مراجعه نموده تا اطلاعات آنان در سیستم جامع نقل و انتقال درج و سپس برای تغییر قبض ودیعه‌گذاری به نام فرد انتقال گیرنده (احدی از بستگان درجه اول) به بانک‌ملی مراجعه نمایند. تاکید می‌گردد درصورت عدم انجام مراحل فوق‌الذکر امکان ثبت‌نام برای فرد انتقال گیرنده فراهم نخواهد شد؛ ضمناً دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری دارای اولویت برای اطلاع از ضوابط نقل و انتقال می‌توانند به دفاتر زیارتی مراجعه نمایند.

شرايط تشرف مشمولين وظيفه، نظاميان، مقامات و مديران دستگاه هاي دولتي:

شرايط خروج از كشور مشمولين و نيروهاي نظامي و انتظامي تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مديران دستگاه هاي اجرايي و نيز فرمانداران و بخشداران كه قبلاً به حج تمتع مشرف شده اند تابع مفاد بخشنامه شماره 481/61689  مورخ 84/10/04 دبير محترم هيأت دولت خواهد بود.

جهت آگاهی بیشتر متقاضیان محترم تشرف:

با توجه به اینکه در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبروست لذا با توجه به مقررات مذکور سرانه متراژی اسكان حجاج در مدينه منوره و مكه مكرمه حدود 4 متر مربع با احتساب امکانات داخل اتاق تعیین شده و سازمان حج و زیارت بر این اساس نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام نموده است.

با تلاش بسیار امكان اسكان حدود 95% زائرین گرامی در هتل‌هاي منطقه مركزي مدينه منوره و نزديك به حرم شريف نبوي (ص) فراهم گردیده است. لیکن در مکه مکرمه با عنایت به شرایط خاص اسکان، هتلهای مورد استفاده حجاج در مناطق مختلف میباشد که با توجه به بعد مسافت تا مسجدالحرام زائران گرامی برای تشرف به حرم از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می کنند؛ استفاده خواهد نمود.

با عنايت به مطالب فوق، هزينه مسكن هر زائر باتوجه به ساختمان محل اسکان در مدينه منوره و مكه مکرمه محاسبه و تعيين گرديده است. بنابراین يكي از دلايل مهم تفاوت هزينه هاي هر كاروان، مكان اقامت آنان در هر يك از دو شهر مذكور مي باشد.

4- همان‌گونه که اشاره شد تفاوت هزينه‌هاي كاروان‌ها ناشي از اختلاف قيمت اجاره بهای مسكن، ايستگاه پروازی و.... مي‌باشد؛ از این‌رو به متقاضیان محترم ثبت‌نام در کاروان‌ها توصيه مي‌شود از ابتدا دقت كافي در انتخاب كاروان مورد نظر خود را داشته باشند زیرا به‌دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر از کاروانی به کاروان دیگر مقدور نمی‌باشد.

5- درصورت اخذ مجوزهای لازم از سوی مبادی ذیربط انشاء ا.... كليه زائرين مدينه اول از ايستگاه‌هاي پروازي تعيين شده مستقيماً به مدينه منوره اعزام و از طريق جده به ايستگاه‌هاي پروازي خود بازخواهند گشت . همچنين زائرين مدينه دوم نيز از ايستگاه‌هاي پروازي خود مستقيماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدينه باز خواهند گشت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 8 اسفند 1396 - 9:25:33

پربازدیدها